HOTSCIENCE
Alzheimer
Foto: Google

Neuroscience News: „Întinerirea” creierului afectat de maladia Alzheimer poate fi posibilă

de A.Th.C. HotNews.ro
Maldia Alzheimer este principala cauză a demenței și strategiile terapeutice actuale nu o pot preveni, încetini sau vindeca. Cercetătorii de la Netherlands Institute for Neurosciences (NIN) au identificat o mică moleculă care poate fi folosită pentru întinerirea creierului.
Geoglife India
Foto: Archaeological Research in Asia / Carlo Oetheimer and Yohann Oetheimer /

Cea mai mare dintre geoglifele din lume, descoperită în India cu ajutorul ​Google Earth

de I.B. HotNews.ro
Un set de linii sinuoase găsite în deșertul Thar din India ar putea constitui una dintre cele mai mari geoglife descoperite vreodată, potrivit Live Science. Modelul acoperă 20,8 hectare din regiunea aridă de lângă granița cu Pakistanul. O drumeție de-a lungul tuturor liniilor ar însemna o călătorie de 48 de kilometri.
Grafen
Foto: pixabay.com

Cercetătorii au folosit grafen, unul dintre cele mai subțiri materiale cunoscute, pentru a depista coronavirusul SARS-CoV-2

de S.J. HotNews.ro
Cercetătorii de la Universitatea Chicago din Illinois (UIC) au folosit grafen, unul dintre cele mai rezistente și subțiri materiale cunoscute, pentru a depista cu succes coronavirusul în experimente de laborator, relatează Phys.org.
Antarctica
Foto: Jocrebbin, Dreamstime.com

Ipoteză interesantă - Navigatorii polinezieni au ajuns în Antarctica mai repede cu un mileniu decât americanii și rușii

de Vlad Barza HotNews.ro
Primii oameni care au văzut Antarctica și poate chiar au și pășit pe cel mai rece continent ar putea să fi fost navigatorii polinezieni, în secolul 7, cu mai bine de 1.000 de ani înainte ca marinarii ruși și americani să ajungă la acest misterios continent sudic. Concluzia a fost înaintată de un studiu care a analizat tradițiile orale ale populațiilor Maori și s-a bazat și pe dovezile care au arătat că polinezienii erau marinari pricepuți capabili de călătorii lungi de mii de km.
Arheologii cred ca cladirea a fost abandonata dupa un incendiu
Foto: ANSA.it

Un „Pompei în miniatură” păstrat intact a fost descoperit în Italia

Marți, 15 Iun 2021 Science - Arheologie
O clădire antică din perioada romană a fost descoperită în timpul excavațiilor de la un fost cinematograf din orașul Verona, descoperirea fiind descrisă ca un „pompei în miniatură”, relatează The Guardian.
Toate animalele ce vor fi prezentate cu ajutorul realitatii virtuale de muzeul parizian au fost intalnite de Homo Sapiens

VIDEO Specii dispărute care s-au întâlnit cu omul, readuse la viață cu ajutorul realității augumentate la Muzeul de Istorie Națională din Paris

de S.J. HotNews.ro
De la tigrul cu dinți-sabie din America, devenit extinct în urmă cu 10.000 de ani, la pasărea-elefant din Madagascar, dispărută în cursul ultimului mileniu, 11 specii dispărute vor fi readuse la viață cu ajutorul realității augmentate la Muzeul Național de Istorie Naturală din Paris, relatează AFP și Agerpres.​
Craniul din Pestera Muierii (foto Mattias Jakobsson)
Foto: Facebook

SciTechDaily: Întregul genom din Peștera Muierii 1 a fost secvențiat - Craniul din România vechi de 35.000 de ani dezvăluie o nouă pistă în evoluție

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
Cercetătorii au secvențiat cu succes pentru prima dată întregul genom din craniul descoperit la Peștera Muierii 1, o femeie care a trăit în România de azi acum 35.000 de ani. Diversitatea ei genetică ridicată arată că migrația din Africa nu a fost marele blocaj în dezvoltarea umană, ci mai degrabă acest lucru a avut loc în timpul și după cea mai recentă epocă glaciară. Aceasta este constatarea unui nou studiu condus de Mattias Jakobsson de la Universitatea Uppsala, care a fost publicat în Current Biology, scrie SciTechDaily.
Arcul Gicantic
Foto: Alexia Lopez/UCLan

„Arcul Gigant” care se întinde pe 3,3 miliarde de ani lumină de-a lungul cosmosului și care nu ar trebui să existe / Mai mare decât Marele Zid Sloan

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Spatiul
O semilună de galaxii, numită Arcul Gigant, recent descoperită, care se întinde pe 3,3 miliarde de ani lumină, se numără printre cele mai mari structuri cunoscute din univers și provoacă unele dintre cele mai elementare ipoteze ale astronomilor despre cosmos, potrivit Live Science. ”Ar trebui modificat modul în care funcționează gravitația la cele mai mari scări?”, se întreabă specialiștii.
Scheletul unei fete-pestera Tunel Wielki
Foto: Universitatea din Varsovia

Polonia: Arheologii încearcă să dezlege misterul unei fete îngropate într-o peșteră în urmă cu trei secole

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
O echipă de arheologi și de istorici polonezi încearcă să dezlege misterul unei fete care a murit în urmă cu aproximativ 300 de ani și a fost îngropată într-o peșteră din Polonia, având în gură capul unei cinteze, potrivit Live Science.
Reprezentare computerizata a TOI-1231 b
Foto: NASA JPL-Caltech

Science Report Cercetătorii au descoperit o planetă ce ar putea avea nori de apă la doar 90 de ani-lumină distanță de Pământ

Vineri, 11 Iun 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință au descoperit o exoplanetă aflată la 90 de ani-lumină distanță de Pământ, aceasta având o atmosferă fascinantă: una care ar putea conține nori de apă, relatează CNN.
Corabie vikinga

Analize ADN confirmă înrudirea a doi vikingi morți acum 1000 de ani în Anglia, respectiv Danemarca

Sâmbătă, 12 Iun 2021 Science - Arheologie
Analize ADN efectuate pe scheletele a doi vikingi care au murit acum 1000 de ani în Anglia, respectiv Danemarca, evidențiază o legătură de rudenie între cei doi războinici, descoperire ce aruncă o lumină nouă asupra raidurilor vikingilor în Europa. Cele două schelete sunt expuse împreună începând de miercuri la Muzeul Național al Danemarcei din Copenhaga, informează AFP.
Monedele carolingiene descoperite in nord-estul Poloniei
Foto: Muzeul Ostroda

O comoară descoperită în Polonia ar putea face parte dintr-o răscumpărare istorică de a salva Parisul de vikingi

Joi, 10 Iun 2021 Science - Arheologie
O comoară de monede de argint bătute în timpul Imperiului Carolingian în urmă cu aproape 1.200 de ani a fost descoperită în nord-estul Poloniei și ar putea face parte dintr-o răscumpărare istorică de a salva Parisul de o invazie vikingă, relatează Live Science.
Venus

VIDEO Europenii vor trimite o misiune către Venus. La ce întrebări speră să afle răspuns

Joi, 10 Iun 2021 Science - Spatiul
Agenția Spațială Europeană (ESA) a anunțat că a aprobat trimiterea unei sonde care va ajunge pe orbita lui Venus după 2030, iar anunțul vine la nici zece zile după ce NASA a spus că va trimite două misiuni către cea mai fierbinte planetă din Sistemul Solar. Venus este o destinație foarte interesantă, sondele ajung mai ușor la ea decât la alte planete și totul este și mai palpitant după ce în 2020 s-a discutat pe larg despre teoria cum că ar putea să exste viață acolo.
Sonda Juno

FOTO Sonda Juno a trimis imagini cu Ganymede după ce s-a apropiat la 1.000 de kilometri de satelitul înghețat al lui Jupiter

Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Spatiul
Sonda Juno a agenției spațiale americane NASA a furnizat primele imagini din ultimele două decenii realizate de la mică distanță ale celui mai mare satelit natural al planetei Jupiter, informează The Guardian și EFE, preluate de Agerpres.
Balena cenusie
Foto: Derek Simpson, Dreamstime.com

