Un diamant brazilian de culoare maro, lipsit de valoare din punct de vedere comercial, a furnizat informatii cu privire la compozitia straturilor din adancime ale planetei noastre, transmite Reuters. O echipa de cercetatori a anuntat saptamana aceasta ca diamantul contine un mineral care a captat o cantitate semnificativa de apa.

Descoperirea mineralului bogat in apa indica faptul ca rezerve imense de apa sunt captive intr-o zona aflata la o adancime de circa 410 km- 660 km sub suprafata Pamantului, intre mantaua superioara si cea inferioara, arata cercetatorii.

Mineralul in discutie este un tip de peridot, despre care se crede ca se gaseste in cantitati mari, format sub presiuni foarte mari, la mare adancime. Cercetatorii au constatat ca 1,5% din greutatea mineralului era data de apa.

"Aceasta mostra ofera o confirmare foarte puternica a faptului ca exista zone ude, la mare adancime sub suprafata Pamantului, in aceasta zona", a declatrat ceretatorul Graham Pearson, de la University of Alberta (Canada), care a condus cercetarea publicata in jurnalul de specialitate Nature.

"Aceasta zon din Pamant, zona de tranzitie, ar putea contine la fel de multa apa ca toate oceanele planetei puse la un loc", a aratat Pearson intr-o declaraatie de presa.

Aceasta apa nu se gaseste sub forma unor oceane lichide subterane ci mai degraba este capturata in minerala, sustin cercetatorii.

Diamantul, format la mare adancime, a fost descoperit de catre mineri in 2008 in zona Juina din Mato Grosso, Brazilia, in pietrisul unui rau. A fost adus la suprafata planetei de o roca vulcanica numita kimberlit.

Mineralul a fost intalnit in componenta meteoritilor insa este prima mostra terestra gasita pana acum, informeaza cercetatorii, pentru ca este foarte dificil sa se faca cercetari la adancimi extreme.

A existat o dezbatere aprinsa in randul cercetatorilor asupra compozitiei zonei de tranzitie a Terrei si daca aceasta contine sau nu apa. Determinarea acestui aspect are implicatii pentru studiul vulcanismului si a placilor tectonice.

"Unul dintre motivele pentru care Pamantul este o planeta atat de dinamica este prezenta unei cantitati de apa in interior. Apa schimba totul cand vine vorba de cum functioneaza planeta", sustine Pearson.