ARHEOLOGIE
Nouă descoperire în Pompei: Arheologii au găsit prima dovadă a folosirii limbii grecești alături de latină Arheologii au descoperit un schelet remarcabil de bine conservat în timpul excavării unui mormânt din Pompei, acesta conținând și prima confirmare a folosirii limbii grecești alături de latină în orașul roman, anunță Euronews.
Se împlinesc 500 de ani de când Imperiul Aztec s-a predat în fața spaniolilor conduși de Hernan Cortes Mexicul este în fața unei aniversări controversate: se împlinesc 500 de ani de când aztecii s-au predat în fața coloniștilor spanioli conduși de Hernan Cortes care în 1521 a pus mâna pe marea capitală Tenochtitlan ale căror ruine se mai văd și astăzi în Mexico City. Politicienii din Mexic, dar și publicul larg sunt puși în fața unei aniversări complicate: a fost o cucerire a Mexicului, un război mezoamerican, o întâlnire a două lumi diferite sau un genocid?
Rămăşiţele unui dinozaur zburător uriaş, descris ca un dragon, descoperite în Australia Un grup de cercetători australieni au descoperit rămăşiţele unui dinozaur zburător uriaş, descris că un "dragon de temut", care a survolat teritoriului australian în perioada Cretacicului, au informat marţi surse academice citate de EFE și Agerpres.
Studii noi relevă că neanderthalienii au pictat peșteri în Europa cu mult înaintea oamenilor moderni Dacă neanderthalienii au avut o gândire simbolică și o sensibilitate artistică a fost o întrebare care a provocat de-a lungul anilor experții în evoluția umană. Dar se adună dovezi că verișorii noștri din epoca de piatră au fost bine dezvoltați cognitiv și au creat forme de artă în Europa cu mult înainte ca Homo sapiens să fie pe scenă, potrivit CNN.
Arheologii români și chinezi fac echipă pentru a cerceta un posibil ”drum al ceramicii pictate” preistorice / Ruta ar fi unit Europa cu Extremul Orient înainte de celebrul Drum al Mătăsii Institutul de Arheologie din cadrul Academiei de Ştiinţe Sociale din China a iniţiat o colaborare cu Academia Română de Ştiinţe pentru a desfăşura săpături arheologice într-un sit din provincia Gansu (China) în căutare de noi fragmente de ceramică pictată într-un stil asemănător cu fragmente de ceramică pictate descoperite în România, transmite marţi Xinhua, potrivit Agerpres.
„Pompeiul Jurasicului”: Un ”cimitir” imens de creaturi marine ciudate descoperit în centrul Regatului Unit Paleontologii au descoperit un enorm site arheologic cu fosille unor creaturi marine din Jurasic, ”ciudate ca niște extratereștri”, sub o carieră de calcar din regiunea Cotswolds din Marea Britanie, potrivit BBCși Live Science.O descoperire controversată în Canada - Cele mai vechi fosile de animale ar data de acum 890 milioane de aniMisterioasa „catastrofă” de acum 500 de milioane de ani a transformat această pepinieră într-un cimitir / „Fosilele juvenile sunt ceva ce cu greu vedem”
Administrația Biden va înapoia Irakului 17.000 de artefacte arheologice aduse în SUA după invazia din 2003 Statele Unite vor înapoia Irakului 17.000 de artefacte arheologice datând de aproape 4.000 de ani şi furate de-a lungul ultimelor decenii, o restituire „fără precedent”, a spus miercuri Ministerul irakian al Culturii, scriu Le Figaro și News.ro.
Argentina: 160 de ouă de păsări preistorice au fost descoperite într-un campus Paleontologii argentinieni au anunțat joi descoperirea a peste 160 de ouă fosilizate de păsări preistorice în timpul lucrărilor la un campus universitar din provincia Neuquén, Patagonia (sud), potrivit AFP.
O corabie militară antică şi morminte greceşti, descoperite în oraşul scufundat Thonis-Heracleion din Egipt O echipă de scufundători a descoperit fragmente dintr-o corabie militară în oraşul antic scufundat Thonis-Heracleion - odinioară cel mai mare port egiptean la Mediterană -, precum şi un complex funerar atestând prezenţa negustorilor greci, au precizat luni autorităţile egiptene, potrivit Reuters, scrie Agerpres.
A fost descoperită cea mai veche fosilă de insectă care comunica cu aripile sale A fost botezată Theiatitan azari și a trăit acum 310 milioane de ani fiind cea mai veche fosilă descoperită a unei insecte care își folosește aripile ca mijloc de comunicare, dezvăluie un studiu al paleoentomologilor publicat joi, citat de AFP.
Cranii cu o vechime de 500 de ani dezgropate în Gabon: Oamenii și-au schimbat dramatic aspectul feței prin îndepărtarea dinților din față Bărbații și femeile care locuiau în Africa Centrală de Vest acum 500 de ani și-au schimbat dramatic aspectul prin îndepărtarea dinților din față, dezvăluie craniile antice. Arheologii au descoperit craniile modificate vechi de secole adânc sub pământ într-o peșteră la care se putea ajunge doar cu frânghie, printr-o gaură din acoperișul cavernei, potrivit Live Science.
