Oamenii moderni au inceput sa se raspandeasca in lume in cadrul mai multor valuri migratorii plecate din Africa, care este leaganul umanitatii, potrivit unui nou studiu care pune sub semnul intrebarii ipoteza general acceptata privind un singur val de migratie in urma cu circa 60.000 de ani, relateaza AFP, citata deAgerpres.

Aceste concluzii, publicate joi in revista Science, se bazeaza pe un numar mare de noi descoperiri in Asia in ultimii zece ani care arata ca Homo sapiens a parcurs distante vaste pe continentul asiatic, apropiindu-se chiar de Oceania, mai devreme decat se credea.

Astfel, oseminte ale lui Homo sapiens datand din urma cu 70.000 pana la 120.000 de ani au fost descoperite in sudul si centrul Chinei.

Indiciile genetice releva si faptul ca au avut loc incrucisari la fel de vechi intre oamenii moderni si alti hominizi deja prezenti in Asia, precum neaderthalienii si denisovanii, verisorii disparuti ai omului.

Studii recente au mai confirmat si faptul ca populatiile non-africane actuale descind dintr-un singur grup din Africa, datand din urma cu aproximativ 60.000 de ani.

"Migratiile plecate din Africa in urma cu peste 60.000 de ani erau probabil mici grupuri de exploratori si unele dintre aceste miscari migratorii au lasat urme genetice slabe la populatiile umane moderne", a explicat Michael Petraglia, cercetator in cadrul Max Planck Institute din Germania, principalul autor al studiului.

El invoca in acest sens semnaturi genetice ale incrucisarilor intre oamenii moderni si alti hominizi deja prezenti in Asia, precum neaderthalienii si denisovanii.

Oamenii de stiinta estimeaza in prezent ca oamenii, cu exceptia africanilor, au intre 1% si 4% gene de la Homo neanderthalensis in ADN-ul lor, in timp ce melanezienii, originari din Pacific, au in medie 5% gene de la Omul de Denisova, o ruda apropiata a Omului de Neanderthal care a disparut in urma cu 30.000 de ani.

Toate aceste indicii arata ca interactiunile umane cu aceste doua specii, si poate cu altele, sunt mai complexe decat se estima initial.