Cercetatorii au descoperit cum se camuflau dinozaurii

de Sebastian Rotaru     HotNews.ro
Joi, 15 septembrie 2016, 22:21 Science - Stiintele vietii

Psittacosaurus
Foto: Captura BBC
Oamenii de stiinta au creat modele de culori ale unui dinozaur, dezvaluind un camuflajul pe care il folosesc animalele in ziua de astazi. Un studiu realizat pe o fosila bine conservata al unui Psittacosaurus din China arata ca acesta a fost mai luminat in partea de jos si mai intunecat in partea de sus, anunta BBC.

Acest studiu arata faptul ca dinozaurii au trait intr-un spatiu cu lumina difuza, cum ar fi padurea.

Ca parte a studiului, cercetatorii, condusi de un artist au creat un model 3D al acestei creaturi.

Constatarile facute de catre o echipa de cercetatori internationali au fost publicate in revista "Current Biology".

Co-autorul Jakob Vinther, de la Universitatea Bristol din Marea Britanie, a spus ca acest model de camuflaj purtat de catre dinozaur "a fost demonstrat prin functia de umbre contra-luminoase pe corp", dand iluzia ca animalul este plat.

Asta, posibil sa-l fi aparat impotriva pradatorilor care folosesc un model de umbra asupra unui obiect, pentru a le determina forma - exact cum fac si oamenii.

Psittacosaurus - sau soparla dinozaur - din cauza ciocului de papagal si corpului de soparla, este o posibila ruda timpurie a Triceratopsului, dintr-un grup cunoscut sub numele de Ornithischia.

Anterior, oamenii de stiinta au descoperit ca unele fosile conserva "melancocitele"- structuri mici care transporta pigenti de melanina, gasite in pielea si penele multor animale.

In unele exemplare, cum ar fi Psittacosaurus, este posibil sa se creeze din tiparele conservate de melanina.

Cercetatorii au proiectat modelele de culoare gasite in fosila pe un exemplar in marime naturala, pentru a cerceta cum a fost posibil ca aceste animale sa stea ascunse.

"Psittacosaurus a fost construit din interior spre exterior. Sunt mii de solzi de toate formele si dimensiunile, iar unii dintre ei sunt doar partial pigmentati", a declarat Bob Nicholls, artistul 3D care i-a ajutat pe cercetatori.

"A fost un proces laborios, dar avem acum cea mai buna sugestie cu privere la cum arata acest dinozaur in realitate", a mai declarat acesta.

Membrii echipei il descriu ca fiind cel mai precis model din punct de vedere stiintific, in marime naturala a unui dinozaur cu tiparele sale reale de culoare.

De asemenea, acestia au facut o distributie a acestui model pe care l-au pictat intr-o forma uniforma de gri. Apoi au cercetat modul in care se exprima umbrele pe animal.

Aceste date ar putea fi apoi comparate cu modelul de camuflaj real, pentru a determina care lumina era cea mai buna pentru ca animalul sa se poata ascunde.

"Am prezis ca psittacosaur a trait in padure. Asta demonstreaza ca modelul si culoarea fosilei pot oferi nu numai o buna imagine a ceea ce a reprezentat animalul disparut, dar asta poate da noi indicii despre ecosistemele si habitatle disparute", a spus Dr, Vinther.

"Am fost uimiti sa vedem cat de bine modelul culorii a lucrat, de fapt, pentru a camufla acest dinozaur mic", a mai adaugat acesta.

Specimenul face parte din ceea ce este cunoscut ca fiind "Jehol Biota" - animale care au trait in nord-estul Chinei acum 120-133 de miliaone de ani in urma.

Asta (Joi, 15 septembrie 2016, 23:29)

a fost acum de 100 milioane de ani. Intre timp camuflajul a ajuns asa de perfect, incat am crezut ca dinozaurii au disparut cu desavarsire. Iata ca nu, sunt intre noi, dar nu-i vedem. Sau ne facem ca nu-i vedem.
    Răspunsul era demult în România. (Vineri, 16 septembrie 2016, 8:54)