O balenă a stabilit un nou record, după ce a înotat peste 26.000 km

Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Terra
O balenă cenușie de 13 metri lungime a înotat 26.800 km din zona insulei ruse Sahalin, până în zona coastelor Namibiei, stabilind un nou record de migrație. Balenele cenușii din Pacificul de nord-vest sunt considerate încă în pericol critic de dispariție. Balena a fost analizată mai mulți ani și a fost nevoie de studii genetice pentru ca cercetătorii să fie siguri că este același exemplar.
Eclipsa de Soare inelara
Foto: Dan Leeth / Alamy / Profimedia Images

Prima eclipsă de Soare din 2021 / Ce este o eclipsă inelară și unde o putem vedea în România

Miercuri, 9 Iun 2021 Science - Spatiul
În prima eclipsă de Soare din acest an vom avea Soarele blocat aproape complet de către Lună, urmând ca joi, 10 iunie, pe cer să rămână vizibil doar un cerc de foc din steaua în jurul căreia orbitează Pământul, relatează Live Science.​
Vulturul Dublu a devenit cea mai scumpa moneda din lume
Foto: Sothebys.com

Cea mai scumpă monedă vândută vreodată s-a adjudecat pentru aproape 20 de milioane de dolari

Miercuri, 9 Iun 2021 Actualitate | Internațional
Una dintre ultimele monede de aur ștanțate vreodată pentru a fi puse în circulație în Statele Unite s-a vândut cu un preț record de 18,9 milioane de dolari marți în New York, relatează CNN.
Alzheimer
Foto: Pixabay

Statele Unite au aprobat un nou medicament împotriva Alzheimer. Tot ce știm despre boală până acum: cauze, factori de risc, prevenție

Marți, 8 Iun 2021 Actualitate | Sanatate
Dmitri Rogozin
Foto: Twitter @Rogozin

Șeful agenției spațiale a Rusiei amenință cu retragerea din programul Stației Spațiale Internaționale dacă SUA nu vor ridica sancțiunile

de DP HotNews.ro
Șeful agenției spațiale a Rusiei, Dmitri Rogozin, a avertizat luni că se va retrage din programul Stației Spațiale Internaționale (ISS) dacă Statele Unite nu vor ridica sancțiunile aplicate entităților spațiale ale Moscovei, în viitorul apropiat, transmit CNBC și news.ro
Primavara cu vreme rece si ploi
Foto: Pixabay.com

Europa a avut anul acesta cea mai friguroasă primăvară după 2013

de S.J. HotNews.ro
Un sistem persistent de joasă presiune în Europa a condus la cea mai răcoroasă primăvară înregistrată pe continent din 2013, a anunțat luni serviciul european pentru monitorizarea schimbărilor climatice Copernicus, relatează dpa și Agerpres. ​
Ganymede

Sonda Juno a NASA se va apropia luni la 1.000 km de satelitul Ganymede a lui Jupiter, unul dintre cele mai interesante corpuri cerești din Sistemul Solar

Luni, 7 Iun 2021 Science - Spatiul
Sonda Juno, care a părăsit Pământul în 2011 și a ajuns în 2016 pe orbita lui Jupiter ajunge pe 7 iunie la 1.000 km de Ganymede, corp ceresc aproape la fel de mare ca planeta Marte și singurul satelit natural din sistemul solar ce posedă propriul câmp magnetic. Sondele Voyager s-au apropiat în 1979 de Ganymede, iar Galileo a ajuns în 2000, dar Juno merge cu instrumente mult mai performante.
Drona pilotata de Helms a zburat in vulcanul Fagradalsfjall din Islanda

VIDEO Cum arată interiorul unui vulcan activ: Imagini spectaculoase surprinse de o dronă într-o misiune kamikaze

Joi, 3 Iun 2021 Science - Terra
O dronă a filmat imagini spectaculoase în timp ce a zburat într-o misiune kamikaze în interiorul unui vulcan islandez ce erupe, relatează Insider.
Luna, Venus si Marte 11-14 iunie 2021
Foto: astro-urseanu.ro

Ce se poate vedea pe cerul nopții în iunie

Miercuri, 2 Iun 2021 Science - Spatiul
În ziua de 10 iunie, din jumătatea de nord a țării se va putea vedea o eclipsă parțială de Soare, dar acoperirea Soarelui de către Luna va fi extrem de mică (2% la Satu Mare). În iunie, cea mai strălucitoare planetă de pe cerul de seară este Venus, care se vede după apusul Soarelui până la ora 22:30. Carul Mare a trecut de cea mai înaltă poziție pe cer (zenit) dar continuă să domine cerul. Stelele din constelație pot fi folosite pentru a găsi alte obiecte, se arată în Calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".
Media multianuala a precipitatiilor in iunie
Foto: ANM

Iunie și extremele vremii - De la peste 40 de grade, până la ploi ce nu se mai opresc

Miercuri, 2 Iun 2021 Science - Terra
Iunie este cea mai ploioasă luna a anului și recordul de precipitații s-a înregistrat la Bâlea Lac, în 2011, de aproape 600 mm. În iunie au fost rar și peste +40 de grade în țară, dar și temperaturi de sub 5 grade, chiar și la câmpie, în timp ce la munte au fost și -12 grade. Și iunie 2021 a început cu temperaturi mai mici decât normalul: -4 la Vf Omu, -1 la Stâna de Vale, +4 la Predeal.
Pamantul vazut de pe Statia Spatiala
Foto: NASA / Shutterstock Editorial / Profimedia

Science Focus: Viteza de rotație a Pământului se schimbă. Ar trebui să fim îngrijorați?

Marți, 1 Iun 2021 Science - Terra
Definim durata zilei ca 86.400 de secunde sau 24 de ore – cât îi ia Pământului ca să facă o rotație. Dar rotația nu este uniformă. De obicei încetinește și durata zilei crește cu 1,8 milisecunde într-un secol. Adică o zi avea doar 21 de ore acum 600 de milioane de ani, scrie BBC Science Focus Magazine
Movila funerara de la Tell Banat inainte ca zona sa fie inundata de construirea unui baraj
Foto: Euphrates Salvage Project and Antiquity Publications

FOTO Arheologii cred că au descoperit cel mai vechi memorial de război din lume, cu o vechime de peste 6.000 de ani: „Îi onorau pe cei căzuți în bătălie, la fel cum o facem noi”

Luni, 31 Mai 2021 Science - Arheologie
O uriașă movilă funerară în care au fost înhumate cadavrele a cel puțin 30 de războinici ar putea fi cel mai vechi memorial de război descoperit vreodată, având o vechime de cel puțin 6.300 de ani, relatează Live Science.​
Creierul neobosit
Foto: Captura BBC

Science Weekend: 10 tehnologii revoluționare ale anului 2021

de A.Th.C. HotNews.ro
Sunt două decenii de când MIT Technology Review face selecția celor mai importante tehnologii ale anului. Unele, ca vaccinurile mARN, ne schimbă de pe acum viețile, în timp ce altora le vor mai trebui câțiva ani. Explorându-le, puteți arunca o privire în viitorul nostru colectiv.
Colectia de documente si obiecte care i-au apartinut profesorului Stephen Hawking vor fi expuse in Marea Britanie
Foto: Yui Mok / PA Images / Profimedia

Nou obiectiv turistic în Marea Britanie: Lucrările și obiecte personale ale fizicianului Stephen Hawking vor fi expuse pentru public

de S.J. HotNews.ro
Obiecte care i-au aparținut profesorului Stephen Hawking - de la lucrări de referință de fizică teoretică până la scenarii din „The Simpsons” - au fost achiziționate de două instituții culturale din Marea Britanie și vor fi expuse pentru publicul larg, relatează BBC și Agerpres.​
Jeanne Calment

Science Report: Oamenii de știință spun care este vârsta maximă pe care o poate atinge corpul uman

Miercuri, 26 Mai 2021 Science - Stiintele vietii
Cercetătorii cred că au aflat care este limita superioară a vieții: 150 de ani. Ar fi peste actualul record pentru cel mai vârstnic om – Jeanne Calment, care a decedat în 1997 la vârsta de 122 de ani – dar cu siguranță descurajează și eforturile pentru o viață nelimitată, scrie The New York Post.
Testoasa descoperita in 2019 in Galapagos
Foto: Twitter

O țestoasă gigant descoperită în Galapagos în 2019 aparține unei specii despre care se credea că a dispărut

