Progresele stiintei si tehnologiei pot pune in pericol existenta rasei umane, spune Steven Hawking

de Vlad Barza     HotNews.ro
Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:25 Science - Tehnologie

Stephen Hawking
Foto: AGERPRES
​Majoritatea pericolelor la adresa rasei umane vin exact din progresele inregistrate de stiinta si tehnologie, spune savantul Steven Hawking care estimeaza ca mai repede de 100 de ani nu vom reusi sa stabilim colonii care sa se autosustina pe alte planete. "Trebuie sa fim foarte atenti in aceasta perioada", spune Hawking care adauga insa ca nu ar trebui sa incetinim progresul tehnologic. "Nu vom inceta sa facem progrese si nici nu vom da inapoi, asa ca trebuie sa detectam pericolele si sa invatam sa le controlam. Sunt optimist si cred ca putem face asta", subliniaza el, citat de BBC.

Hawking spune ca razboiul nuclear, incalzirea globala si virusii creati pe cale genetica sunt scenarii ce ar putea pune in pericol existenta rasei umane. El crede ca un dezastru la nivel planetar s-ar putea intampla undeva in intervalul cuprins intre o mie si zece mii de ani de acum inainte.

"Pana atunci ne vom fi raspandit prin spatiu si pe alte stele, asa ca un urias dezastru pe Terra nu ar insemna si sfarsitul rasei umane".

Insa exista o problema.

"Nu vom putea instala colonii care sa se sustina pe alte planete mai repede de 100 de ani, asa ca trebuie sa fim foarte atenti in aceasta perioada".

El spune ca progresul stiintific si tehnologic va crea multe moduri in care lucrurile vor putea sa mearga prost.

Este oarecum paradoxal ca un savant atat de important sa atraga atentia asupra faptul ca progresul tehnologic ne-ar putea duce la pieire, insa nu e prima oara cand Hawking da avertismente, el vorbind in trecut si despre inteligenta artificiala si pericolele ei.


Citeste mai multe despre   









Citeste pe Stirile Pro Tv

O femeie cu cetatenie romana, amendata in Austria cu 38.000 de euro dupa ce a cersit cu copilul pe strazi. Reactia tinerei

O femeie cu cetatenie romana care cersea in Austria a fost amendata cu 38.000 de euro pentru ca a cersit in mod repetat impreuna cu un copil, informeaza luni cotidianul austriac The Local, preluat de Agerpres.
7771 vizualizari
  • -6 (20 voturi)    
    . (Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:38)

    rerenenegate [utilizator]

    Pai el insusi pare o inteligenta artificiala... :)
    • +3 (7 voturi)    
      A părea sau a fi... (Marţi, 19 ianuarie 2016, 13:29)

      comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      Inteligența lui este umană, artificiale sunt mijloacele prin care o utilizează (în cazul lui ele sunt mai numeroase din cauza dizabilității ded care suferă). Și problema în asta constă - echilibrul inteligență - moralitate (sau spiritualitate, cum vreții s-o luați) - mijloace e din ce în ce mai dinamic și mai precar. iar efectele pe termen lung sunt greu de cuantificat.
      • +1 (5 voturi)    
        . (Marţi, 19 ianuarie 2016, 14:41)

        rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui comentatordiletant

        Cred ca exagereaza (vreau sa "sper" desi suna aiurea).
      • -3 (9 voturi)    
        inteligenta-moralitate (Marţi, 19 ianuarie 2016, 15:59)

        anton carpati [anonim] i-a raspuns lui comentatordiletant

        Moralitatea şi empatia sunt calităţi dobândite prin experienţa de viaţă. Oamenii inteligenţi le dobândesc mai uşor.
        Pentru cei mai puţin inteligenţi e nevoie să fie canalizate prin religie. Lor le este greu să disocieze moralitatea de spiritualitate, şi tocmai de aceea asociază inteligenţa cu diabolicul.
        Noţiunea de "echilibru inteligenţă-moralitate" mi se pare a fi o gogomănie.
        • 0 (0 voturi)    
          Chiar așa? (Marţi, 19 ianuarie 2016, 16:35)

          comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

          În privința moralitate - religie, am menționat ambele variante nu pentru a stârni discuții, ci tocmai pentru a cuprinde (măcar) cele două aspecte majore - „cele zece porunci” și „conștiința morală din noi” - chestiunea îi privește și pe credincioși și pe atei.
          Cât despre inteligență - moralitate, gândește-te în termeni individuali la ceea ce numim etică profesională sau deontologie. La scară planetară, ne apropiem de ceea ce zice Hawking; și necazul e că-i mai dificil să apreciem implicațiile pe termen lung. Nu întotdeauna realizările inteligenței au fost folosite în cele mai morale scopuri.
          • +1 (3 voturi)    
            o clarificare (Marţi, 19 ianuarie 2016, 16:59)

            anton carpati [anonim] i-a raspuns lui comentatordiletant

            "Realizările inteligenţei" e o categorie destul de largă. Tot ce-i produs de om este "realizarea inteligenţei", inclusiv religia şi moralitatea. Şi într-adevăr, nu tot ce-i produs de om este bun.
            Cred că vreţi să vă referiţi la ştiinţă ca manifestare exclusivă a gândirii raţionale. Şi aici tind să nu fiu de acord cu dvs - ştiinţa este o metodă de a descoperi realitatea care ne înconjoară.
            Tehnologia este un produs derivat din ştiinţă, care de multe ori este aplicat în mod iraţional. Aşa că nu-l blamaţi pe Einstein pentru bomba nucleară sau pe Darwin pentru ororile nazismului.
            • 0 (0 voturi)    
              Evident că nu ei sunt cei de blamat. (Marţi, 19 ianuarie 2016, 17:42)

              comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

              Dar tot inteligențe („genii ale răului” la limită) au făcut posibilă utilizarea în mod criminal a realizărilor lor.
              • +1 (3 voturi)    
                nu i-aş numi "genii" (Marţi, 19 ianuarie 2016, 19:26)

                anton carpati [anonim] i-a raspuns lui comentatordiletant

                Nu există "genii ale răului". Există doar frică şi ignoranţă.
                Cel mai mare păcat este să urcăm obscenitatea şi nebunia unor oameni ca Hitler sau Stalin pe piedestalul romantic al "geniului malefic". Aşa i-am transformat din nişte personaje jalnice, demne de milă şi dispreţ, într-un soi de anti-eroi luciferici.
        • +1 (3 voturi)    
          De unde rezulta moralitatea? (Marţi, 19 ianuarie 2016, 18:03)

          BEDE [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

          Daca materia este totul, de unde rezulta moralitatea?
          Daca un criminal comite o crima pentru ca in ADN-ul lui este scris ca ese criminal, atunci el nu mai are nici o vina... Dar nu este asa.
          Dincolo de materie mai exista ceva.
          Moralitatea nu rezulta din legile fizicii, ci numai Dumnezeu a pus in mintea omului simtul moral. Altfel, eliminati-L pe Dumnezeu si moralitatea devine ceva extrem de relativ, ajunge atat de flexibil incat poti clasa acelasi lucru ca fiind "bine" sau ca fiind "rau" minimizand niste argumente logice si maximizand alte argumente logice, asa cum cauta sa faca avocatii in tribunale.
          • +2 (8 voturi)    
            Răspuns (Marţi, 19 ianuarie 2016, 19:16)

            anton carpati [anonim] i-a raspuns lui BEDE

            Din durere şi plăcere. Din empatie şi capacitatea de a fi om şi a relaţiona cu alţi oameni.
            Unde am spus că "materia este totul"?
            Am argumentat un singur lucru - un om inteligent n-are nevoie să fie şantajat cu promisiuni sau ameninţări de după moarte pentru a se comporta într-un mod responsabil moral.
            Un om inteligent, în situaţia în care nu-i psihopat, poate să relaţioneze mai uşor cu durerea sau fericirea altui om, având o opinie mult mai bine formată asupra complexităţilor naturii umane.
            Dacă există viaţă după moarte, Dumnezeu, sfinţi, Vishnu sau Hades, asta nu îl priveşte.
            Pe de altă parte, cei săraci cu duhul au nevoie de o poveste care să-i ţină în frâu. Modul lor de gândire este mult mai materialist, deoarece în procesul lor moral primează recompensa Raiului şi pedeapsa Iadului.
            De asemenea, fiţi sigur că Dumnezeul creştin nu are monopol asupra moralităţii. Multe alte civilizaţii şi culturi pot face diferenţa între bine şi rău.
            • 0 (0 voturi)    
              Legea naturala (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 4:32)

              Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

              "Multe alte civilizaţii şi culturi pot face diferenţa între bine şi rău"
              Exact la ce te-ai astepta daca Dumnezeul crestin ar exista
              • -1 (1 vot)    
                nu vă pot contrazice (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 15:28)

                anton carpati [anonim] i-a raspuns lui Setalcott

                Aveţi un basm bine pus la punct de teologii şi apologeţii ultimelor două milenii.
                Orice argument raţional poate fi combătut printr-un "nu-i aşa, deoarece Biblia este adevărul absolut şi am pregătit un alt argument teleologic în acest sens".
                • +2 (2 voturi)    
                  Logica (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 16:33)

                  Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

                  Nu vad ce legatura are ce am scris eu cu ce ai scris tu. Logic vorbind Dumnezeul crestin poate sa existe si daca Biblia nu e adevarata.
                  • 0 (2 voturi)    
                    Felicitări (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 17:04)

                    anton carpati [anonim] i-a raspuns lui Setalcott

                    Ultima dvs afirmaţie este un imens paradox.
                    • +2 (2 voturi)    
                      AT (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 19:44)

                      Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

                      Nu este imposibil ca o colectie de documente sa contina afirmatii adevarate si afirmatii false. Chiar daca Biblia nu este adevarul absolut, nu inseamna ca nu contine si idei compatibile co o versiune sau alta de crestinism.
                      • +1 (1 vot)    
                        depinde (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 22:37)

                        anton carpati [anonim] i-a raspuns lui Setalcott

                        Depinde cum interpretăm afirmaţia de mai sus - "dacă Biblia nu e adevărată".
                        Dacă tratăm ipoteza că Iisus este fiul lui Dumnezeu şi că prin el lumea îşi găseşte mântuirea ca fiind falsă, atunci nu înţeleg cum mai putem vorbi despre "Dumnezeul creştin".
                • 0 (0 voturi)    
                  faptul ca pt dta (Miercuri, 3 februarie 2016, 21:18)

                  kripton [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

                  teologii si apologetii ultimelor milenii au scris ''basme'' nu inseamna si ca este adevarat.
                  daca dta ai opinii ferme cu privire la ''basmele'' lor,ar fi de dorit sa realizezi ca poti gresi fara sa-ti dai sema,si sa fii mai rezervat in aprecieri.
                  ai ajuns la o perspectiva personala asupra temei,crezi ca ai o intelegere mai adanca decat fericitul augustin, ioan gura de aur sau toma d'aquino (sau ioana d'arc,credinta ei in basme a salvat coroana frantei intr-un moment critic ... ce vremuri, oamenii nu dadeau pe la universitati,ca azi.....) ok. dar e doar adevarul TAU si poate fi ratacirea TA la fel de bine. civilizatia/cultura crestina a europei e creatia COLECTIVA a unui grup de genii...crestine. poate ar fi mai bine sa pastrezi proportiile cand faci comentariul ca gandirea lor era UN BASM....
            • +1 (1 vot)    
              De unde "saraci cu duhul"? (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 7:36)

              BEDE [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

              De fapt expresia exacta este "saraci in duh", adica din aceia care nu se cred mult mai intelegenti si mai capabili decat sunt si care nu cred ca trebuie neaparat sa fie mai mari decat sunt.
              De pilda, a fi "sarac in duh" ar insemna sa nu te entuziasmezi ca vei ajunge sa cunosti toate misterele universului, in conditiile in care cei mai mari fizicieni - printre care si Hawking - au ajuns la concluzia ca vreo 70% din univers este energie neagra si vreo 25% este materia neagra. "Neagra" in sensul ca nici un om nu stie ce este... Si, daca atat de mult nu stii, este foarte logic sa fii sigur ca nu exista Dumnezeu, nu?
              Dar Dumnezeu nu este numai ceva cu care cei care nu stiu umplu nestiinta lor, ci este Cel care a dat si mentine legile fizicii, care face ca universul (sau multiversurile) sa fie asa cum este si nu altfel.
              Exista cliseul acesta foarte promovat in mass-media ca doar prostii, incultii si cei interesati sa castige de pe urma lor cred in Dumnezeu. Dar nu este asa. Iar, la timpul hotarat de El, Isus Hristos le va arata tuturor ca nu este asa. Acum insa, poate-poate, cate unul va mai crede si va fi mantuit.
              • -1 (1 vot)    
                mai pe scurt (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 15:20)

                anton carpati [anonim] i-a raspuns lui BEDE

                Adică tot un soi de "crede şi nu cerceta"?
                • +1 (1 vot)    
                  Tocmai ca NU! (Joi, 21 ianuarie 2016, 16:30)

                  BEDE [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

                  Adica, exista lucruri pe care nu ai posibilitatea de a le cerceta. Cum ar fi, de pilda sa il cercetezi pe Dumnezeul atotputernic... Adica, daca este atotputernic poti sti despre El numai atat cat doreste El sa iti descopere si raman aspecte despre El pe care nu le poti nicidecum cerceta pentru ca El nu vrea sa iti descopere nimic in acel sens. Altfel, daca ai avea posibilitatea sa il cercetezi pe Dumnezeu in toate, atunci inseamna ca acela pe care il cercetezi in totul nu este atotputernic. Ori, pe Dumnezeul atotputernic Il poti cunoaste numai in masura in care El vrea sa ti se reveleze.
                  Altfel, perfect de acord cu cercetarea a tot ce se poate in acest univers.
                  • -1 (1 vot)    
                    de-acord (Joi, 21 ianuarie 2016, 17:28)

                    anton carpati [anonim] i-a raspuns lui BEDE

                    Bineînţeles că nu poţi cerceta natura unei entităţi religioase. Nu-l poţi cerceta pe Dumnezeul creştin aşa cum nu-l poţi cerceta nici pe Poseidon.
                    Poţi însă să-i atribui calităţi prin concilii ecumenice. Că-i 3 în 1 etc.
              • 0 (2 voturi)    
                din Biblie (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 15:38)

                anton carpati [anonim] i-a raspuns lui BEDE

                “Fericiţi cei săraci cu duhul, că a lor este împărăţia cerurilor” (Matei 5,3)
                De ce-aţi vrea să corectaţi Noul Testament?
          • -1 (1 vot)    
            de unde si pana unde (Luni, 1 februarie 2016, 11:32)

            constantin [anonim] i-a raspuns lui BEDE

            ... are legatura comentariul tau cu articolul?

            ai gasit sansa de predicat si nu ai vrut sa o ratezi? o.O
    • 0 (0 voturi)    
      . (Marţi, 19 ianuarie 2016, 21:14)

      rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

      (Va) complicati, moralitate=inteligenta=ce mai vreti voi bun.
      • -1 (1 vot)    
        . (Marţi, 19 ianuarie 2016, 22:37)

        rerenenegate [utilizator] i-a raspuns lui rerenenegate

        Ce ziceti de o dulceatza de cireshe?
  • +8 (16 voturi)    
    ... (Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:40)

    pathfinder [utilizator]

    E ciudat ca Hawking vede probleme doar in progresul tehnologic dar nu le vede pe cele care izvorasc din ignoranta...
    • +10 (10 voturi)    
      progresul+ignoranta (Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:50)

      gabi [anonim] i-a raspuns lui pathfinder

      Problema consta tocmai in progresul oferit unei lumi in care ignoranta devine parca tot mai accentauata...
    • +5 (11 voturi)    
      BA LE-A VĂZUT DAR ȘI-A UITAT PROPRIILE (Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:55)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      maxime (CEL MAI MARE INAMIC AL CUNOAŞTERII NU ESTE IGNORANŢA…CI ILUZIA CUNOAŞTERII.)

      Și, în ultima vreme, de cînd își dă cu părerea în filosofie (și cam peste tot), exact asta face: SE ILUZIONEAZĂ că ar cunoaște mai multe decît Platon, Aristotel, Leibniz, Kant, et j´en oublie.
      • 0 (6 voturi)    
        N-aș zice că le-a uitat, (Marţi, 19 ianuarie 2016, 13:42)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

        ceea ce spune aici e doar exprimarea lor sub o altă formă.
      • +1 (5 voturi)    
        chiar aşa! (Marţi, 19 ianuarie 2016, 16:05)

        anton carpati [anonim] i-a raspuns lui pointless man

        "de cînd își dă cu părerea în filosofie" - o autoritate ştiinţifică îndrăzneşte să exprime opinii filosofice? Câtă impertinenţă! Bine că i-aţi menţionat pe Leibniz şi Aristotel - oare ei ce-ar avea de spus în privinţa asta?...
      • +2 (6 voturi)    
        încă o observaţie (Marţi, 19 ianuarie 2016, 17:15)

        anton carpati [anonim] i-a raspuns lui pointless man

        De asemenea, tind să cred că Hawking într-adevăr "cunoaşte mai multe" decât predecesorii săi, fiindcă a avut oportunitatea de a trăi după ei şi de a le înţelege punctele de vedere.
        "If I have seen further, it is by standing on the shoulders of giants." Isaac Newton
        • +3 (5 voturi)    
          PROBABIL CĂ NU-I CUNOAȘTEȚI OPINIILE (Marţi, 19 ianuarie 2016, 22:52)

          pointless man [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

          filosofice - nu stă pe umerii giganților trecuți ci îi face praf. Povestea asta se numește ”trafic de competență” - adică te pricepi bine într-un domeniu și astfel îți închipui că poți să-ți dai cu părerea despre orice. Chiar și genialul Einstein a emis destule prostioare la viața lui. Despre artiști (în special actori) nici nu mai vorbesc - la ei este o adevărată boală.
          • -3 (5 voturi)    
            sugestie (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 2:45)

            anton carpati [anonim] i-a raspuns lui pointless man

            V-aţi gândit să-i trimiteţi o scrisoare?
            • +3 (3 voturi)    
              MDA ! (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 10:35)

              pointless man [utilizator] i-a raspuns lui anton carpati

              Atunci cînd românul superficial-dar-priceput-la-toate nu mai are replică, adoptă tehnica sepiei sau a personajului din eseul lui Marin Preda ”Nesfîrșita inventivitate a tipului abject”.
              • 0 (2 voturi)    
                pointless (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 15:03)

                anton carpati [anonim] i-a raspuns lui pointless man

                Păi nu am ce altă replică să vă dau. Din moment ce nu aduceţi nici un argument ci doar o serie de critici şi vă puneţi deasupra lui Einstein şi Hawking în materie de erudiţie, îmi dau seama că nu am ce să adaug.
    • +1 (3 voturi)    
      Ignorance is bliss (Marţi, 19 ianuarie 2016, 16:28)

      Setalcott [utilizator] i-a raspuns lui pathfinder

      Imagineaza-ti o lume in care cea mai evoluata inteligenta ar fi la nivelul pestilor. Ti se pare ca ar avea mai multe probleme? Sancta semplicitas!
      • +1 (5 voturi)    
        mai mult (Marţi, 19 ianuarie 2016, 17:17)

        anton carpati [anonim] i-a raspuns lui Setalcott

        Sau o lume fără viaţă. Nici o viaţă, nici o problemă.
  • -7 (9 voturi)    
    LooooL (Marţi, 19 ianuarie 2016, 12:54)

    Qwertz [utilizator]

    Sa iti pui azi problema rasei umane amenintata de tehnologie e ca si cum iti e frica de suprapopulare ...pe Marte!
  • -1 (7 voturi)    
    Daca dispare rasa umana (Marţi, 19 ianuarie 2016, 13:31)

    ipolitic [utilizator]

    dispare si pericolul disparitiei rasei umane.
    Unde e problema?
    • +5 (7 voturi)    
      yeee (Marţi, 19 ianuarie 2016, 14:06)

      vasile [anonim] i-a raspuns lui ipolitic

      Daca dispare beau o bere!!
      • -3 (3 voturi)    
        Să-nțeleg că tu ești (Marţi, 19 ianuarie 2016, 14:14)

        comentatordiletant [utilizator] i-a raspuns lui vasile

        NOT HUMAN?
  • +1 (3 voturi)    
    STIINTA (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 9:42)

    scridon radu-lucian [utilizator]

    Previziunile pesimiste ale D-lui Hawking sunt de notorietate si nu este de inteles difuzarea acestora intr-o lume si asa destul de stresata. Cred, ca daca prezenta propuneri realiste de rezolvare a unor probleme actuale cu care ne confruntam in Sec.XXI, audienta ar fi avut alt impact.
  • +2 (4 voturi)    
    Steven Hawking (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 20:51)

    al [anonim]

    Mai terminati cu chestiile acestea ca a zis Steven Hawking. Nu vedeti ca este folosit ca paravan, ca i se atribuie o gramada idei, cu care nu are nici o treaba. La cat de grava este boala de care sufera, numai de teorii nu sta Steven Hawking. Acesti jegosi din spatele lui se folosesc de infirmitatea lui sa arunce in mas media diferite teorii doar, doar o prinde la publicul mai emotiv. Pace.
  • 0 (0 voturi)    
    Video (Miercuri, 20 ianuarie 2016, 21:14)

    utug [anonim]

    a new initiative aimed at discovering intelligent extraterrestrial life

    https://www.washingtonpost.com/news/speaking-of-science/wp/2015/07/20/stephen-hawking-announces-100-million-hunt-for-alien-life/

    Stephen Hawking and Russian tycoon Yuri Milner held a news conference in London to announce their new project ... into the search for intelligent extraterrestrial life ...

    "We believe that life arose spontaneously on Earth," Hawking said at Monday's news conference, "So in an infinite universe, there must be other occurrences of life."
  • 0 (0 voturi)    
    clasic Hawkings (Luni, 1 februarie 2016, 11:37)

    Constantin [anonim]

    AStfel de preziceri face mereu fata de viitor si civilizatii extraterestre. e o dovada ca nu speculeaza, ci doar isi extrapoleaza parerile bazate pe istorie si e singurul fel in care poti sa prezici ceva cu o baza. orice altceva ar fi speculatie pura. dar bazat pe istorie are dreptate, aproape ne-am autodistrus cu nucleare, fiecare descoperie de continent a fost prin invazie si macel si alte alea. E oarecum inscris in mintea umana sa fim violenti, si in final o sa duca la ceva rau. dar cu siguranta solutia nu e sa impiedici avansul tehnologic ci sa il sprijini cu cat mai multe minti.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version