TERRA
Vulcanul Etna a inceput sa arunce lava si cenusa Vulcanul Etna, situat pe insula italiana Sicilia, a inceput sa arunce lava si cenusa printr-un nou crater deschis in partea de sud-est, a informat sambata Institutul de Geofizica si Vulcanologie din Catania, potrivit Agerpres.
VIDEO Dupa 4 ani de masuratori ale gravitatiei Terrei, satelitul GOCE a ramas fara combustibil Misiunea satelitului GOCE, al Agentiei Spatiale Europene (ESA), a luat sfarsit. Dupa 4 ani de masuratori detaliate ale variatiilor gravitatiei Terrei, satelitul a ramas fara combustibil, anunta ESA intr-un comunicat de presa.
Altitudinea masivului Mont Blanc, cel mai inalt varf din Europa Occidentala, a scazut cu 42 cm fata de 2011 Altitudinea masivului Mont Blanc, cel mai inalt varf din Europa occidentala, a fost calculata la 4.810,02 metri, respectiv cu 42 de centimetri mai putin decat in 2011, a anuntat joi Institutul national francez de informare geografica si forestiera (IGN), citat de Agerpres.
Sase scenarii catastrofice care ar putea conduce la extinctia oamenilor, realizate de unele dintre cele mai stralucite minti ale planetei, printre care si Stephen Hawking Un grup de prestigiosi oameni de stiinta din Marea Britanie, reuniti in cadrul Centrului de Studii pentru Riscul Existential - The Centre for the Study of Existential Risk (CSER) - a realizat o lista a potentialelor evenimente catastrofice care ar putea pune in pericol sau chiar conduce la extinctia speciei umane, scrie Slate.fr. Printre ele - o inteligenta artificiala ostila si atacurile cibernetice.
Cele mai vechi obiecte din fier cunoscute pe Pamant au fost confectionate din elemente dintr-un meteorit Cele mai vechi obiecte de fier descoperite vreodata, margele din coliere funerare ce inconjurau trupurile dintr-un cimitir egiptean vechi de acum 5.000 de ani, au fost realizate dintr-un meteorit, potrivit unui studiu publicat in revista Journal of Archaeological Science.
Fosilele unui dinozaur cu coarne care a trait pe continentul pierdut Laramidia, prezentate de paleontologi Palentologii au prezentat miercuri, intr-un studiu publicat de revista britanica Proceedings of The Royal Society B: Biological Sciences, fosilele unui ciudat dinozaur cu coarne descoperite in sud-vestul Statelor Unite, transmite AFP. Dinozaurul, denumit de palentologi Nasutoceratops titusi, a trait in urma cu circa 76 milioane de ani pe insula-continent Laramidia, care nu mai exista in zilele noastre. Dinozaurii Nasutoceratops titusi au apartinut familiei Ceratopsia, un grup de dinozauri erbivori, dintre care cel mai cunoscut este Triceratops, un dinozaur cu trei coarne.
Fluidele injectate de producatorii de energie in rocile subterane provoaca seisme semnificative in Statele Unite - studiu Extractia gazului natural, energia geotermala si alte activitati care presupun injectarea de fluide in subsol au provocat numeroase cutremure in Statele Unite, afirma oamenii de stiinta, in trei studii publicate in prestigioasa revista Nature.
Incendiul din Lac-Megantic, Quebec, provocat de un tren de marfa deraiat, vizibil din spatiu Un tren de marfa ce transporta petrol brut a deraiat sambata dimineata in orasul Lac-Megantic, din provincia canadiana Quebec. 13 persoane si-au pierdut viata, 40 de case au fost distruse si in jur de 2000 de persoane au fost evacuate din oras ca urmare a accidentului feroviar si a seriei de explozii care a urmat. Incediul a fost vizibil, pe timp de noapte, din spatiu, fiind fotografiat de satelitul Suomi NPP, informeaza NASA.
VIDEO In week-end putem vedea o SuperLuna. Ce inseamna acest fenomen Noaptea de 23 iunie va fi una speciala pentru pasionatii de astronomie deoarece vom avea Luna plina, un fenomen care are loc la fiecare 14 luni si cand satelitul natural al planetei noastre apare mai mare si mai stralucitor decat in oricare alta noapte din acest an.
Eruptia vulcanului Pavlof din Alaska, vazuta din spatiu Astronautii de la bordul Statiei Spatiale Internationale (ISS) au fotografiat eruptia vulcanului Pavlof, din Alaska, de pe data de 18 mai 2013. Perspectiva de pe ISS surprinde structura tridimensionala a norului de cenusa, care rar poate fi observata de satelitii cu senzori pentru teledetectie, informeaza Agentia Spatiala Americana.