Miercuri, 26 Mai 2021 Science - Terra
Ecuadorul a confirmat marți, după analize ADN, că țestoasa gigant descoperită în 2019 în arhipelagul Galapagos aparține într-adevăr unei specii pe care experții au crezut-o dispărută de mai bine de un secol, relatează AFP și Barrons, potrivit Agerpres.
Eclipsa totala de Superluna

VIDEO Superluna sângerie și singura eclipsă totală de lună din 2021 vor avea loc miercuri la ora prânzului / Unde pot fi urmărite acestea

Miercuri, 26 Mai 2021 Science - Spatiul
Luna plină de astăzi, miercuri, 26 mai, va fi ceva cu adevărat spectaculos, urmând a fi deopotrivă singura eclipsă totală de lună din 2021 și cea mai mare „Superlună sângerie” de anul acesta, relatează Space.com.
Vulcanul Nyiragongo
Foto: Margarita Vasiukova, Dreamstime.com

VIDEO De ce vulcanul Nyiragongo din RD Congo este atât de periculos și special

Marți, 25 Mai 2021 Science - Terra
Vulcanul Nyiragongo a erupt acum câteva zile, făcând ravagii în zona graniței dintre RD Congo și Rwanda. Nyiragongo este unul dintre cei mai periculoși vulcani din Africa, iar asta se întâmplă din mai multe motive, în special geologice, dar și politice, fiindcă se află într-o regiune unde există instabilitate și corupție. Muntele Nyiragongo este frumos și se găsește la doar două ore de unul dintre cele mai celebre locuri din regiune: parcul național Virunga unde pot fi văzute gorilele de munte.
Roverul chinez Zhurong pe Marte
Foto: China National Space Administration

VIDEO Cu ce viteză se mișcă roverul chinez pe Marte și de ce locul unde a ajuns este unul interesant

Luni, 24 Mai 2021 Science - Spatiul
Roverul chinez Zhurong a coborât pe 22 mai de pe rampa sa și își începe deplasarea în regiunea Utopia Planitia, el putând să parcurgă cel mult 200 de metri pe zi. Va merge însă mult mai încet pentru a nu risca vreo defecțiune și pentru a începe să analizeze diverse formațiuni din acestă zonă unde se crede că acum câteva miliarde de ani a fost un ocean.
Lac de metan si gheata pe Titan - ilustratie

Misiunea Titan - La peste un miliard de km de Terra se găsește o lume uimitoare unde poate exista și viață

Sâmbătă, 22 Mai 2021 Science - Spatiul
Titan este cel mai interesant satelit al planetei Saturn și este o lume cu totul aparte, fiindcă are, precum Terra, o atmosferă consistentă, dune, țărmuri, lacuri și râuri. Titan este o lume dominată de metan, iar temperaturile sunt de -180 de grade Celsius. Chiar și așa, este unul dintre cele mai incitante locuri din Sistemul Solar pentru că am putea găsi viață, iar o misiune va pleca în câțiva ani către acest satelit îndepărtat al lui Saturn. În articol puteți citi despre ce se poate vedea pe Titan, ce se întâmplă acolo și de ce locul este unul atât de special. Mulți spun că Titan este un loc mai interesant decât Marte, însă este foarte greu de ajuns acolo.
Platforma de pe care s-a dat jos roverul chinez Zhurong

VIDEO China a anunțat că roverul Zhurong a făcut prima sa deplasare pe Marte

Sâmbătă, 22 Mai 2021 Science - Spatiul
Un rover chinez robotizat și controlat de la distanță a coborât pe rampa modulului său de asolizare, sâmbătă, și a făcut prima lui deplasare pe suprafața "Planetei Roșii", făcând astfel din China prima națiune care a reușit să orbiteze, să asolizeze și să plaseze cu succes un rover în cadrul misiunii sale inaugurale pe Marte, informează Reuters și Agerpres.
In desertul Dasht-e Lut din Iran
Foto: Jakob Fischer, Dreamstime.com

Cel mai fierbinte loc de pe Terra nu este Death Valley, ci un deșert din Iran

Vineri, 21 Mai 2021 Science - Terra
Locul cel mai fierbinte de pe Terra este deșertul Dasht-e Lut din Iran, temperaturile atingând la suprafața solului și +80 de grade, arată un studiu care spune că un alt loc fierbinte este deșertul Sonoran, de la granița dintre SUA și Mexic. Cele mai mari temperaturi măsurate la stații meteo au fost în Death Valley (California), +56 de grade, dar și în țările arabe.
metale grele gasite in atmosferele cometelor
Foto: Captura video

Metale găsite în atmosferele cometelor în și dincolo de sistemul nostru solar îi surprind pe oamenii de știință

Vineri, 21 Mai 2021 Science - Spatiul
Atomi de metale au fost descoperiți în mod surprinzător în atmosfera rece a primei comete interstelare cunoscute care va vizita sistemul nostru solar, potrivit unui nou studiu, relatează Space.com, potrivit Agerpres.
Utopia Planitia, Marte
Foto: China National Space Administration

Roverul chinez a trimis primele imagini de pe Marte

Joi, 20 Mai 2021 Science - Spatiul
Roverul chinez Zhurong care amartizase cu succes pe 15 mai a trimis acum și primele fotografii din regiunea Utopia Planitia unde a fost plasat. În câteva zile Zhurong va coborî de pe platforma cu care a ajuns pe Marte și va începe explorările. Pentru China este un moment istoric, țara având planuri mari pentru a deveni o super-putere spațială.
Statuie Cristofor Columb
Foto: Pixabay

Disputa privind locul de naștere al lui Cristofor Columb: Un studiu ADN vrea să determine adevărata origine a exploratorului

Miercuri, 19 Mai 2021 Magazin
Cercetătorii spanioli și-au propus miercuri să soluționeze disputa cu privire la adevăratele origini ale lui Cristofor Columb după ce diferite teorii din ultimele decenii au susținut că exploratorul s-a născut în Portugalia sau Spania, mai degrabă decât în Italia, așa cum spun majoritatea savanților, relatează Reuters.
Arcul lui Darwin inainte de a se prabusi in mare
Foto: Rodrigo Friscione / ImageSource / Profimedia Images

FOTO Arcul lui Darwin, emblematica formațiune stâncoasă din Insulele Galapagos, s-a prăbușit în mare

Miercuri, 19 Mai 2021 Science - Terra
Arcul lui Darwin, una dintre cele mai cunoscute formațiuni stâncoase din Insulele Galapagos, s-a prăbușit în mare, relatează AFP și BBC, potrivit News.ro.
Procesul de simulare a formarii stelare realizat cu STARFORGE

VIDEO Spectaculos și HD: Cercetătorii au realizat cea mai realistă simulare a procesului de formare stelară făcută vreodată

Marți, 18 Mai 2021 Science - Spatiul
O echipă de astrofizicieni a realizat cea mai realistă simulare 3D la rezoluție înaltă a formării stelelor făcută vreodată, relatează Phys.org.
Ceasuri
Foto: Flickr/ Stuart Rankin

Cu cât un ceas este mai exact, cu atât crește nivelul dezordinii în Univers, susțin oamenii de știință

de V.M. HotNews.ro
Entropia sau dezordinea din Univers este creată chiar și atunci când ticăie ceasul, iar cu cât un aparat de măsurare a timpului este mai precis, cu atât nivelul de dezordine cu care contribuie la entropia universală este mai mare, conform unui studiu realizat de oameni de știință de la Universitatea Oxford.
Atac Ransomware
Foto: Nawadoln Siributr / Alamy / Profimedia Images

Povestea bizară a biologului educat la Harvard care a inventat atacurile ransomware: „Nici măcar astăzi nimeni nu știe de ce a făcut asta”

Marți, 18 Mai 2021 Science - Tehnologie
Eddy Willems lucra la o companie de asigurări din Belgia în decembrie 1989 când a introdus o dischetă floppy în computerul său fără a ști că urmează să devină una dintre primele victime ale unui atac ransomware din istorie, relatează CNN.
Calea Lactee
Foto: pixabay.com

Astronomii au descoperit în premieră unele din cele mai misterioase fenomene din Univers și în Calea Lactee

Luni, 17 Mai 2021 Science - Spatiul
Astronomii din China au detectat în Calea Lactee o duzină de acceleratoare cosmice cu energie ultra-înaltă (UHE) care au nedumerit oamenii de știință timp de un secol, relatează agenția Xinhua citată de Agerpres.​
Roverul chinez Zhurong

