Oamenii de stiinta japonezi au reusit sa cloneze un soarece al carui corp fusese inghetat in urma cu 16 ani si sustin ca aceasta tehnica ar putea permite clonarea de mamuti si alte specii disparute, relateaza Reuters.

Reusita expertului Teruhiko Wakayama si a colegilor sai de la Centrul pentru dezvoltari biologice este remarcabila in conditiile in care, pana in prezent, s-a reusit clonarea animalelor doar din celule vii. In lipsa crioprotectorilor, procesul de inghetare provoaca o explozie a celulelor care distruge ADN-ul.

"Tehnicile de transfer nuclear pot fi folosite pentru 'invierea' unor animale sau pentru extragerea de material genetic valoros din tesuturi inghetate pentru perioade lungi de timp, fara a fi folosite tehnici de crioprezervare", explica Teruhiko Wakayama.

Echipa condusa de expertul japonez a folosit tehnica transferului nuclear, care presupune extragerea nucleului unei celule-ou si inlocuirea acestuia cu nucleul unei celule obisnuite de la animalul care urmeaza sa fie clonat.

Echipa condusa de Wakayama a incercat a incercat sa cloneze soarecele folosind celule din diferite parti ale corpului, dar a descoperit ca cel mai bine raspund celulele din creier. Cauza ramane inca un mister, dar acesta este primul animal clonat dintr-o celula a creierului.

Cel mai probabil, oamenii de stiinta se vor concentra, pe viitor, asupra clonarii mamutilor, in conditiile in care multe exemplare din aceasta specie au fost descoperite inghetate.

"Ramane de vazut daca nuclee de celule pot fi colectate din corpurile inghetate fara crioprotectori si daca aceste nuclee sunt viabile pentru crearea de clone, prin transfer nuclear", adauga oamenii de stiinta japonezi.