Fluidele injectate de producatorii de energie in rocile subterane provoaca seisme semnificative in Statele Unite - studiu

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 12 iulie 2013, 18:54 Science - Terra

Extractia gazului natural, energia geotermala si alte activitati care presupun injectarea de fluide in subsol au provocat numeroase cutremure in Statele Unite, afirma oamenii de stiinta, in trei studii publicate in prestigioasa revista Nature.

Majoritatea acestor cutremure au fost mici, dar unele au depasit magnitudinea 5.0. Intre acestia, oamenii de stiinta includ seismul de 5,6 care a afectat Oklahoma in 6 noiembrie 2011, spune William Ellsworth, seismolog la US Geological Survey din Menlo Park, California, autorul unuia dintre aceste studii.

Acesta spune ca numarul anual de cutremure cu magnitudinea mai mare sau egala cu 3,0 din estul si centrul Statelor Unite a crescut de aproape zece ori in ultimii zece ani - de la o medie de 21 pe an in perioada 1967 - 2000 la un maxim de 188 in 2011. Un al doilea studiu, condus de Nicholas van der Elst, seismolog la Lamont-Doherty Earth Observatory, arata ca cel putin jumatate dintre cutremurele cu magnitudinea mai mare sau egala cu 4,5 care s-au produs in Statele Unite in ultimii zece ani au fost localizate in apropierea zonelor de injectii de fluide.

Ellsworth banuieste ca aceste activitati au modificat tensiunile din zonele sensibile la cutremure prin cresterea presiunii fluidelor in porii rocilor subterane. Astfel, fluidele injectate lubrifiaza fisurile si majoreaza riscul de miscari tectonice.

Studii anterioare au facut o legatura intre fracturarea hidraulica, sau fracking, si cutremure. Dar Ellsworth spune ca aceasta controversata tehnica - care foloseste fluide sub presiune mare pentru a sparge rocile si a elibera astfel gazele - nu a produs niciodata cutremure mai mari de 3,6. In opinia sa, nu tehnica in sine, cat evacuarea apelor uzate provenite din procedeu prin reinjectarea in rocile adiacente a condus la cresterea numarului de cutremure importante.

Doar o mica parte din cele peste 30.000 de puturi din Statele Unite par a ridica probleme. O modalitate de a identifica zonele de risc, spune van der Elst, este analizarea efectelor care apar dupa cutremure foarte mari - de o magnitudine de 8 sau peste - in intreaga lume, de genul celor care au afectat Japonia, Chile si Sumatra in anii recenti.

Astfel de cutremure trimit unde de soc pe intreaga suprafata a pamantului. In cea mai mare parte a siturilor de forare, efectele sunt minore, dar in unele cazuri produc cutremure foarte mici care sunt urmate, cateva luni mai tarziu, de un cutremur mai mare, generat pe plan local. Van der Elst spune ca acest tip de efect poate servi ca semn de avertisment ca zona de injectie este supraincarcata.

Astfel de date sunt cruciale in adoptarea deciziilor pentru limitarea riscurilor seismice, noteaza cercetatorii.




















4930 vizualizari

  • +7 (23 voturi)    
    Spuneti NU! (Vineri, 12 iulie 2013, 19:27)

    cato [utilizator]

    Avem o tara cu peisaje frumoase de care ne putem bucura prin turism si din care putem castiga bani, daca stim sa muncim pentru asta.
    Vrem sa distrugem Romania? Vrem sa ii lasam sa distruga Romania?
    Spuneti NU gazelor de sist si distrugerii Rosiei Montane!
    • +7 (11 voturi)    
      Politicienii (Vineri, 12 iulie 2013, 22:10)

      LoveRomania [utilizator] i-a raspuns lui cato

      Pentru o mana de arginti politicienii nostri ar fi in stare sa isi vanda mama sau copiii
      Nu au nimic sfant, stiu cu totii ca tehnica de extragerea a gazelor de sist este malefica, dar ei se gandesc ca fac acum un ban si apoi se muta in pe o insula ferita de otrava pusa de ei in pamantul tarii asteia
  • +8 (16 voturi)    
    Unde este echipa de soc? (Vineri, 12 iulie 2013, 19:38)

    AlinNeculai [utilizator]

    Cum de n-au aparut sa jigneasca gratuit pe cei de la Nature, asa cum faceau cu cei care au opinii diferite de ale lor?
    In fine, trec peste "jandarmii virtuali" dar acum ma gandesc la americani. Ei sigur stiu cat de otravitor este pentru apa si ca pot aparea cutremure, stiau sigur, sigur asta inainte de a se apuca de "isprava". Va dati seama cata disperare este dupa petrol?
    • 0 (12 voturi)    
      deosebire (Vineri, 12 iulie 2013, 20:04)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui AlinNeculai

      Ideea e că americanii, ca-ntotdeauna, caută soluţii, remedii, îmbunătăţiri la problemele ce le-ntâmpină. Noi - întodeauna începem cu o pauză şi continuăm cu mai multe, deh, muieţi îs posmagii. De-asta americanii-s prima putere economică mondială iar noi a doua cea mai săracă ţară din UE; de-asta la americani se-ngrămădesc, pe 50.000 de vize, vreo 16 milioane de oameni din restul lumii, iar la noi pleacă din ţară vreo câteva milioane.

