​In Spania au fost descoperite cele mai vechi fecale umane, resturi vechi de 50.000 de ani, din timpul omului de Neanderthal. Analiza chimica a acestor materii este inca o dovada ca oameni acelor vremuri aveau o dieta mult mai echilibrata decat se credea: mancau multa carne, insa plantele erau si ele foarte importante in dieta, dovezi recente aratand ca oamenii acelor vremuri gateau, chiar daca intr-un stadiu incipient.

In situl arheologic El Salt din sudul Spaniei (zona Alicante) au fost descoperite cele mai vechi resturi de fecale umane, materii fosilizate vechi de 50.000 de ani. Recordul fusese detinut de resturi descoperite in Oregon, de 12.000 de ani vechime, astfel ca descoperirea din sudul Europei ofera informatii despre dieta oamenilor de Neanderthal care au disparut acum 30.000 de ani, sub asaltul "omului modern".

Mult timp opinia arheologilor a fost ca oamenii de Neanderthal erau 100% carnivori si exact de la acest lucru ar fi inceput si declinul lor, pe fondul unei diete dezechilibrate si a imputinarii animalelor ce puteau fi vanate. Analizele chimice efectuate dupa descoperirea de la El Salt arata ca oamenii de acum 50.000 de ani se hraneau si cu plante, arata cercetarile facute de Universitatea La Laguna din Insulele Canare si de institutul MIT.

Concluziile, publicate in revista PLOS ONE, sunt centrate pe ideea ca, desi dieta oamenilor stravechi se baza pe carne (mamut, ren, cerb), o parte importanta a alimentatiei se baza pe plante si pe fructe de padure. In ultimii ani diverse descoperiri au oferit indicii clare ca ideea conform careia Neanderthalienii au fost 100% carnivori este gresita, insa acum vin cele mai clare dovezi ca lucrurile trebuie privite altfel.

Stephen Buckley, arheolog la University of York, spune, citat de BBC, ca dieta varia clar in functie de locul unde oamenii traiau si in functie de clima. Spre exemplu, daca traiau in centrul Germaniei mancau in mai mare masura carne, fiindca aveau nevoie de calorii pentru a face fata temperaturilor scazute, insa in sudul Spaniei, intr-un climat bland, era logic sa fie mai mare ponderea plantelor.

Descoperirea trebuie sa duca la regandirea teoriilor despre disparitia, acum 30.000 de ani, a omului de Neanderthal. Dieta pe baza dwe carne s-ar putea sa nu fie 100% de vina, din moment ce plantele nu lipseau din alimentatie.

Ne inchipuim oamenii de Neanderthal ca fiind niste brute cu infatisare dura ce mancau carne cruda, insa este foarte posibil sa fie o imagine exagerata. Nu ar trebui sa credem ca acei oameni erau niste rafinati, insa adevarul este undeva la mijloc, existand mult mai multe in comun cu oamenii din zilele noastre.