VIDEO China și primul ei rover de pe Marte - Ce va face acolo micul vehicul și cum se compară cu Perseverance

Luni, 17 Mai 2021 Science - Spatiul
China a devenit a doua țară care pune cu succes un rover pe Marte, iar realizarea este una extraordinară dacă ne gândim că cea mai populată țară din lume nu are anii de experiență ai SUA. China vrea să fie văzută peste tot în lume precum o mare putere spațială, iar reușita de acum poate șterge o parte dintre criticile venite din cauza rachetei scăpate de sub control. În articol puteți citi ce va face roverul Zhurong pe Marte și cum poate fi comparat cu Perseverance. Fiind vorba despre China, reușita a fost însoțită și de propagandă, dar și de secretomanie.
robotul Zhurong a ajuns pe Marte

China a reușit să pună propriul robot pe Marte VIDEO

Sâmbătă, 15 Mai 2021 Science - Spatiul
China a reușit sâmbătă să pună cu succes pe suprafața planetei Marte micul său robot teleghidat Zhurong, ceea ce constituie o premieră pentru țara asiatică, a indicat televiziunea publică CCTV, notează AFP, relatează Agerpres.
Paianjenii de pe Marte

Science Report Cercetătorii au elucidat unul dintre misterele bizare de pe Marte

Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință din Marea Britanie s-au jucat cu o bucată mare de gheață uscată pentru a încerca să afle ce se află în spatele formațiunilor extraterestre bizare cunoscute drept „păianjenii de pe Marte”, relatează Live Science.
Leonid Popov (stg.) si Dumitru Prunariu
Foto: AGERPRES

Dumitru Prunariu - Se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor al unui român în spațiu

Vineri, 14 Mai 2021 Science - Spatiul
Vineri se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor efectuat de un român în spațiul cosmic. Dumitru Prunariu, născut la Brașov în 1952, este singurul român care a ajuns în spațiul cosmic, petrecând peste șapte zile la bordul stației spațiale Salyut 6. Cosmonautul român a realizat mai multe experimente științifice din domeniul astrofizicii, al studiului radiațiilor cosmice, al medicinei, biologiei și psihologiei, dar și al tehnologiilor spațiale. Prunariu a înconjurat Pământul de 125 de ori și a parcurs peste 5 milioane de km în acel zbor istoric.
Voyager 1 si 2
Foto: Captura Youtube.com

VIDEO Spațiul interstelar vibrează. Sonda Voyager 1 a înregistrat "zumzetul" misterios

Vineri, 14 Mai 2021 Science - Spatiul
La 44 de ani după ce a fost lansată în spațiu, sonda Voyager 1, care a părăsit deja Sistemul Solar, își continuă observațiile științifice și a înregistrat în premieră un misterios "zumzet" de fundal al spațiului interstelar, scrie Live Science, potrivit Agerpres.
fakepath\Imagine color realizata de Ingenuity pe Marte

Un cercetător de la Cornell afirmă că NASA ar fi putut răspândi deja viață pe Marte

Vineri, 14 Mai 2021 Science - Spatiul
Un genetician de la Universitatea Cornell din Statele Unite afirmă că eventuali microbi descoperiți pe Marte de către misiunile NASA ar putea să provină de fapt din laboratoarele agenției aerospațiale americane, relatează The Hill.
Vulcanul Mauna Loa

Cel mai mare vulcan activ din lume „continuă să se trezească din somn”, avertizează oamenii de știință

Joi, 13 Mai 2021 Science - Terra
Pe măsură ce Kīlauea erupe, oamenii de știință avertizează că învecinatul Mauna Loa, cel mai mare vulcan activ de pe Pământ, ar putea fi următorul, relatează The Hill.
Conturul uriasului de la Cerne Abbas
Foto: Grian12, Dreamstime.com

VIDEO Misterul gigantului de la Cerne Abbas pare să fi fost dezlegat

Joi, 13 Mai 2021 Science - Arheologie
Pe un deal din regiunea Dorset, în sudul Angliei, oamenii au realizat acum mult timp un uriaș care ține o bâtă în mână și are 55 de metri lungime și 51 metri lățime. Nu se știe însă cu cât de mult timp în urmă a fost ”sculptat” acest uriaș de pe deal: unii spunând că pe vremea romanilor, iar alții că după secolul 16. Un studiu arată însă că este vorba de prima parte a Evului Mediu.
Amfora din necropola corsicana
Foto: Pascal Druelle/INRAP

În Corsica au fost descoperite 40 de morminte unde oamenii au fost îngropați în amfore, acum peste 15 secole

Joi, 13 Mai 2021 Science - Arheologie
​Arheologii francezi au descoperit și analizat, la o necropolă din insula Corsica, 40 de morminte unde rămășițele umane au fost plasate în amfore, celebre vase ceramice folosite mai ales pentru vin, grâne și ulei. Sunt dovezi încă din Epoca Bronzului despre oameni puși în amfore, dar era vorba de copii. La situl din Corsica au fost descoperite rămășițe ale unor oameni de toate vârstele care au trăit între secolele III și VI și după moarte au fost puși în aceste vase din argilă.
Capul tsantsa
Foto: Twitter

Descoperire macabră: Un cap micșorat expus ca obiect de recuzită timp de 40 de ani a fost autentificat ca fiind real

Miercuri, 12 Mai 2021 Science - Arheologie
Un cap micșorat expus la o universitate din statul american Georgia despre care s-a crezut timp de peste 40 de ani că este o piesă de recuzită a fost autentificat ca fiind real și va fi returnat Ecuadorului, țara din care provine, relatează Insider.
telescopul James Webb si-a deschis oglinzile

Telescopul spațial James Webb a trecut testul final înainte de lansarea sa în octombrie / Oglinzile s-au deschis pentru ultima oară pe Pământ VIDEO

Miercuri, 12 Mai 2021 Science - Spatiul
Imensul telescop spațial James Webb, care urmează să fie lansat din Guyana în octombrie 2021 pentru a observa cele mai îndepărtate colțuri ale universului, a trecut un ultim test decisiv prin desfășurarea cu succes a oglinzii sale pentru ultima dată pe Pământ, a anunțat marți NASA, relatează AFP.
Asteroidul Bennu

Sonda Osiris Rex a părăsit asteroidul Bennu și începe lungul drum de 2,3 miliarde km către Terra

Marți, 11 Mai 2021 Science - Spatiul
Sonda Osiris Rex, care în octombrie 2020 a reușit să ia mostre de pe asteroidul Bennu, și-a început lungul drum către Terra unde ar trebui să ajungă pe 24 octombrie 2023. Este una dintre cele mai grele misiuni de acest gen, dat fiind că multe lucruri trebuie să meargă perfect și că vorbim de distanțe uriașe.
Reprezentare artistica a fosilei
Foto: Swiss Journal of Palaeontology

FOTO Cercetătorii au descoperit o fosilă a unui calmar antic care a fost mușcat de un rechin în timp ce mânca un crustaceu

Luni, 10 Mai 2021 Science - Arheologie
O echipă de cercetători a descoperit o fosilă a unei creaturi care se afla în procesul de mâncare a unei alte creaturi care nu a fost consumată, relatează Phys.org.
Sir David Attenborough
Foto: David Parry / PA Images / Profimedia

Naturalistul sir David Attenborough a fost desemnat Avocat al Poporului în Marea Britanie

Luni, 10 Mai 2021 Science - Terra
Naturalistul David Attenborough a fost desemnat de Marea Britanie să desfășoare acțiuni care să inspire demersuri pentru soluționarea problemei schimbărilor climatice, în calitate de Avocat al Poporului, relatează Reuters.
Mars Ingenuity

Ce au arătat cele cinci zboruri ale elicopterului Ingenuity pe Marte

Luni, 10 Mai 2021 Science - Spatiul
Micul elicopter Ingenuity a reușit cu succes cinci zboruri pe Marte și cei de la NASA l-au ridicat în rang: nu va mai fi un simplu aparat de test, ci va ajuta roverul Perseverance în experimentele sale științifice. Ingenuity este un succes și a dovedit că o mică aeronavă se poate ridica de la sol pe o altă planetă. Micul elicopter este însă important din mai multe motive și poate schimba viitorul explorării altor corpuri cerești.
Everest - tabara de baza
Foto: Maciej Bledowski, Dreamstime.com

