Cercetatorii prezic schimbari majore pentru vietatile marine aflate sub calota glaciara a Antarcticii

de Ioana Birsan     HotNews.ro
Marţi, 28 noiembrie 2017, 22:30 Science - Terra

biodiversitatea marina din Antarctica
Schimbarile climatice au un impact major atat asupra vietii din marile metropole, cat si asupra vietatilor marine care traiesc sub calota glaciara a Antarcticii, sustin oamenii de stiinta, potrivit Scientific American.

Cercetatorii din Finlanda si Noua Zeelanda, care s-au scufundat sub calota glaciara, in preajma ghetarului Ross, cel mai mare si cel mai sudic ghetar din zona Antarctici, au descoperit ca au loc schimbari neasteptate in ecosistemul de pe fundul marii. Acestia sunt de parere ca subtierea stratului de gheata, efect al incalzirii globale, ar fi cauzat aceste transformari.

Gheata din zona marii Ross poate creste ani de zile fara sa se rupa, ajungand la 4,5 metri. Atunci cand gheata are aceasta grosime, foarte putina lumina patrunde in mare pentru a inlesni productia de alge (care este principala hrana pentru vietatile marine), motiv pentru care sursa de hrana este limitata.

Se pare ca aceste conditii de viata se modifica rapid, iar in urma incalzirii globale, care a dus la subtierea stratului de gheata, a rezultat mai multa lumina, fapt ce a dus la o mai mare productivitate a ecosistemului marin din zona. "In prezent, stratul de gheata are o grosime de aproape 3 metri".

"Ceea ce obisnuia sa fie un mediu stabil, cu o densitate scazuta a formelor de viata si lipsit de hrana,...este acum mult mai bogat, cu o variabilitate mai mare de specii si cu un numar mai mare de vietati", afirma Dangerman. "Unele dintre speciile care erau observate cu raritate in acest loc sunt acum destul de comune".