      Una dintre "plăcile" preferate de românii care nu ştiu - sau nu vor să facă - diferenţa dintre explorare şi exploatare minieră este filmul Gasland (film tot american, în treacăt fie spus) cu acţiunea în 2008, proiectată în 2007. Adică-n urmă cu cinci-şase ani. În urmă cu cinci-şase ani erau iPhone5 sau Galaxy S4 sau Curiosity?
      • +1 (1 vot)    
        ai dreptate (Vineri, 13 septembrie 2013, 23:08)

        stefan2008 [utilizator] i-a raspuns lui ampersand

        Dar nu te astepta sa inteleaga ceva romanasii.
    • +2 (6 voturi)    
      Ai putintica rabdare... (Vineri, 12 iulie 2013, 20:51)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui AlinNeculai

      ... si-o sa apara si trupa de soc. Doar stie toata lumea ca Nature sunt niste commies imputiti, finantati de Gazprom, nu-i asa?
      Dar mai interesant e altceva - "nu tehnica [fracturarii hidraulice] in sine, cat evacuarea apelor uzate provenite din procedeu prin reinjectarea in rocile adiacente a condus la cresterea numarului de cutremure importante"

      Bun, ce o sa inteleaga ai nostri de-aici??? Ca nu e bine sa reinjecteze fluidul uzat in subteran... mai bine aplica traditionala metoda romaneasca "da-i, bah, drumul pe garla la noapte, ca nu se prinde nimeni..."
    • -5 (9 voturi)    
      e bine sa ne informam (Vineri, 12 iulie 2013, 21:58)

      sile1 [utilizator] i-a raspuns lui AlinNeculai

      Conform studiilor al caror rezultat este publicat in revista World Science (http://www.world-science.net/othernews/130624_fracking)
      apa poate fi contaminate cu gaze in urma fracturarii hidraulice dar nu este periculoasa pentru sanatatea celor care o consuma.Pericolul este ca gazelle care o insotesc sa provoace explozii.

      Cat despre cutremure asa cum se arata si in articol ele sunt de mica amplitudine in zona de exploatare.

      Disperarea dupa petrol e mare in toata lumea.
      Sa nu ne spui ca nu ai masina ca nu te credem !
      • +3 (5 voturi)    
        mai grav (Sâmbătă, 13 iulie 2013, 0:28)

        Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui sile1

        este ca fluidul care este injectat este un agent extrem de toxic si incompatibil cu viata. Contaminarea panzei freatice cu acest fluid conduce la deteriorarea drastica a calitatii apei si tot ce deriva din asta.

        Nu as fi impotriva gazelor de sist daca ar fi fost posibil fara injectarea in sol a unor fluide de acest gen.

        Apoi, poluarea nu este localizata, ci se extinde in panza freatica fara ca operatorul sa poate exercita un control sau sa poata interveni in cazuri de urgenta. Nici macar nu pot stii daca a avut loc sau nu o scurgere in panza freatica.
  • -4 (8 voturi)    
    ce scrie (Vineri, 12 iulie 2013, 21:11)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    in articol si ce inteleg postacii gazprom, deocamdata doar cei doi de mai sus.. Ei stiu una si buna, ce-au invatat de la vocea rusiei.
  • -3 (11 voturi)    
    Carcota (Vineri, 12 iulie 2013, 22:00)

    Puiu Vladare [utilizator]

    Bai baieti,

    E foamete mare in Romania. Nu e mai bine sa folosim gaze natural si petrol din Romania decat sa le cumparam de la rusi?

