TERRA
Gaura din stratul de ozon s-a redus semnificativ, anunta oamenii de stiinta Potrivit cercetarilor oamenilor de stiinta din SUA si Marea Britanie, publicate in revista Science, gaura vasta din stratul de ozon deasupra Antarcticii se micsoreaza, iar stratul de ozon se va reface de-a lungul timpului, incet, dar sigur, relateaza Mediafax citand The Guardian. Cercetatorii informeza ca una dintre cele mai mari probleme legate de mediu care a ingrijorat planeta de-a lungul anilor 1980-1990, se indrepta spre o rezolvare.
Amibele ofera dovezi mai precise ale istoriei vulcanilor decat carbonul 14 Amibele ofera dovezi mai precise ale istoriei vulcanilor decat carbonul 14. Ele pot furniza date despre activitatea vulcanica din trecut, chiar in zone destul de departate de crater. Descoperirea a fost facuta in Chile de cercetatori de la mai multe universitati, printre care cea din Neuchatel (Elvetia), relateaza miercuri 20 minutes.ch.
VIDEO Cea mai mare descoperire arheologica din ultimii ani: Sub padurile tropicale din Cambodgia sunt orase medievale enorme, unele cat actuala capitala a tarii Arheologi din Cambodgia au gasit mai multe orase medievale nedocumentate pana acum, nu departe de orasul-templu Angkor Wat, dezvaluiri ce promit sa revolutioneze intelegerea istoriei Asiei de sud-est, scrie The Guardian.
O noua modalitate de combatere a efectului de incalzire globala Oamenii de stiinta cred ca au descoperit o metoda inteligenta de reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera, transformandu-le in piatra. Un grup de cercetatori care fac un experiment in Islanda au dizolvat dioxidul de carbon in apa si l-au pompat la mare adancime.
​Un oras din Noua Zeelanda sta pe un vulcan in formare Oamenii de stiinta spun ca au descoperit acumulari de magma in apropiere de un oras neo-zeelandez care ar putea semnala inceputurile unui nou vulcan, scrie The Guardian. In ultimii 66 de ani, suprafata terestra in zona s-a inaltat cu circa 40 de cm. Geofizicienii precizeaza totusi ca nu se asteapta ca vulcanul sa erupa prea curand.
Neil DeGrasse Tyson da vina pe sistemul de invatamant pentru faptul ca mai exista persoane care cred ca Pamantul este plat: Nu esti invatat cum sa gandesti, cum sa analizezi Astrofizicianul Neil DeGrasse Tyson, directorul Planetariului Hayden din cadrul Centrului Rose pentru Pamant si Spatiu din New York, aseamana nivelul de logica si intelegere al persoanelor care cred ca Pamantul este plat cu cel al copiilor care cred ca oamenii de la televizor ii cunosc, scrie Huffington Post. Astrofizicianul considera ca sistemul de invatamant se concentreaza prea mult pe a-i face pe elevi sa memoreze niste informatii pe care probabil le vor uita, in loc sa ii invete sa gandeasca analitic.
Mongolii s-au retras in 1242 din Europa Centrala si din cauza ploilor si a noroiului, arata o teorie construita si cu ajutorul unor dovezi de pe teritoriul Romaniei ​In 1241 uriasa invazie mongola a ajuns si pe teritoriul nostru, iar Regatul Ungariei era o victima sigura. Insa armata estimata la peste 100.000 de razboinici s-a retras un an mai tarziu, conducatorii trebuind sa se intoarca pentru a se implica in luptele de putere din Asia Centrala. O noua teorie propune insa un nou scenariu: mongolii s-au retras din cauza vremii imposibile, inundatiile afectand locurile unde caii se puteau hrani si facand drumurile de netrecut.
VIDEO Cel mai masiv burete-de-mare studiat vreodata, de dimensiunile unei dubite, descoperit langa insulele Hawaii Savanti angrenati intr-o expeditie de adancime in apele insulelor Hawaii au descoperit ceea ce ei spun ca este cel mai masiv burete-de-mare studiat vreodata, scrie The Guardian.
VIDEO Un arheolog sustine ca a gasit mormantul lui Aristotel in nordul Greciei Un arheolog care lucreaza de 20 de ani la un sit din nordul Greciei crede ca a descoperit mormantul celebrului filosof Aristotel. Konstantinos Sismanidis spune ca nu are inca dovezi, dar indicii convingatoare arata ca ar fi vorba de locul unde a fost ingropat acum peste 2,300 de ani celebrul filosof care i-a fost profesor lui Alexandru cel Mare.
Cel mai mic cetaceu din lume, aproape disparut. Mai exista doar 60 de vaquita, desi sunt protejate de marina militara mexicana Activistii de mediu au avertizat vineri ca vaquita marina mexicana, cel mai mic cetaceu din lume, este aproape disparuta, guvernul apreciind ca au mai ramas doar 60 de exemplare, scrie The Guardian.
UPDATE Alpinistii au revenit pe Everest, dupa doi ani dezastruosi Noua serpasi au ajuns miercuri pe Everest, fiind primii care reusesc sa ajunga pe cel mai inalt varf al Terrei dupa doi ani dezastruosi cu avalanse si cutremure, scrie BBC. In 2015 nimeni nu a urcat pe Everest, iar in 2014 numai o alpinista din China a reusit, insa a fost extrem de puternic criticata fiindca a folosit un elicopter pentru a traversa o portiune foarte periculoasa.
Povestea luptei cu inaltimile - Cum au fost batute recordurile de altitudine pe cei mai celebri munti ai Terrei Pana acum cateva sute de ani se credea ca pe varfurile montane se gasesc spirite care nu lasa pe nimeni sa se apropie de ele, insa dupa 1750 conceptia oamenilor s-a schimbat, iar varfurile cele mai inalte au devenit o tinta atractiva. Oamenii au vrut sa ajunga tot mai sus, iar topografii Imperiului Britanic au depasit 6.000 de metri in 1820 si cativa aventurieri au urcat mai sus de 7.000 de metri acum 110 ani. Britanicii s-au "razboit" in anii 20' cu cele mai dificile portiuni de pe Everest, lasand in urma cateva recorduri si un super-mister. Despre cum au avansat oamenii in aerul rarefiat al muntilor Himalaya si despre cele mai interesante povesti de lupta cu viscolul si lipsa de oxigen, puteti citi in articol.
Plosnitele au devenit imune la insecticide O echipa de australieni de la ziarul Plos One au gasit motivul pentru care plosnitele au devenit imune la insecticide. Ei sustin ca acestea au dezvoltat un strat de piele foarte gros care le ajuta sa fie imune la solutiile traditionale de distrugere a gandacilor de pat, informeaza BBC.
Piton urias, capturat in Malaezia, probabil cel mai lung prins vreodata Un piton urias, descoperit pe un santier din Malaezia ar putea dobora recordul pentru cel mai mare sarpe capturat vreodata, estimarile initiale aratand ca acesta masoara 8 metri, scrie The Guardian.
Misterul civilizatiei Maya S-ar putea afla de ce Mayasii si-au parasit faimoasele orase in urma cu circa 1.000 de ani. Atunci cand conchistadorii spanioli au navigat spre America Centrala in 1517, scopul lor a fost de a distruge civilizatia Maya. Dar ei au ajuns sa constate ca altcineva le-a facut deja munca, relateaza BBC.
Cum arata posibilul predecesor al dinozaurilor O descoperire recenta a unei fosile din Brazilia, veche de 250 de milioane de ani, ofera o imagine de ansamblu "extraordinara " in ceea ce a fost viata inainte de dinozauri. La acea vreme, lumea a fost in convalescenta dupa o disparitie masiva, care a sters majoritatea speciilor vii, scrie BBC News.
Temperaturile globale din februarie au zdrobit recordurile anterioare la o distanta fara precedent ​Temperaturile globale din februarie au zdrobit recordurile anterioare cu o suma fara precedent, potrivit datelor NASA, starnind avertizari privind o starea de urgenta climatica, scrie The Guardian.
Amenintarea cutremurelor in California ar putea fi mai mare decat se credea, avertizeaza geologii Oamenii de stiinta au masurat nivelul amenintarii reprezentate de cutremurele grave care ar putea cauza distrugeri masive in sudul Californiei si au constatat ca ar trebui revizuit pentru ca riscul ar putea fi mai mare decat se credea anterior, scrie The Guardian.
Japonia: Oamenii de stiinta au descoperit o bacterie care ''mananca'' plasticul Un tip de bacterie care, practic, ''mananca'' si descompune plasticul a fost identificata de o echipa de oameni de stiinta de la universitatea din orasul japonez Kyoto, informeaza Agerpres citand EFE.
Animalele urate ale Australiei nu reusesc sa capteze atentia cercetatorilor (studiu) Impinse din lumina reflectoarelor de ursi koala simpatici si de canguri, liliecii si rozatoarele native australiene nu au reusit sa isi atraga interesul cercetatorilor, arata un nou studiu citat de Reuters.

​​INTERVIU Obie Platon, artist vizual: Sunt un vanator de original si incerc sa ilustrez personaje cautandu-mi  teme noi, bazate pe evolutia umana