Google, in colaborare cu NASA si USGS, a lansat proiectul Timelapse, o imagine a Pamantului de-a lungul ultimului sfert de secol Google a lansat, saptamana aceasta, un proiect interactiv prin care utilizatorii sunt invitati sa se intoarca in timp pentru a vedea schimbarile suferite de planeta noastra in ultimul sfert de secol. Construit din milioane de imagini din satelit ale Pamantului, proiectul Timelapse foloseste date furnizate de Agentia Spatiala Americana (NASA) si de Centrul American de Geofizica (USGS).
Concentratia de CO2 a depasit pragul simbolic de 400 ppm, un nivel neatins de cel putin 3 milioane de ani Cel mai celebru instrument de masurare a concentratiei de CO2 in aer a depasit pragul simbolic de 400 ppm, potrivit Agentiei americane oceanice si  atmosferice (NOAA), un nivel neatins de milioane de ani si care semnifica o incalzire ingrijoratoare, scrie AFP.
Incepe primavara astronomica. Miercuri are loc Echinoctiul de primavara Dupa "Martisor", "Babe" si  "Mosi", dupa "zapada mieilor", cand calendaristic deja am pasit in anotimpul primaverii, miercuri este echinoctiul de primavara, ce marcheaza inceputul primaverii astronomice. Aceasta  dureaza 92 de zile. Echinoctiul  se produce in acest an la ora 13:02.
Europa are nevoie de o retea de supraveghere capabila sa detecteze micii asteroizi  - ESA Europa trebuie sa se doteze cu o retea de supraveghere capabila sa detecteze micii asteroizi care ameninta Pamantul, pentru a proteja populatia sa, a afirmat joi Agentia Spatiala Europeana (ESA), care a inceput sa lucreze la un astfel de proiect, scrie AFP. "Pentru moment, sunt detectate in principal doar cele mai mri obiecte. Aproximativ 99% dintre marii asteroizi, cu un diametru de peste un kilometru, au fost deja identificati", a explicat Nicolas Bobrinsky, de la SSA, programul de supraveghere spatiala al ESA.
Rusia: Peste 24.000 de persoane implicate in eforturile de curatare a zonelor afectate de caderea meteoritului Peste 24.000 de muncitori sunt implicati in operatiunile de curatarea a zonelor afectate de meteoritul care a cazut vineri in regiunea Urali din Rusia, a anuntat duminica Centrul regional pentru Situatii de Urgenta, citat de RIA Novosti.
Scafandrii nu au gasit urme ale meteoritului in Lacul Cebarkul din regiunea Urali Scanfandrii rusi au examinat Lacul Cebarkul din Celeabinsk, unde, potrivit relatarilor, ar fi cazut un fragment din meteoritul care a traversat vineri dimineata cerul din regiunea Urali, insa nu au descoperit urme ale corpului ceresc, a anuntat sambata ministrul rus pentru Situatii de Urgenta, citat de RIA Novosti.
VIDEO UPDATE Rusia: Un meteorit a cazut in Urali. Aproximativ 1.000 de raniti si pagube in mai multe localitati Un meteorit a cazut vineri in regiunea Urali, unda de soc spargand ferestrele mai multor imobile si provocand mai multe daune, scriu agentiile ruse citand autoritati si martori, potrivit Mediafax. Guvernatorul regiunii Celeabinsk, Mihail Iurevici, a anuntat vineri ca circa 1.000 de persoane au fost ranite de cioburi sau au suferit lovituri, relateaza AFP.
Cercetatorii niponi au descoperit o noua falie in apropiere de Tokyo Un grup de cercetatori japonezi au descoperit o noua falie, aparent activa, pe fundul marin de pe coasta estica a Japoniei, informeaza NHK World. Cercetatorii informeaza ca este posibil ca falia sa se fi format relativ recent, in timpul unui cutremur care a lovit  in 1923 regiunea Kanto, unde se afla capitala Tokyo.
Antarctica occidentala se incalzeste de doua ori mai repede decat se credea anterior - studiu Patura de gheata a Antarcticii occidentale, a carei topire contribuie cu aproximativ 10% din cresterea globala a nivelului oceanelor, se incalzeste de doua ori mai repede decat se credea pana acum, potrivit unui studiu american publicat in revista Nature Geoscience si citat de AFP.
VIDEO 21 decembrie 2012 Oamenii tematori de "sfarsitul lumii" cauta raspunsuri la NASA Agentia Spatiala a declarat ca a fost "bombardata" cu apeluri si e-mailuri de la oameni care solicita informatii despre asa-zisul sfarsit al lumii - care, la fel ca mitul Judecatii de Apoi, se pare ca va avea loc pe 21 decembrie 2012, conform blogului publicatiei LA Times.

Bancul zilei: Un ardelean la Bucuresti