    Pana si banala aspirina poate sa omoare, deci orice activitate umana are beneficii si prejudicii. Daca beneficiile sunt coplesitoare, cred ca e cazul sa lasam carcotaseniile si sa incercam sa folosim bogatiile naturale ale subsolului.
    • +4 (8 voturi)    
      Te rog sa te gandesti un pic (Vineri, 12 iulie 2013, 22:12)

      LoveRomania [utilizator] i-a raspuns lui Puiu Vladare

      TE rog sa te gandesti un pic ca daca apa se polueaza in felul asta, cand os a cumperi apa de baut o sa coste mai mult decat benzina sau gazul. Fara petrol mai poti trai dar fara apa?
      • -2 (6 voturi)    
        reducere la absurd (Sâmbătă, 13 iulie 2013, 0:07)

        Puiu Vladare [utilizator] i-a raspuns lui LoveRomania

        presupunerea ca apele freatice vor fi poluate apriori sau ca apele uzate se vor deversa in prostie n-are legatura cu idea in sine de a folosi o resursa interna redutabila.

        e plina tara de "tractoristi" care-si schimba uleiul de la masina la rau, de fantani poluate cu bacterii coliforme sau nitrati. daca asta presupui, ca Romania e o tara de "tractoristi" care nu e in stare sa-si protejeze mediul apriori, atunci sa ne intoarcem cu toti la modul de viata taranesc si sa lasam pretentiile.

        si pentru edificare, fara petrol si gaze se traieste foarte greu, in era moderna.
        • +2 (6 voturi)    
          Nu stiu, Puiule... (Sâmbătă, 13 iulie 2013, 12:57)

          Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Puiu Vladare

          ...daca e mai bine sa consumam petrol si gaze de la noi decat de la rusi sau de la altii.
          Costa tot atat ca si alea din import, redeventa e de rahat, gunoiul ramane la noi (de locuri de munca sa nu mai vb, ca in noua ani de la privatizare Petrom a ras deja aproape trei sferturi din ele and counting), iar peste cativa ani, cand vom fi sfeterisit tot, nici macar n-o sa mai avem de ce ne pune intrebarea...

          In ceea ce priveste tractoristii, eu as pune problema putin invers - daca autoritatile romane nu-s in stare sa opreasca niste tractoristi care-si schimba uleiul de motor la rau (sau sa opreasca taieri ilegale care se vad din satelit si vorbim de mii si mii de camioane...), cam ce sanse crezi tu ca vor avea in fata unei companii cu cifra de afaceri o data si jumate cat PIB-ul Romaniei si cu sustinerea pe care o are?
          Adica tu chiar crezi ca, atunci cand primii oameni din tara asta nu stiu cum sa se gudure mai frumos pe langa companie, o sa se trezeasca vreun nea sau vreo tanti de la garda de mediu din Vaslui sau Constanta sa le inchida astora exploatarile daca se intampla ceva???
          Dar daca "ceva-ul" se intampla DUPA ce exploatarile s-au terminat si compania s-a carat, atunci cine-o sa plateasca macar daunele, ca de remediere nu mai poate fi vorba?

          Stii cum e treaba asta cu poluarea, Puiule? Ca la aia cu "energia cea mai ieftina e aia pe care no consumi"; asa si-aici, poluarea cea mai inofensiva si improbabila e aia pe care n-o faci din capul locului.
      • -1 (5 voturi)    
        subscriu (Sâmbătă, 13 iulie 2013, 2:09)

        Psycon [utilizator] i-a raspuns lui LoveRomania

        De asemenea exploatarea gazelor de sist provoaca avorturi spontane si acnee in randurile adolescentilor.
    • +3 (5 voturi)    
      sunt curioos (Sâmbătă, 13 iulie 2013, 0:45)

      Marcel Ionita [utilizator] i-a raspuns lui Puiu Vladare

      Ce o sa facem dupa ce papam si banii din vanzarea resurselor. La un moment dat o sa se duca si aia pe apa sambetei. La fel cum s-au dus pe pensii si banii din privatizarea BCR, Petrom, etc.

      Practic vindem vaca care ne da lapte si mergem la crajma si bem banii. Curat murdar!

      Pana una alta ar exista multe alte modalitati de a scoate bani din economie, dar politicienii au ales-o pe cea mai simpla pentru ei si cu comisionul cel mai mare, nu e logic?

      Agricultura?
      http://www.zf.ro/eveniment/ambasadorul-norvegiei-puteti-hrani-80-de-milioane-de-oameni-dar-importati-doua-treimi-din-alimente-e-o-nebunie-10737443

      Invatamant / cercetare / inovatie?
      http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2013/05/17/romanian-teenager-wins-big-for-low-cost-self-driving-car-innovation

      healthcare / bio technology / pharma?
      Romania a fost pionier in aceasta industrie, incepand cu Nicolae Paulescu (inventatorul insulinei), Ioan Cantacuzino, Victor Babes, Aurel Babes
  • +1 (1 vot)    
    cu alte cuvinte (Vineri, 13 septembrie 2013, 23:12)

    stefan2008 [utilizator]

    Nature nu zice ca nu este rentabil.


Abonare la comentarii cu RSS
Vremea la


/
Maine:
|

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri