UPDATE Avionul Solar Impulse, cu propulsie integrala asigurata de lumina solara, a aterizat sambata seara la New York, la capatul ultimului segment din calatoria peste Statele Unite ale Americii ce a inceput in urma cu mai bine de doua luni, informeaza Agerpres citand Associated Press.

Potrivit AFP, avionul experimental propulsat cu ajutorul energiei solare, Solar Impulse, a decolat sambata dimineata de la Washington catre New York, ultima etapa a traversarii Statelor Unite ale Americii de la vest la est, sperand sa poata survola sambata seara Statuia Libertatii, relateaza AFP.

Avionul a decolat de pe aeroportul international Washington-Dulles la ora locala 04:46 (11:46 ora Romaniei) si urmeaza sa aterizeze pe aeroportul J.F.Kennedy din New York in noaptea de sambata spre duminica la ora locala 02:00 (09:00 ora Romaniei).

"Este cea mai scurta dintre toata etapele, insa este si cea care va dura cel mai mult timp", a declarat unul dintre initatorii proiectului, elvetianul Andre Borschberg.

"M-am gandit de multa vreme la aceasta ultima etapa a proiectului: cum sa introducem avionul intr-o zona in care traficul aerian este cel mai dens din lume? Speram sa putem survola Statuia Libertatii in aceasta seara, ar trebui sa facem asta candva intre ora 22:00 si miezul noptii", a explicat coechipierul sau, Bertrand Piccard.

Zborul poate fi urmarit pe site-ul live.solarimpulse.com.

Avionul experimental are 1.600 kg si este realizat din fibra de carbon. Aeronava are o anvergura a aripilor de 63,4 metri, echivalenta cu cea a unui Boeing 747. Alimentarea sa este furnizata de 12.000 de celule fotovoltaice care pot produce suficienta energie electrica pentru a incarca bateria de litiu care cantareste 400 de kilograme si furnizeaza energie celor patru motoare electrice cu elice.

Aceasta este cea de a cincea etapa a traversarii Statelor Unite de la vest la est. Zborul a inceput pe data de 3 mai in apropiere de San Francisco. Aparatul a aterizat succesiv in Phoenix (Arizona), Dallas/Fort Worth (Texas), Saint Louis (Missouri), Cincinnati (Ohio) si Washington.

Cei doi co-fondatori ai proiectului, Bertrand Piccard si Andre Borschberg, au explicat ca au ales varianta celor cinci etape din motive de securitate.

Inainte de aceasta ultiam etapa, pilotii au rememora aventurile din timpul calatoriei cu primul avion solar.

Una dintre cele mai frumoase amintiri pentru pilotul elvetian Bertrand Piccard a fost zborul deasupra podului Golden Gate Bridge din California, in timp ce compatriotul sau Andre Borschberg evoca episoade mai periculoase, precum acelea in care vantul ameninta sa devieze aparatul de la traseu.

Traversarea SUA a fost "mai dificila decat am prevazut iar asta din cauza conditiilor meteo, au fost multe tornade si furtuni care au condus la intarzieri sau la amanarea unor etape", explica Piccard. Pilotul si-a manifestat sperant ca autoritatile americane le vor da permisiunea de a survola metropola New York.

"Obiectivul nostru nu este doar de a traversa Statele Unite, ci sa aratam ca acest proiect este util societatii, pentru a arata oamenilor ca lumea poate fi eficienta folosind tehnologiile curate", a adaugat pilotul elvetian.

Primul zbor al avionului Solar Impulse a fost in anul 2009. Anul urmator a realizat un zbor de 26 de ore, atunci fiind dovedit ca are capacitatea de a acumula suficienta energie in timpul zilei pentru a putea zbura si noaptea. In anul 2011 a efectuat primul sau zbor international, intre Belgia si Franta si in luna iunie 2012 a zburat intre Madrid si Rabat.

Cei doi piloti intentioneaza sa realizeze cu acest aparat un ocol al Pamantului in 2015.