ARHEOLOGIE
Un dinozaur cu ”păr” și ”panglici” a fascinat oamenii de știință Acum aproape 110 milioane de ani de-a lungul malurilor unei vechi lagune din ceea ce este acum nord-estul Braziliei, un dinozaur pe două picioare și de mărimea unei găini, din perioada cretacică, se hrănea cu insecte și poate cu mici vertebrate precum broaște și șopârle, relatează Reuters.
VIDEO Arheologii au descoperit peste 100 de cranii într-unul din faimoasele turnuri ale morților din Tenochtitlan Arheologii au descoperit o nouă secțiune a unui faimos turn de cranii construit de azteci în ceea ce astăzi este Ciudad de México, relatează CNN.
Altar păgân vechi de 1800 de ani, descoperit într-o biserică bizantină din Israel O echipă de arheologi a descoperit în nordul Israelului un altar antic, cu o vechime estimată la 1800 de ani, dedicat zeului Pan, zeul turmelor şi al ciobanilor, ascuns într-o biserică bizantină, transmite sâmbătă Live Science, preluată de Agerpres.
Science Report: A fost identificată cauza celei mai mari extincții în masă din istoria Pământului Acum aproximativ 225 de milioane de ani, la sfârșitul perioadei geologice a Permianului și începutul Triasicului, trei sferturi din fauna terestră și 95% din viața din ocean au dispărut în doar câteva mii de ani.
Cercetătorii au elucidat una din cele mai vechi engime ale paleontologiei: Originea pterozaurilor, uriașele reptile zburătoare care au dominat cerul în perioada dinozaurilor Oamenii de știință cred că au elucidat una din cele mai vechi enigme ale paleontologiei: originile evoluției pterozaurilor, reptilelor zburătoare care au dominat cerul în același timp în care dinozaurii erau maeștri de necontestat ai pământului, relatează Reuters.
O insulă pierdută sub Marea Nordului a supraviețuit unui tsunami de proporții apocaliptice în urmă cu 8.000 de ani Unele insule antice scufundate acum sub Marea Nordului au fost scena unui tsunami devastator în urmă cu 8.000 de ani care este posibil să fi jucat un rol cheie pentru oamenii preistorici din Marea Britanie, potrivit unui nou studiu citat de Livescience.
FOTO „Cu adevărat incredibil”: Frescă preistorică uriașă care arată oameni alături de animale din Epoca de Gheață, descoperită în pădurea Amazoniană Mii de picturi rupestre care înfățișează animale din ultima mare epocă de gheață precum mastodonți au fost descoperite de cercetători în pădurea Amazoniană, relatează CNN.
Science News: Cercetătorii propun o nouă teorie cu privire la figurinele care o reprezintă pe primitiva „Venus” Unele din cele mai vechi forme de artă, enigmaticele figurine „Venus” sculptate acum 30.000 de ani, i-au intrigat și uimit pe oamenii de știință timp de aproape 200 de ani. Acum, un cercetător de la Anschutz Medical Center de la University of Colorado crede că are dovezi care elucidează misterul acestor curioase totemuri.
VIDEO O pasăre de pe vremea dinozaurilor, cu ciocul în formă de lamă de coasă, aduce noi informaţii despre diversitatea aviară Un craniu delicat, dar extrem de bine conservat, al unei păsări de dimensiunea unui corb, cu ciocul asemănător cu lama unei coase, care popula în urmă cu 68 de milioane de ani zona unde se află în prezent Madagascar, dovedeşte oamenilor de ştiinţă că mai au multe de aflat despre diversitatea aviară din epoca dinozaurilor, relatează Reuters miercuri.
VIDEO "Un loc incredibil pentru cercetare şi studiu''. Rămăşiţele bine conservate a doi bărbaţi, un nobil şi un sclav, descoperite în ruinele oraşului Pompei Arheologii au descoperit rămăşiţele bine conservate a doi bărbaţi care au murit arşi de erupţia vulcanică ce a distrus oraşul antic Pompei în anul 79 d. Hr, a anunţat sâmbătă ministrul Culturii din Italia, potrivit Agerpres, care citează Reuters.
De ce unii dinozauri aveau gâturi atât de lungi Sauropodele au fost cele mai mari animale care au umblat vreodată pe Pământ. Acești dinozauri cu gât lung puteau crește enorm atingând 70 de tone. Cu toate acestea, această familie de dinozauri nu a fost gigantică tot timpul, scrie CNN.
Oamenii de ştiinţă au descoperit o nouă specie de plantă, în fosile cu o vechime de 15 milioane de ani O echipă de paleontologi din China şi Statele Unite a descoperit o nouă specie de plantă din genul Choerospondias în fosile cu o vechime de 15 milioane de ani, în provincia Fujian din sud-estul Chinei, relatează joi Xinhua.
Pe fundul unui lac din Lituania a fost găsit scheletul unui soldat din perioada medievală, alături de arme vechi de aproape 500 de ani ​Pe fundul unui lac lituanian a fost găsit scheletul unui soldat care a murit în secolul 16, iar lângă el au fost găsite mai multe arme, în stare foarte bună de conservare, scrie site-ul Live Science. În secolele 16 și 17 Regatul Polono-Lituanian era printre cele mai mari state europene, iar pe la 1620 estimările sunt că întinderea era de un milion de km pătrați și populația de 12 milioane de oameni.
Egiptul speră să-și repună turismul pe picioare și anunță noi descoperiri de sarcofage Egiptul a anunțat recent descoperirea a 100 de sarcofage pictate, vechi de 2.500 de ani, multe dintre ele într-o stare foarte bună de conservare. Tot la necropola de la Saqqara au fost descoperite 40 de statui funerare. Este cea mai importantă descoperire din acest an, unul plin de anunțuri despre sarcofage vechi. Turismul din Egipt a avut mult de suferit din cauza instabilității politice din ultimii ani, iar pandemia i-a mai dat o lovitură. Țara speră însă să aducă mai mulți turiști după deschiderea în 2021 a Grand Egyptian Museum, pe platoul de la Giza.
„Super rar”: Un mesaj trimis printr-un porumbel voiajor în timpul Primului Război Mondial a fost descoperit peste 100 de ani mai târziu Un cuplu care a ieșit la o plimbare în estul Franței a descoperit o capsulă de mici dimensiuni care conține un mesaj trimis de un soldat prusac printr-un porumbel voiajor în urmă cu mai bine de un secol, relatează The Guardian.
Timgad - Povestea unei ”mici Rome” de la marginea Saharei, orașul din Algeria fondat de împăratul Traian ​Cu doar câțiva ani înainte de cucerirea Daciei, împăratul Traian a ordonat construcția unui oraș în nordul Africii, oraș care se găsește în Algeria de azi și din care s-au păstrat multe lucruri. În articol puteți citi despre viața din prosperul oraș Timgad, despre cum a ajuns să fie părăsit și acoperit de nisip și puteți vedea cum arată locul. Peste 1.000 de ani mai târziu, doi europeni au redescoperit ruinele și foarte puțini i-au crezut când le-au povestit ce loc uimitor au găsit la marginea Saharei.
Doamna de la Bietikow - Ce ne spun rămășițele unei femei de acum cinci milenii despre viața de atunci În Germania au fost descoperite osemintele unei femei care a trăit acum peste 5.300 de ani, iar arheologii i-au spus ”doamna de la Bietikow”, după satul din nord-estul țării unde s-a făcut descoperirea. Femeia avea între 30 și 45 de ani când a murit și a fost îngropată în poziție ghemuită. Este de aceeași vârstă cu celebru ”Otzi - Omul Ghețurilor” și, deși starea de conservare este mult inferioară lui Otzi, ne poate da informații despre viața (foarte grea) de acum 5.000 de ani.
Arheologii au descoperit că femeile preistorice participau la vânătoarea de animale mari Contrar credinței populare, femeile preistorice au participat la vânătoare cu mii de ani în urmă, inclusiv la vânătoarea animalelor mari, afirmă un nou studiu citat de AFP și National Geographic.
Arheologii bulgari au descoperit și analizat două cuptoare de ardere a ceramicii ce datează de aproape 7.000 de ani Două cuptoare de ardere a ceramicii au fost descoperite și au fost analizate într-un sit arheologic din regiunea Ruse, în nordul Bulgariei, fiind parte a unui atelier de ceramică dintr-o veche așezare, scrie archaeologyinbulgaria.com. Descoperirile se referă la o perioadă istorică pe care arheologii o numesc eneolitic, ultima fază a neoliticului, caracterizată prin folosirea uneltelor de piatră și a podoabelor de aramă.
De ce Sudanul are mai multe piramide decât Egiptul - Povestea super - regatului de pe Nil La peste 1.000 de km mai la sud de piramidele din Egipt există sute de piramide mai mici, dar sunt mult mai multe, au forme speciale și o istorie puțin cunoscută. Un regat numit Kush a stăpânit timp de trei milenii teritorii care astăzi fac parte din Sudan și acel regat s-a războit cu Egiptul, dar a făcut și comerț. În articol puteți citi despre un loc numit Meroe care acum două milenii era unul dintre cele mai dezvoltate orașe din vremea aceea. Tot în articol puteți citi și despre vânătorul de comori care acum 185 de ani a distrus o parte dintre aceste piramide.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață