Tehnologia HoloLens a inceput sa fie folosita in tot mai multe tari, in domenii variate, de la restaurarea picturilor, pana la productia auto, iar acum, o companie ce ridica patru cliadiri de birouri in Bucuresti a demonstrat o aplicatie ce construieste reprezentarea virtuala interactiva a cladirilor care vor fi gata in 2022. Microsoft a anuntat pe 1 noiembrie ca HoloLens, primul computer holografic integrat din lume, ce ruleaza Windows 10, va fi disponibil pe 29 de piete noi din Europa, inclusiv Romania. Castile HoloLens au procesoare de imagine si genereaza holograme, imaginile 3D ale unor obiecte putand fi vazute in combinatie cu mediul din jurul utilizatorului.

Cum arata cliadirile in aplcatia pentru HoloLensFoto: Skanska

Computerul holografic Hololens a ajuns la tot mai multi dezvoltatori care au incercat diverse aplicatii. Francezii il testeaza la restaurarea picturilor si sculpturilor, lucratorii putand vedea prin casca speciala cum arata originalul in vremea cand opera de arta a fost creata. Inginerii de la Renault Trucks folosesc HoloLens la controlul final de calitate la o uzina de asamblare motoare, existand acum 20 de oameni care testeaza dispozitivul. Un alt exemplu: la un muzeu auto din Los Angeles vizitatorii se pot juca cu Hololens pentru a "dezasambla virtual" modele Ford de curse, testele urmand sa tina pana la final de 2018.

Acum, iata si un exemplu de folosire a tehnologiei HoloLens in Romania.

Presa a fost invitata sa testeze aplicatia ¬Holo for Skanska¬ dezvoltata de grupul suedez Skanska. Aplicatia foloseste platforma de realitate mixta Microsoft HoloLens prin care se poate vedea, in timp real cum vor arata cladirile complexului.

Se poate vedea in detaliu cum va arata designul etajelor, dar si curtea cladirilor. Acum, in zona de langa statia Politehnica se lucreaza la prima cladire care va fi gata in al treilea trimestru din 2018.

Ca prima impresie, castile Hololens nu sunt comode si trebuie sa te uiti intr-un anumit unghi pentru a vedea bine modelul 3D al cladirilor. Si sistemul prin care faci lick pe diverse lucruri, prin miscarea mainii, necesita obisnuire. Calitatea imaginii nu este grozava si au aparut si mici probleme tehnice in timpul testelor, semn clar ca tehnologia este inca la inceput. Partile bune tin de faptul ca hologramele sunt convingatoare si ca nu apar ameteli daca le privesti, cum se intampla la unele gadget-uri de realitate virtuala.

Este important de precizat ca HoloLens nu este, cel putin in prezent, un produs pentru publicul larg fiindca exista foarte putine aplicatii si acestea, create de companii si de diverse institutii.

Cei de la Skanska vor folosi aplicatia si pentru a le arata unor potentiali chiriasi cum vor arata cladirile, dar reprezentantii Skanska spun ca este utila si in interiorul companiei, astfel incat oameni care lucreaza in diverse departamante sa inteaga mult mai usor proiectul imobiliar.

Aplicatia va fi actualizata in continuare, se doreste adaugarea de continut video si sa dispara momentele cand functioneaza sacadat.

Prima cladire dintre cele trei va fi gata in Q3 2018

"Folosind informatiile 3D din modelul BIM (Building Information Modeling), existent in toate proiectele Skanska, aplicatia construieste reprezentarea virtuala interactiva a cladirilor si realizeaza vizualizarea lor in mediul real in care se afla privitorul, respectand perspectiva si miscarile acestuia. Prin intermediul tehnologiei holografice create de Microsoft, se pot conecta, la nevoie, mai multe dispozitive Hololens, astfel incat o intreaga echipa poate vizualiza in 3D si discuta pe marginea reprezentarii virtuale a cladirilor", explica cei de la Skanska.

Ce este HoloLens

Computerul HoloLens este disponibil din martie 2016 la dezvoltatorii din SUA, pretul de atunci fiind de 3.000 de dolari.

Ecranul este transparent, astfel ca utilizatorul vede si ce e in jurul sau spre deosebire de ochelarii de realitate virtuala la care nu vezi nimic in jur. Tocmai de aceea, Microsoft foloseste termenul de "mixed reality", adica "realitate combinata", sau "realitate mixta" , un amestec intre lumea reala din jur si "realitatea augmentata", prezenta in forme simple in diverse aplicatii de smartphone.

Microsoft spune ca "ochelarii" vor putea fi folositi si la proiecte educationale, dar ar putea fi o unealta utila si pentru arhitecti, putand fi vizualizate machete 3D. Pentru succesul comercial se va insista pe partea de jocuri insa, fiindca este un segment spectaculos care genereaza vanzari si interes.