Oamenii de stiinta din Statele Unite cred ca au gasit secretul din spatele rezistentei digurilor romane, care s-au opus nu numai valurilor, dar si timpului, relateazaThe Telegraph. Potrivit cercetatorilor, apa sarata amestecata cu cenusa vulcanica este secretul pentru care betonul ar fi dobandit o caracteristica impenetrabila.

Ei au descoperit, folosind raze x de unda lunga pe digul de la Portus Cosanus din Orbetello, din Italia, ca atunci cand apa sarata se amesteca cu cenusa vulcanica si varul folosit de constructorii romani, aceasta conduce la cresterea interconectarii mineralelor, care duc la o coeziune practic impenetrabila la beton. Practic, mineralele s-au dezvoltat in crapaturile cauzate de eroziunea mareelor, dovedind ca reactia de apa sarata continua chiar si dupa ce betonul a fost fixat.

"Ne uitam la un sistem care este contrar tuturor lucrurilor pe care si le-ar dori cineva la un beton pe baza de ciment", a spus Marie Jackson, profesor cercetator in geologie si geofizica la Universitatea din Utah, care a condus studiul.

"Privim un sistem care se dezvolta in schimbul chimic deschis cu apa de mare", a adaugat ea.

Astfel, potrivit acestiea, inginerii romani au facut beton prin amestecarea cenusii vulcanice cu var si apa de mare pentru a face mortar si apoi au adaugat bucati de roca vulcanica.

Combinatia de cenusa, apa si var provine din ceea ce se numeste o reactie pozzolanica, numita dupa orasul Pozzuoli din Golful Napoli, declansand formarea de cristale in golurile amestecului in timp ce se fixeaza.

Aceeasi reactie se intampla si in natura si se pot gasi aglomerari de ciment natural, care sunt raspandite in jurul zonelor vulcanice, ceea ce probabil a dat idei romanilor.