Cel mai mare dinozaur zburator din lume cunoscut pana in prezent, Hatzegopteryx thambema, descoperit pe teritoriul Romaniei si reprodus in marime naturala, a fost prezentat, in premiera, in cadrul expozitiei "Aripi peste timp", deschisa la Muzeul "Grigore Antipa", transmite Agerpres.

Reproducerea unui Hatzegopteryx thambema, expusa la Muzeul AntipaFoto: Muzeul Antipa

"Hatzegopteryx este un pterozaur, adica o reptila zburatoare, care constituie o categorie distincta fata de cea a dinozaurilor si care a fost contemporan in decursul erei mezozoice cu dinozaurii. Descoperirea in sine este de valoare exceptionala, mondiala, prin faptul ca reprezinta cel mai mare animal zburator care a trait vreodata si mandria noastra, patriotismul nostru desavarsit, este ca a fost descoperit in Romania, in minunata Tara a Hategului", a declarat profesorul universitar Dan Grigorescu, cel care a facut descoperirea.

El a precizat ca pterozaurul a fost descoperit in urma cu 44 de ani, in apropierea satului Valioara, in Tara Hategului, si de abia in 2002, in urma cercetarilor, s-a reusit identificarea lui exacta.

"Descoperirea lui Hatzegopteryx, dincolo de faptul care frapeaza, dimensiunile uriase, foarte mari, reprezinta un fapt al evolutiei in medii izolate, in medii insulare, un paradox al evolutiei in care un gigant, generat de conditiile de insularitate, a trait alaturi de dinozauri care erau cu totii mai mici decat rudele lor din alte regiuni, asa-numitii dinozauri pitici ai Transilvaniei. Deci, cel mai mare zburator alaturi de o fauna dominata de dinozaurii pitici. Descoperirea a avut loc cu multi ani in urma, sunt exact 44 de ani de cand l-am descoperit intr-un sat din apropierea tinutului hategan, nu la Hateg, ci la Valioara. De ce au trecut atatia ani - pentru ca primele cercetari bazate pe piesele expuse si in mod special pe partea din spate a craniului - regiunea occipitala - indica prezenta unui mare dinozaur carnivor, un fel de Tiranozaur transilvan. (...) De abia in 2002, urmare a cercetarilor desfasurate, am reusit sa-l identificam, sa-l denumim Hatzegopteryx thambema, in traducere "Infricosatorul zburator din Hateg' ", a mai spus Dan Grigorescu.

Hatzegopteryx thambema avea un craniu cu o lungime cuprinsa intre 1,5 si 2 metri, iar anvergura aripilor de aproximativ 12 metri, a declarat conf. Zoltan Csiki-Sava, cel care a facut parte din echipa de cercetatori a profesorului Dan Grigorescu.

"Ceea ce vedeti expus aici sunt denumite holotip, adica sunt primele piese care au fost descoperite, s-a constatat ca este o specie noua si dupa acele piese a fost denumita specia. Noi le avem expuse aici si sunt acele fragmente osoase de la care prin stiinta paleontologiei se ajunge la reconstituirea intregului animal. Sigur ca unele aspecte - cum ar fi culoarea, poate creasta - sunt interpretari pe care descoperiri ulterioare le pot confirma sau infirma, dar asa functioneaza stiinta aceasta", a explicat, la randul sau, Luis Popa, directorul Muzeului Antipa.