O specie de furnici amazoniene a renuntat cu totul la sex, colonia fiind formata in totalitate din femele, au descoperit oamenii de stiinta de la University of Arizona, citati de BBC News.

Furnicile se reproduc prin clonare - regina se copiaza pe ea insasi producand fiice identice din punct de vedere genetic.

'Amprentand' ADN-ul furnicilor - Mycocepurus smithii - oamenii de stiinta au descoperit ca toate erau clone ale reginei coloniei.

Atunci cand au disecat insectele, au constatat ca femelele erau incapabile sa se reproduca, in conditiile in care unul dintre organele esentiale ale sistemului reproductiv era degenerat.

"In lumea insectelor, exista mai multe tipuri de reproducere, dar aceasta specie a evoluat cu totul neobisnuit", explica Dr Anna Himler, biolog la University of Arizona, care a condus cercetarile.

Oamenii de stiinta nu au putut preciza de ce aceasta specie a devenit complet asexuata si nici de cand dureaza acest fenomen.

Avantaje si dezavantaje

Viata fara sex are anumite avantaje, sustine Dr Himler.

"Evita costul producerii de masculi si dubleaza la fiecare generatie numarul de femele care se pot reproducede de la 50% la 100% dintre urmasi".

Dar combinarea materialului genetic in reproducerea sexuata ofera foarte multe avantaje generatiilor urmatoare.

"Cu cat suntem mai diferiti, cu atat suntem mai rezistenti la paraziti si la boli", explica Laurent Keller, expert in insecte de la University of Lausanne.

"Intr-o colonie de clone, daca un membru este sensibil la un parazit, atunci toti ceilalti vor fi sensibili. Daca esti asexuat, in mod normal nu rezisti prea mult".

"Dar in randul furncilor auzim din ce in ce mai multe vesti despre metode neobisnuite de reproducere," a adaugat profesorul Keller, care nu a fost implicat in acest studiu.

Keller a notat, de asemenea, ca insectele cu viata sociala, precum furnicile, pot fi bine pozitionate in ceea ce priveste acest tip de reproducere, deoarece ofera reginei un control mai bun asupra urmasilor din colonie.

Furnicile - primii fermieri

Interesul doctorului Himler pentru specia Mycocepurus smithii a fost starnit insa nu de modul de inmultire, ci de abilitatea acestor furnici de a cultiva ... recolte.

"Furnicile au descoperit agricultura cu mult inaintea noastra - ele cultiva ciuperci de peste 80 de milioane de ani".

"Colecteaza excremente de insecte si chiar insecte moarte din padure si le aduc in campurile de recolte", in calitate de ingrasaminte, sustine ea.

"Cand am inceput sa studiem aceasta specie, am descoperit ca nu exista masculi. De atunci, studiile noastre au luat o alta turnura".

Din moment ce ciupercile cultivate se reproduc asexuat, Dr Himler crede ca aceasta ar fi oferit un anumit avantaj furnicilor "de a nu functiona sub constrangerile obisnuite ale reproducerii sexuate".