Covid-ul a ajuns și la tabăra de bază a Everestului, iar sezonul de ascensiuni riscă să fie compromis

Vineri, 7 Mai 2021 Science - Terra
Numărul de cazuri de Covid a crescut puternic în Nepal și mulți se tem că țara va avea soarta Indiei, în condițiile în care sistemul sanitar stă și mai rău în Nepal. După ce în 2020 sezonul a fost suspendat, anul acesta 408 expediții au cumpărat permise de ascensiune pe Everest, însă au fost depistate mai multe cazuri de infectare la tabăra de bază situată la 5.300 m alt și mulți spun că riscul este enorm și sezonul ar trebui oprit și în acest an.
Reconstructia sit-ului din Kenya
Foto: Jorge González/Elena Santos

Grijă și delicatețe - Ce ne spune înmormântarea unui copil despre oamenii de acum 78.000 de ani

Joi, 6 Mai 2021 Science - Arheologie
Într-o peșteră din Kenya a fost descoperită cea mai veche dovadă a unei înmormântări în Africa și este vorba despre un copil de aproximativ trei ani care a fost învelit cu mare grijă într-un fel de giulgiu. Descoperirea este cu atât mai interesantă cu cât este clar că oamenii de acum 78 de milenii au putut gândi dincolo de lumea fizică din jurul nostru și au îngropat cu delicatețe acest copil.
Telescop
Foto: Vivilweb, Dreamstime.com

Ce se poate vedea pe cerul nopții în luna mai

Joi, 6 Mai 2021 Science - Spatiul
În serile de mai se pot vedea Venus, Mercur și Marte, iar după ora 2 dimineața răsar planetele Saturn și Jupiter. Marte încă se mai află pe cer, dar nu mai este foarte strălucitor. Cerul nopților de mai este dominat de steaua strălucitoare, de culoare gălbuie, Arcturus din constelația Bootes (Bouarul). Magnitudinea ei este 0, acest lucru însemnând că este una din cele mai strălucitoare stele de pe cer. Aproape de miezul nopții răsare Antares, o stea roșie-portocalie din constelația Scorpius, se menționează în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.
Lansare Starship
Foto: SpaceX

​VIDEO Un prototip al rachetei SpaceX Starship a aterizat cu succes în Texas

Joi, 6 Mai 2021 Science - Spatiul
Un prototip al rachetei Starship a SpaceX a reușit să revină cu succes pe Terra și a aterizat la punctul stabilit, fiind primul test care se încheie perfect, după ce patru teste făcute în ultimele patru luni s-au încheiat cu explozii. Starship este naveta cu care, peste câțiva ani, Elon Musk vrea să exploreze Luna și apoi planeta Marte.
ploaie de stele

VIDEO Ploaie de meteori proveniți din coada Cometei Halley. Tot ce trebuie să știi pentru a te bucura de spectacol

de R.P. HotNews.ro
Joi, 6 Mai 2021 Science - Spatiul
Meteori proveniți din coada cometei Halley vor putea fi observați în noaptea de joi spre vineri, aceasta fiind a doua noapte în care se atinge maximul curentului de meteori eta-Aquaride. Vor fi 40 de meteori pe oră.
Blue Origin

Primul zbor turistic în spațiu al companiei Blue Origin va fi pe 20 iulie

Miercuri, 5 Mai 2021 Science - Spatiul
Blue Origin, compania aerospațială a miliardarului Jeff Bezos, a declarat miercuri că va trimite pentru prima dată oameni în spațiu pe 20 iulie pentru câteva minute, la bordul navei spațiale New Shepard, un moment de reper într-o competiție de a introduce călătoriile spațiale private, relatează Reuters.
Diversitatea vieții

Science News: Paleontologii cred că au descoperit tranziția crucială de acum un miliard de ani spre organisme multicelulare

de A.TH.C. HotNews.ro
Miercuri, 5 Mai 2021 Science - Stiintele vietii
Bicellum brasieri, organisme de apă dulce din regnul Protiste (nici animale, nici plante, nici fungi) care au trăit acum un miliard de ani, au două tipuri distincte de celule și pot fi cele mai vechi multicelulare descoperite vreodată.
Radar aviatic

Science History: Șase invenții din al Doilea Război Mondial care au schimbat lumea

Marți, 4 Mai 2021 Science - Stiintele vietii
Una din cele mai cumplite invenții din al Doilea Război Mondial este bomba atomică: între 110.000 și 220.000 de oameni au murit în primele (și singurele) atacuri nucleare de la Hiroshima și Nagasaki. Dar sunt alte invenții non-letale din timpul războiului, din medicină și tehnologie, care au schimbat lumea.
Piatra Neagra, detaliu
Foto: CNN

Piatra Neagră din Mecca așa cum nu ați mai văzut-o până acum

Marți, 4 Mai 2021 Science - Tehnologie
Fotografii de înaltă rezoluție au dezvăluit pentru prima dată structura pietrei religioase din Mecca, orașul sfânt al Islamului, a anunțat o agenție guvernamentală saudită, citată de CNN.
Venus

Science Report. Care este cea mai lungă zi din Sistemul Solar? Venus deține răspunsul

Marți, 4 Mai 2021 Science - Spatiul
Datele obținute cu ajutorul undelor radio reflectate de pe Venus oferă o nouă perspectivă asupra celei mai apropiate vecine a Pământului, inclusiv un calcul precis al duratei unei zile venusiene, informează Reuters și Agerpres.
Condimente intr-o piata din Cairo
Foto: Baloncici, Dreamstime.com

Egiptul antic și mâncarea - De la pâine, ceapă și bere, până la hiene, crocodili și miere

Duminică, 2 Mai 2021 Science - Arheologie
Pâinea, berea, ceapa și mierea erau de bază în Egiptul antic, un loc unde chiar și copiii beau zilnic bere, fiindcă era mult mai sigură decât apa luată direct din Nil. Deși aveau mult mai puține alimente decât în prezent și trăiau într-o țară deșertică, vechii egipteni mâncau destul de bine și lucrătorii erau în general plătiți în alimente. În articol puteți citi despre ce mâncau cei care au construit piramidele acum 4.500 de ani, dar și despre mâncăruri exotice și despre cele considerate divine.
Pom inflorit
Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Luna mai și extremele climatice: de la -16 grade în vârf de munte, până la +40 în cele mai calde zile posibile

Joi, 29 Apr 2021 Science - Terra
Luna mai va avea un început fierbinte în acest an, fiindcă pe 1 mai maximele vor fi de +29 de grade, iar de Paște vor fi +31 de grade. Cea mai caldă zi de mai de când există date meteo la noi a fost acum 71 de ani, iar temperatura a ajuns la un pas de +41 de grade în jud Călărași. Luna mai a adus însă și temperaturi de sub -15 grade la munte, dar și de sub -3 în mai multe orașe importante.
Lansarea modulului Tianhe
Foto: Costfoto / ddp USA / Profimedia

VIDEO China a lansat cu succes primul modul al viitoarei sale stații spațiale

Joi, 29 Apr 2021 Science - Spatiul
Timp de peste două decenii Stația Spațială Internațională (ISS) a orbitat deasupra Pământului, peste 200 de astronauți din 19 țări participând la misiuni la bordul acesteia, însă rolul ei ca singura stație cu o prezență umană continuă în spațiu este pe cale să se încheie, relatează CNN.​
Angkor Wat
Foto: Flickr

FOTO 11 Mistere antice pe care s-ar putea să nu le elucidăm niciodată (I)

Miercuri, 28 Apr 2021 Actualitate | Esențial
Strămoșii noștri au construit orașe uluitoare și au sculptat în piatră opere de artă fascinantă însă adesea metodele și motivele lor s-au pierdut în negura timpului.
Pestera Surtshellir
Foto: Filip Fuxa, Dreamstime.com

Vikingii, sacrificiile și peștera islandeză unde ”sfârșitul lumii” putea fi amânat

Marți, 27 Apr 2021 Science - Arheologie
O echipă de cercetători a studiat o peșteră din Islanda unde vikingii făceau acum 900 de ani sacrificii de animale în speranța, bănuiesc arheologii, că sfârșitul lumii, miticul Ragnarök, ar putea fi evitat. Vikingii au construit din pietre o structură în formă de barcă, iar în peșteră s-au găsit și minerale aduse de la multe mii de km, din Orientul Mijlociu.
Imunologul Aaron Ring
Foto: Yale University

