Perspectiva unui copil provenit din trei parinti devine din ce in ce mai probabila, dupa ce oamenii de stiinta au reusit sa creeze o maimuta folosind o tehnica inovativa care, intr-o zi, ar putea stopa transmiterea anomaliilor genetice la urmasi, relateaza The Times.

Nasterea a patru maimute macac in Statele Unite este cea mai puternica dovada obtinuta pana in prezent ca ADN-ul poate fi transplantat cu succes de la o celula la alta pentru a corecta defectele genetice.

Experimentul derulat pe maimute sugereaza ca, in cativa ani, aceasta metoda ar putea fi folosita pentru a preveni transmiterea defectelor genetice de la parinti la copii.

In acest fel, vor putea fi inlocuite mitocondriile 'defecte'. Daca majoritatea mitocondriilor 'defecte' au efecte minore, unele pot genera afectiuni severe ale creierului, inimii, muschilor si ficatului, dar si cancer, diabet, orbire sau surzenie.

Tehnica este insa controversata, deoarece copilul astfel nascut va mosteni material genetic de la trei parinti. Mama si tatal vor furniza majoritatea ADN-ului copilului, dar o cantitate redusa va proveni de la cea de-a treia femeie care va dona mitocondriile sanatoase.

Shoukhrat Mitalipov, de la Oregon National Primate Research Centre, care a condus cercetarile, sustine insa ca tehnica este justificata, intrucat este singura cale de a rezolva aceasta problema.

"Singura modalitate de a corecta aceste defectiuni este inlocuirea genelor", a precizat el.

In acest experiment, publicat de Nature, ovulul modificat, fertilizat cu sperma, continea cromozomi de la o maimuta femela si mitocondrii de la o alta femela. Embrionii rezultati au fost transferati in uterul unei mame-purtator.

Testele au aratat ca niciuna dintre maimutele nascute nu aveau vreo urma de ADN provenit din mitocondriile mamei care a furnizat ovulul, ceea ce dovedeste ca experimentul a reusit.

"Este o mare reusita. Toate studiile derulate pe primate pot fi transferate cu usurinta la oameni", a adaugat dr. Mitalipov.