Viviana Gradinaru, o cercetatoare de origine romana, de la Institutul de Tehnologie din California a creat soareci cu pielea transparenta, prin care se pot vedea organele acestora. Tehnica ar putea deschide calea catre o noua generatie de terapii pentru afectiuni care variaza de la autism la durere cronica.

Foto:

Soarecii sunt utilizati frecvent in cercetarea biomedicala deoarece o mare parte din biologia lor este similara cu cea a omului, ceea ce inseamna ca aceasta poate fi modificata intr-un mod care sa simuleze afectiunile medicale umane, noteaza The Telegraph.

Soarecii transparenti nu sunt in viata si sunt, in prezent, folositi de oamenii de stiinta pentru cercetarea detaliilor fine de anatomie.

Viviana Gradinaru, autorul principal al studiului, a declarat ca cercetarea ar putea duce la o mai buna intelegere a interactiunilor dintre creier si corp si la o diagnosticare clinica si o monitorizare a bolii mai precise.

Inainte de a fi tratati cu substante chimice, soarecii au fost eutanasiati, iar apoi li s-a indepartat pielea. Ulterior, echipa a pompat o serie de substante chimice in vasele de sange, precum si in alte zone din creier si maduva spinarii.

Unele dintre aceste substante formeaza o plasa care tine tesutul in pozitie fixa, in timp ce altele spala grasimile care determina tesuturile sa blocheze lumina.

Rezultatul final arata ca un "bloc" de gelatina in forma de rozatoare, cu organele tinute in pozitie de catre tesutul conjunctiv si de un gel utilizat in cadrul procedurii.

In cadrul experimentului, oamenii de stiinta au reusit sa faca organele transparente, dar nu si oasele. Procesul crearii unui soarece transparent dureaza aproximativ doua saptamani.

Desi cercetatorii au incercat sa faca organele transparente de zeci de ani, au vrut sa realizeze acest lucru fara a deteriora tesutul.

Experimentul este primul care creeaza un intreg soarece transparent fara a extrage si a "spala" organele in afara corpului, a explicat Viviana Gradinaru.

Anterior, cercetatorii au dezvoltat o metoda pentru a face creierul si embrionii transparenti, iar echipa a adaptat procedeul pe intregul corp al soarecelui.

Echipa spune ca aceasta tehnica noua ar putea fi folosita in proiecte precum cartografierea in detaliu a sistemului nervos, studierea raspandirii cancerului si pentru observarea modului in care virusurile se ascund in tesuturi.

"Metodologia noastra are potentialul de a accelera orice demers stiintific care ar fi benefic pentru cartografierea intregului organism, inclusiv studiul despre cum nervii periferici si organele pot afecta profund cognitia si procesarea mentala, dar si viceversa", a explicat cercetatoarea de origine romana.

Studiul Single-Cell Phenotyping within Transparent Intact Tissue through Whole-Body Clearing a fost publicat in revista Cell.