Science Report: Poate cauza Covidul o boală autoimună pentru tot restul vieții? Cu atât mai important ar fi vaccinul

de A.Th.C. HotNews.ro
Se adună tot mai multe dovezi că infecțiile cu covid produc la unii oameni anticorpi care țintesc organele corpului. Dacă se adeverește, ar putea însemna pentru mulți ani îndelungați de suferință și boală.
Pestera Wonderwerk din Africa de Sud
Foto: Hebrew University of Jerusalem

Cercetătorii au descoperit cele mai vechi urme ale activității umane într-o peșteră din Africa

Luni, 26 Apr 2021 Science - Arheologie
Puține locuri din lume au păstrat înregistrări arheologice continue de-a lungul a milioane de ani însă peștera Wonderwerk din deșertul Kalahari din Africa de Sud este un astfel de sit rar, relatează Phys.org.
Roverul martian al Chinei
Foto: Costfoto / ddp USA / Profimedia

China a dezvăluit cum se va numi primul său rover marțian / Numele, inspirat din folclorul chinezesc

Luni, 26 Apr 2021 Science - Spatiul
Primul rover marțian al Chinei va fi denumit „Zhu Rong”, numele unui zeu al focului din mitologia tradițională chineză, relatează Phys.org.
fakepath\Imagine color realizata de Ingenuity pe Marte

VIDEO Micul elicopter Ingenuity a făcut pe Marte cel mai lung zbor de până acum. Urmează încă două zboruri

Luni, 26 Apr 2021 Science - Spatiul
Micul elicopter Ingenuity a realizat cu succes al treilea zbor pe Marte, cel mai lung de până acum, atât ca timp, cât și ca distanță. Viteza maximă atinsă a fost de aproape 7 km/h, dar Ingenuity s-a depărtat la 50 de metri de locul de decolare, dovedind că sistemele de navigație funcționează foarte bine. Ingenuity a făcut și noi fotografii.
Racheta SpaceX

Zborul SpaceX cu 4 astronauți la bord a debutat cu succes. Destinația este Stația Spațială Internațională

Vineri, 23 Apr 2021 Science - Spatiul
Racheta companiei SpaceX a decolat cu succes, având patru astronauți la bord și fiind la al treilea astfel de zbor cu echipaj uman derulat către ISS de compania lui Elon Musk și NASA. Partea specială este că s-a folosit un propulsor și o capsulă deja utilizate anterior, ceea ce reprezintă o economie majoră de bani pentru NASA.
Ingenuity

Al doilea zbor pe Marte al micuțului elicopter Ingenuity: Mai sus și mai mult

Joi, 22 Apr 2021 Science - Spatiul
Micul elicopter al NASA, Ingenuity, a reușit joi un al doilea zbor mai riscant pe Marte, după ce a făcut istorie luni, devenind primul vehicul motorizat care a zburat pe o altă planetă, a spus agenția spațială americană, potrivit AFP.
Tureci Și Safin cu președintele Germaniei
Foto: Deutsche Welle

Știința în ofensivă: Cancerul este următoarea țintă pentru vaccinul mARN

de A.Th.C. HotNews.ro
Ozlem Tureci a fondat compania germană de medicamente BioNTech împreună cu soțul ei Ugur Sahin în 2008. Cei doi sunt acum cunoscuți pentru contribuția lor importantă la vaccinul anticovid Pfizer-BioNTech. Dar ei își lansaseră compania ca să lucreze la un tratament pentru cancer. De fapt, fondaseră o altă companie pentru medicamante împotriva cancerului acum 20 de ani. Au vândut acea companie pentru un miliard de dolari în 2016.
Betelgeuse si suprafata ei patata
Foto: Xavier Haubois (Observatoire de Paris)

Steaua gigantică Betelgeuse ar putea fi o ''fabrică'' de materie întunecată

Joi, 22 Apr 2021 Science - Spatiul
În profunzimile sale ultrafierbinți, gigantica stea roșie Betelgeuse ar putea produce cantități uriașe de particule ipotetice de materie întunecată, particule denumite axioni, conform oamenilor de știință care caută misterioasa materie care ar trebui să fie omniprezentă în Univers, transmite joi Space.com.
Incendiu de padure
Foto: Bruno Da Silva Alves, Dreamstime.com

2020 a fost cel mai cald an în Europa, pe fondul incendiilor din nord și a unei ierni extraordinar de blândă

Joi, 22 Apr 2021 Science - Terra
Anul trecut a fost în Europa cel mai cald an de când se fac măsurători meteo, anul fiind marcat de incendiile din nordul extrem, dar și de o iarnă cu temperaturi mult peste medie, arată datele Copernicus Earth. Și 2020 a doborât o mulțime de recorduri de căldură care stăteau în picioare de zeci de ani în Franța, Rusia, Norvegia, Suedia, Spania sau Germania.
Premiul Nobel
Foto: Pixabay

Ziua Pământului 2021: Peste 100 de laureați ai Premiului Nobel cer liderilor mondiali să renunțe la combustibilii fosili

Miercuri, 21 Apr 2021 Actualitate | Internațional
Pe măsură ce liderii lumii se pregătesc pentru summitul virtual privind schimbările climatice organizat de președintele american Joe Biden, peste 100 de laureați ai Premiului Nobel au un mesaj clar pentru aceștia: țineți combustibilii fosili în pământ, relatează CNN.
Tyrannosaurus Rex
Foto: JOHN ANGELILLO / UPI / Profimedia

VIDEO Descoperire surprinzătoare a oamenilor de știință: Viteza de deplasare a T-Rex era de doar 4,6 km/h

Miercuri, 21 Apr 2021 Science - Terra
Tyrannosaurus Rex a fost un vânător de temut, însă în ceea ce privește viteza de deplasare, el a cutreierat Pământul într-un ritm mai lent decât oamenii, susține un studiu, potrivit DPA și Agerpres.
Microplastic
Foto: Nancy Anderson / Alamy / Profimedia Images

Primul studiu despre efectele microplasticului asupra sănătății umane arată că acesta ar putea altera funcționarea celulară

Miercuri, 21 Apr 2021 Science - Stiintele vietii
Poluarea cauzată de microplastic reprezintă de ceva timp o îngrijorare tot mai mare pentru oamenii de știință, autoritățile responsabile de sănătatea publică și ecologiști întrucât aceste particule minuscule au fost descoperite în toate colțurile lumii, în aerul pe care îl respirăm și apa pe care o bem relatează Phys.org.
Coffea stenophylla
Foto: E. Couturon / AFP / Profimedia Images

Vești bune pentru consumatorii de cafea: Viitorul său ar putea fi salvat de redescoperirea unei specii uitate de decenii

Marți, 20 Apr 2021 Science - Terra
O specie de cafea nemaiîntâlnită în sălbăticie de decenii, redescoperită în pădurile tropicale din Sierra Leone, ar putea contribui la asigurarea viitorului pentru această marfă valoroasă, amenințată de schimbările climatice, scriu Reuters și Agerpres.
Emisii CO2
Foto: Profimedia Images/Global Warming Images/Alamy

Nivelul global de emisii de carbon va înregistra a doua cea mai mare creștere din istorie anul acesta - IEA

Marți, 20 Apr 2021 Science - Terra
Nivelul emisiilor de carbon legate de consumul de energie urmează să înregistreze anul acesta cea mai mare creștere anuală înregistrată vreodată pe fondul creșterii consumului de cărbuni în Asia, potrivit estimărilor Agenției Internaționale de Energie (IEA), scrie Euronews.​
Ingenuity Mars Helicopter

De ce zborul lui Ingenuity pe Marte este un moment istoric

Marți, 20 Apr 2021 Science - Spatiul
Doar trei metri au fost suficienți pentru ca un mic elicopter să facă istorie. Ingenuity a zburat 40 de secunde, dar a fost suficient pentru a fi stabilită o premieră: o mică aeronavă motorizată se ridică de la sol pe o altă planetă. Dincolo de semnificația istorică, zborul acestui aparat de 1,8 kg poate schimba explorarea spațială pentru următoarele decenii. Ne putem imagina un viitor în care zeci de mici drone vor explora planeta Marte, iar în 2027 NASA va trimite un aparat special numit Dragonfly care să exploreze Titan, un satelit misterios și cețos al lui Saturn pe care ar putea exista viață.
Primul zbor al elicopterului Ingenuity pe Marte

VIDEO Elicopterul Ingenuity a efectuat cu succes primul său zbor pe Marte

Luni, 19 Apr 2021 Science - Spatiul
NASA a anunțat că elicopterul Ingenuity a reușit să se ridice de la sol pe suprafața lui Marte, urcând până la 3 metri înălțime și coborând apoi cu un metru/secundă. Este prima oară când se reușește un zbor cu un asemenea aparat motorizat pe o altă planetă, iar cei de la NASA spun că este un moment de referință. Ingenuity se află acum la peste 280 milioane km de Terra. Alte patru zboruri, mai lungi, ar trebui să urmeze până la jumătatea lui mai.
Radiotelescop

Cercetătorii au descoperit cele mai precise informații de până acum privind emisiile radio rapide

Luni, 19 Apr 2021 Science - Spatiul
Oamenii de știință au descoperit mai multe detalii despre probabil cele mai faimoase emisii radio rapide (FRB), un fenomen misterios pe care astronomii nu îl pot explica încă, relatează Live Science.
Poiana Brasov 16 aprilie 2021
Foto: L. Barza

O istorie a frigului extrem, din aprilie până în iunie - Ninsori, ger și îngheț în România ultimilor 100 de ani

Duminică, 18 Apr 2021 Science - Terra
Sub -14 grade în aprilie, mai puțin de -9 grade în luna mai și îngheț în iunie. Uneori primăvara pare mai mult iarnă în România și ninge pe scară largă și în aprilie, alteori chiar și în iunie temperaturile sunt mai degrabă de martie. În articol puteți citi despre rarele momente când primăvara, și la început de vară, a fost extrem de frig în România. Tot în articol puteți citi despre zilele în care au fost -12 grade în iunie, desre rarele zăpezi din luna mai și despre nopți de iunie cu temperaturi de martie.
Tyrannosaurus rex
Foto: Patrik Winbjork, Dreamstime.com

Câți T-Rex au trăit vreodată pe Terra? - Cercetătorii au făcut câteva estimări interesante

Vineri, 16 Apr 2021 Science - Arheologie
Pe Terra au trăit simultan 20.000 de dinozauri Tyrannosaurus rex iar în total în două milioane de ani au existat 2,5 miliarde de exemplare de T-Rex, dinozaurul celebru pentru mărimea sa și pentru dinții gigantici. O cercetare a încercat să estimeze câți T-Rex au existat, dar rezultatele sunt într-o marjă largă. S-au descoperit aproximativ 40 de fosile de T-Rex. dinozaurul care a fost pentru prima oară descris în 1905. Cel mai celebru are 12 metri lungime, cântărea 9 tone și se estimează că a trăit 33 de ani.
InSight pe suprafata lui Marte

Landerul InSight al NASA luptă pentru supraviețuire și va intra în hibernare de urgență

Joi, 15 Apr 2021 Science - Spatiul
Landerul în valoare de 800 de milioane de dolari al NASA este într-o criză energetică, relatează Insider.
Ingenuity

Mini - elicopterul Ingenuity face luni primul zbor de test pe Marte VIDEO

Luni, 19 Apr 2021 Science - Spatiul
Luni dimineață NASA face primul test de zbor cu micul elicopter Ingenuity care, după mai multe amânări din cauza unei probleme tehnice. este gata să se ridice de la sol. NASA va anunța în câteva ore cum a decurs testul și, dacă totul merge bine, vor mai fi încercate 4-5 zboruri în următoarele zile. Dacă elicopterul care cântărește 1,8 kg va reuși să zboare singur va fi o premieră: un aparat de zbor de acest tip reușește să se ridice de pe suprafața unei alte planete.
Apa, văzută de pe Lună

Science Dispute: Unii savanți spun că știu de unde provine apa de pe Pământ, dar alții nu-i cred că au soluționat misterul

Miercuri, 14 Apr 2021 Science - Spatiul
Apa acoperă peste 70% din suprafața Pământului, dar de unde și când a venit acest lichid dătător de viață este de mult timp un mister. Unele cercetări presupun că planeta a dobândit apa acum mai mult de patru miliarde de ani, când un corp cosmic de dimensiunea lui Marte s-a ciocnit cu Pământul, formând Luna.
Luna plina
Foto: Brian Kushner, Dreamstime.com

Emiratele Arabe vor trimite în 2022 un rover pe Lună, cu ajutorul unei rachete a companiei lui Elon Musk

Miercuri, 14 Apr 2021 Science - Spatiul
Statul arab celebru pentru emiratele Dubai și Abu Dhabi va trimite în 2022 un rover către suprafața lunară, obiectivul fiind să exploreze locuri unde roboți trimiși de oameni nu au ajuns. Emiratele își construiesc un program spațial consistent, au trimis și un om în spațiu, au lansat cu succes o sondă către Marte și ar vrea să construiască o colonie pe ”Planeta Roșie” până în 2117. Roverul va fi trimis cu ajutorul unei companii japoneze, dar va fi construit de cercetători din Emirate.
Scientific American
Foto: Flickr

Prestigioasa revistă Scientific American anunță că va renunța la termenul „schimbări climatice”

Marți, 13 Apr 2021 Science - Terra
Prestigioasa revistă științifică Scientific American a anunțat luni că nu va mai folosi termenul „schimbări climatice” în articolele despre încălzirea globală cauzată de activitățile umane și că va utiliza în schimb „urgență climatică”, relatează Yahoo News.​
Excavatii la Cahokia
Foto: wustl.edu

De ce oamenii au părăsit Cahokia, cea mai mare așezare preistorică din SUA

Marți, 13 Apr 2021 Science - Arheologie
În statul Ilinois, acum opt secole, exista o așezare numită Cahokia care avea undeva între 15.000 și 30.000 de locuitori, însă două secole mai târziu nu mai trăia aproape nimeni acolo. Arheologii dezbat misterioasa dispariție a acelor oameni și mai elimină din când în când diverse ipoteze. Locuitorii Cahokiei sunt parte a ceea ce antropologii numesc ”Mississippian culture”, o serie de comunități agrare care au trăit în sud-estul SUA în perioada 800 - 1.500, cultivând porumb și dovlecei aduși din America Centrală. Acești oameni au construit coline artificiale uriașe.
Satelitul
Foto: Northrop Grumman

​VIDEO Premieră - O companie a trimis pe orbită un modul care să extindă cu cinci ani viața unui satelit

Marți, 13 Apr 2021 Science - Spatiul
​Compania Northrop Grumman a trimis pe orbită un modul robotic care a andocat cu succes pe un satelit și îi va prelungi viața cu câțiva ani. Satelitul este pe orbită din 2004 și acest modul îl va ajuta să mai funcționeze încă cinci ani. În 10 ani, cei de la companie speră să ajungă să poată produce și asambla tehnologie satelitară pe orbită.
Studiu al cercetatorilor clujeni asupra pestei porcine africane
Foto: USAMV Cluj-Napoca

Un studiu realizat de cercetătorii clujeni afirmă că pesta porcină ar putea fi transmisă de insecte

Marți, 13 Apr 2021 Science - Stiintele vietii
Rezultatele unui proiect de cercetare al Universitatății de Științe Agricole și Medicină Veterinară (USAMV) din Cluj-Napoca arată că pesta porcină africană ar putea fi transmisă de insecte, potrivit unui comunicat oficial al universității.
Un timbru cu Iuri Gagarin de pe vremea fostei URSS
Foto: Petr Malyshev, Dreamstime.com

Povestea lui Iuri Gagarin, omul care a făcut istorie acum 60 de ani, când a ajuns pe orbita terestră

Luni, 12 Apr 2021 Science - Spatiul
La 12 aprilie 1961, Iuri Gagarin a devenit primul om care a efectuat o misiune pe orbită, simbolizând pentru scurt timp dominația URSS în cucerirea spațiului în fața Statelor Unite. Rusia a sărbătorit pe larg momentul de acum 60 de ani, iar Gagarin este un erou național și un simbol al puterii URSS la începuturile cursei spațiale. În articol puteți citi despre viața lui Gagarin, despre moartea sa misterioasă și despre complicatul program spațial sovietic.
Astronautii Emiratelor Arabe Unite

VIDEO Emiratele Arabe Unite vor să trimită o femeie în spațiu

Luni, 12 Apr 2021 Science - Spatiul
O femeie a intrat în istoria Emiratelor Arabe Unite după ce a devenit primul astronaut al acestei țări, relatează CNN.
Situl Lunca
Foto: Valeriu Cavruc

Sarea și oamenii - O istorie care a început acum 8.000 de ani, în România

Sâmbătă, 10 Apr 2021 Science - Arheologie
Sarea a fost extrem de importantă pentru oamenii de acum mii de ani fiindcă, pe de o parte, este o substanță indispensabilă vieții, iar pe de altă parte, datorită credinței universale privind originea ei divină, a fost „aurul alb” al omenirii. Cele mai vechi dovezi arheologice din lume privind exploatarea sării, de acum 8.000 de ani, au fost descoperite și cercetate pe teritoriul României, iar în articol puteți citi pe larg despre câteva situri arheologice uimitoare. Tot în articol puteți citi despre superstiții legate de sare, despre locurile ce au fost numite în cinstea sării și despre cum oamenii de acum 6.000 de ani făceau misterioase calupuri de sare, după eforturi uriașe.
Gastrolite
Foto: digitalcommons.augustana.edu

O teorie insolită - Pietrele preistorice care ar fi călătorit peste 1.500 km în burta unor dinozauri

Vineri, 9 Apr 2021 Science - Arheologie
Câțiva cercetători americani care au analizat o serie de pietre situate la peste 1.500 km distanță au venit cu o ipoteză insolită: acestea ar fi ajuns din Wisconsin în Wyoming purtate de dinozauri în burțile lor! Teoria este contestată, dar nici nu poate fi exclusă. Acestea, spun cercetătorii, erau gastrolite, pietre pe care animalele le-au înghițit pentru a facilita digestia.
Maimuta Pager jucandu-se Pong

VIDEO Primele imagini cu o maimuță controlând un joc video cu creierul prezentate de Neuralink, compania lui Elon Musk

Vineri, 9 Apr 2021 Science - Tehnologie
Miliardarul sud-african Elon Musk are în sfârșit ceva de prezentat de pe urma maimuțelor sale, scrie Insider.​
Bucurestiul vazut din satelit
Foto: Agentia Spatiala Europeana

​VIDEO Cum arată Bucureștiul văzut din spațiu de sateliții Copernicus Sentinel 2 ai ESA

Vineri, 9 Apr 2021 Science - Spatiul
Agenția Spațială Europeană a pus un clip cu Bucureștiul văzut din spațiu de cei doi sateliți ai misiunii Copernicus Sentinel 2. Este descris Bucureștiul, cu cei 225 kmp, și sunt indicate pe hartă principalele bulevarde, clădiri și zone verzi. Poate fi descărcată și o fotografie la înaltă rezoluție.
Mandibulă Oase (cca 40.500 ani vechime)
Foto: Institutul de Speologie "Emil Racoviță"

Doi cercetatori români contribuie la descoperirea legăturilor genetice dintre oamenii preistorici din Balcani

de Doru Panaitescu HotNews.ro
Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
O echipă internațională, incluzând și doi cercetători români de la Institutul de Speologie "Emil Racoviță", a secvențiat genomurile celor mai vechi oameni moderni din Europa, care au trăit cu circa 45.000 de ani în urmă în peștera Bacho Kiro din Bulgaria. Comparând aceste genomuri cu cele ale oamenilor care au trăit ulterior în Europa și Asia, cercetătorii au demonstrat, întro lucrare publicată în revista Nature, că oamenii din Bacho Kiro șiau transmis genele oamenilor moderni.
Oras antic Egipt
Foto: News.ro

Arheologii au descoperit cel mai mare oraș antic din Egipt

Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
O echipă de arheologi egipteni a descoperit "cel mai mare oraș antic din Egipt" datat de mai mult de 3.000 de ani, în apropiere de Luxor, în sudul țării, a indicat joi fostul ministru al Antichităților și arheologul Zahi Hawass, potrivit AFP.
Minimele in Romania pe 8 aprilie
Foto: ANM

Europa și uimitorul val de frig din aprilie - Recorduri absolute în Elveția și Slovenia, ninsoare la Marea Adriatică, temperaturi de sub -10 grade în România

Joi, 8 Apr 2021 Science - Terra
De câteva zile este frig extrem în Europa și în câteva țări au fost doborâte recordurile de temperatură ale acestei luni. Au fost sub -25 de grade în Alpi, a dat înghețul și în sudul Franței și în centrul Italiei, iar în România au fost -11 grade la Joseni și -10 la Miercurea Ciuc. În multe părți ale Europei a nins: Belgrad, Bruxelles, Munchen, Copenhaga, estul Franței, coasta Adriaticii (Slovenia și Croația). Și în România a nins în multe zone miercuri. Acest val de frig este special fiindcă este foarte persistent și vine la nici 10 zile după ce au fost peste +25 de grade în multe locuri din Europa Centrală.
Orretherium tzen
Foto: Felipe TRUEBA / AFP / Profimedia

Fosile ale unei noi specii de mamifer, care a trăit în urmă cu 72 de milioane de ani, descoperite în Chile

Joi, 8 Apr 2021 Science - Arheologie
Fosile ale unei noi specii de mamifer din Cretacicul Superior, cu o vârstă cuprinsă între 72 de milioane și 74 de milioane de ani, au fost descoperite în Patagonia de pe teritoriul statului Chile, a anunțat miercuri Institutul Chilian Antarctic (INACH), potrivit AFP și Agerpres.
Craniu de Neanderthal

Rămășițe umane din Bulgaria dezvăluie o migrație antică necunoscută în Europa / ”Oase 1” din România și noile interpretări

Miercuri, 7 Apr 2021 Science - Arheologie
Secvențierea genetică a rămășițelor umane vechi de 45.000 de ani a dezvăluit o migrație necunoscută către Europa și a arătat că amestecurile cu populațiile de Neanderthal erau mai frecvente decât se credea anterior, potrivit AFP.
Focuri in vie
Foto: Domaine Lejeune

VIDEO Franța: Viticultorii au aprins focuri pentru a mai încerca să salveze producția de struguri din toamnă, după ce temperaturile au atins și - 6 grade

Miercuri, 7 Apr 2021 Science - Terra
Viticultorii din mai multe zone ale Franței au încercat, pentru a doua noapte la rând, să salveze cât mai mult din viitoarea producție, după ce un val de frig cu totul neobișnuit a dus temperaturile și la -6 grade, iar în unele zone a nins. Între rândurile de viță de vie au fost aprinse focuri, pentru ca temperatura să mai crească puțin, dar nu se știe dacă metoda va ajuta prea mult.
Nebuloasa Voalul
Foto: ESA/Hubble & NASA

Science News: Telescopul Hubble ne dezvăluie o imagine cosmică atât de fascinantă încât pare un fals

Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Imaginea, surprinsă de la uriașa distanță de 2.100 de ani-lumină de Pământ, este uluitoare din toate privințele. Nebuloasa pe care o vedeți este rezultatul morții unei imense stele, estimată a fi avut o masă de 20 de ori mai mare decât Soarele nostru. Uriașe cantități de materie au fost aruncate în spațiu și gaze rotindu-se în spirale sunt tot ce a mai rămas la 10.000 de ani de când steaua a detonat într-o explozie care ar fi nimicit totul în calea ei.
Elicopterul Ingenuity, pe suprafața lui Marte
Foto: NASA/Jet Propulsion Laboratory

Elicopterul Ingenuity al NASA a supraviețuit pe cont propriu primei nopți reci pe Marte

Luni, 5 Apr 2021 Science - Spatiul
Elicopterul Ingenuity al NASA a supraviețuit primei nopți pe suprafața planetei Marte, a anunțat luni agenția spațială americană pe site-ul său, citează Agerpres. El a fost plasat pe 3 aprilie, pe suprafața lui Marte de către rover-ul Perseverance.

Bancul zilei: Pentagonul și OZN-urile
Este anul 2222 iar Ion si Maria aterizeaza pe Marte, după un zbor de zeci de milioane de kilometri. Ei se întâlnesc cu un cuplu marțian si vorbesc despre tot felul de lucruri. Ion întreabă dacă Marte are o piata de capital, daca au laptop-uri, cum se fac bani, etc.
Bancul zilei: Insistența, cheia reușitei