Cercetatoarea japoneza Haruko Obokata, implicata intr-un scandal privind afirmatii false si cercetari fabricate legat de celulele STAP regenerative, informatii ce au fost publicate intr-un articol din prestigioasa revista Nature, a demisionat de la institutul unde si-a desfasurat activitatea, relateaza Mediafax.

Potrivit cercetatorarei celulele STAP ar fi fost celula susa, sau celule stem, obtinute prin expunerea la stres a celulelor mature,.

Haruko Obokata a publicat o cercetare care parea a fi deschizatoare de noi drumuri, aratand ca celulele susa pot fi produse rapid si ieftin, potrivit bbc.com.

Datele stiintifice contineau neconcordante, nicio alta echipa de cercetatori din lume nu a putut repeta descoperirile sale, iar universitatea pentru care a lucrat a concluzionat ca ceea ce sustinea Obokata nu poate fi facut.

"Nu pot gasi cuvintele potrivite pentru a-mi cere scuze", a spus Haruko Obokata.

Celulele susa au capacitatea de a se transforma in orice tip de tesut si au un potential urias in ce priveste medicina, fiind deja folosite in experimente privind vindecarea traumelor produse de atacul de cord si pentru a reda vederea. Acest tip de celule este insa foarte scump si dificil de obtinut, una dintre surse, embrionii, ridicand probleme etice serioase.

Lucrarea stiintifica a lui Haruko Obokata a fost publicata in revista Nature si sustinea ca celulele stem pot fi produse din celule adulte normale prin scufundarea intr-un acid, pentru o perioada soc de 30 de minute.

Anuntul crearii acestor celule "STAP" (stimulus-triggered acquisition of pluripotency, obtinerea de polivalenta prin stimulare, n.r) a creat valuri in lumea stiintifica. Presupusa obtinere a acestor celule a fost descrisa drept "o descoperire stiintifica majora" si "o schimbare a regulilor jocului" de catre savanti respectati din domeniu.

Totusi, descoperirile aratau prea bine pentru a fi adevarate.

Lucrarea a fost cercetata de Riken Institute, centrul care a realizat studiul, si a fost retras de revista Nature in luna iulie, din cauza temerilor ca unele rezultate ar fi fost inventate.

Obokata a fost gasita vinovata de abateri de la deontologie.

Institutul Riken a incercat sa reproduca rezultatele cercetarii initiale, dar saptamana aceasta a anuntat ca a esuat.

"Am efectuat o serie de experimente de verificare, dar nu am putut repeta fenomenul stap. Ca urmare a acestui fapt, vom inceta experimentele", a anuntat Shinichi Aizawa, din partea institutului.

"Am lucrat din greu timp de trei luni pentru a avea rezultate semnificative, dar acum sunt extrem de obosita si confuza. Sunt foarte constienta de responsabilitatea ce imi revine pentru problemele create unor oameni din cauza lipsei mele de experienta. Nici nu imi pot gasi cuvintele pentru a-mi cere scuze", a spus Haruko Obokata in scrisoarea de demisie.

Institutul Riken i-a acceptat demisia.

"Existau probleme serioase cu toata lucrarea. I-au dat cercetatoarei o sansa, ceea ce este corect, dar nu a reusit sa obtina aceleasi rezultate. Nu cred ca a adus prejudicii stiintei, anul acesta au fost cateva descoperiri serioase, iar atentia este acum indreptata spre terapiile transformatoare", a declarat, pentru BBC, profesorul Chris Mason, de la University College din Londra.