Un os de acum 51.000 de ani reaprinde dezbaterea: oamenii de Neanderthal au creat artă? În ultimii ani au fost multe descoperiri care au arătat că oamenii de Neanderthal erau mai evoluați decât s-a crezut, iar un os descoperit în ”Peștera Unicornului” din Germania datează de acum 51 de milenii și a reaprins dezbaterea: erau Neanderthalienii capabili să creeze artă? Unii arheologi spun că da, alții spun că ar fi prea mult să vorbim despre artă la un os de căprioară cu zece linii oblice scrijelite pe el. Dezbaterea este deschisă, dar foarte departe de a fi decisă, scrie National Geographic.
Orașul lui David, regele Solomon și un mister neobișnuit: Colecționau vechii israeliți fosile? Oamenii de știință au descoperit o „comoară” neașteptată: dinți de rechin fosilizați unde n-ar trebui să existe - într-un sit arheologic vechi de 2.900 de ani din Orașul lui David din Ierusalim, relatează SciTechDaily.​
Misterioasa „catastrofă” de acum 500 de milioane de ani a transformat această pepinieră într-un cimitir / „Fosilele juvenile sunt ceva ce cu greu vedem” În urmă cu cinci sute de milioane de ani, mii de crustacee își îngrijeau de puii lor nou-născuți când a avut loc dezastrul. O avalanșă de sedimente s-a repezit la vale, îngropând mii de creaturi și pe descendenții lor într-o clipă. Sit-ul, denumit Haiyan Lagerstätte (dintr-un cuvânt german care înseamnă „loc de depozitare”), conține mai mult de 2.800 de exemplare fosile din cel puțin 118 specii, inclusiv strămoșii meduzelor moderne, insectelor, crustaceelor, viermilor, trilobiților și bureților, potrivit Live Science.
VIDEO Un sarcofag roman, descoperit la Cluj. Arheologi: Avem de-a face cu copilul unei persoane importante Sarcofagul intact, înăuntrul căruia au fost găsite osemintele unui adolescent, a fost descoperit în timpul unor lucrări de modernizare a unui bulevard din Cluj-Napoca. Cercetătorii de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei spun că sarcofagele intacte sunt foate rare, iar osemintele adolescentului aparțin unei persoane importante.
Cercetătorii au identificat cea mai veche victimă a ciumei, un vânător-culegător care ar putea revoluționa înțelegerea noastră asupra bolii Umanitatea a fost devastată de ciumă, una dintre cele mai mortale infecții bacteriene cunoscute, de mii de ani. Cercetătorii au descoperit acum o tulpină antică a bacteriei în cea mai veche cunoscută victimă a ciumei, relatează CNN. ​
VIDEO Turcia: Poarta Iadului din Hierapolis: Știința a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane Orașul antic Hierapolis a ascuns mult timp un secret despre așa-numită "Poartă a Iadului". Dar știința modernă a descoperit în cele din urmă adevărul din spatele miturilor romane, relatează BBC.
Cea mai veche victimă a unui atac de rechin: Un bărbat care a murit acum 3.000 de ani Un bărbat care a murit acum aproximativ 3.000 de ani este probabil cea mai veche victimă a unui atac de rechin, arată un studiu. Scheletul acestuia, care a fost descoperit lângă Marea Interioară Seto din Japonia, are aproximativ 800 de răni, relatează Business Insider.
VIDEO O specie umanoidă preistorică, mai apropiată de omul modern decât neanderthalienii, a trăit în China (studiu) Omul de Neanderthal nu ar fi totuşi cel mai apropiat "verişor" al omului modern, afirmă oamenii de ştiinţă care au analizat un craniu fosilizat descoperit în China, potrivit cărora acea fosilă ar aparţine unei noi specii umanoide preistorice, care era mai apropiată de Homo sapiens decât erau neanderthalienii, informează AFP.O nouă specie de om preistoric descoperită în Israel pune sub semnul întrebării tezele privind omul Neanderthal
VIDEO După restaurări masive, Colosseum-ul ne dezvăluie structura spelendidă de sub scena principală Cel mai faimos amfiteatru din Roma antică, vizitat de șapte milioane de turiști în fiecare an, a căzut parțial în ruine, dar măruntaiele sale dezvăluie ingineria extraordinară pusă în slujba acestor sângeroase festivități. Site-ul a dezvăluit vineri, la sfârșitul unei lungi lucrări de restaurare, complexul hipogeum sau cripta, cu o nouă podea retractabilă deasupra și o aplicație care detaliază culisele acestui circ dezastruos din care bărbații și animalele au ieșit rar în viață, potrivit AFP.

Bancul zilei: Câteva motive suplimentare pentru vaccinare