SPATIUL
Roverul Perseverance și cele ”șapte minute de teroare” - Cum va arăta cea mai dificilă parte a misiunii NASA către Marte VIDEO La circa șapte luni după ce a decolat, roverul NASA Perseverance mai trebuie să supraviețuiască celor "șapte minute de teroare", cum este denumită manevra extrem de periculoasă care precede așezarea sa pe Marte, scrie AFP. Perseverance este cel mai sofisticat rover construit vreodată de NASA, iar misiunea de 2,7 miliarde dolari își propune să extragă și mici mostre de rocă și sol care vor fi puse în capsule speciale care să fie apoi aduse pe Terra de o altă misiune.
VIDEO Un elicopter pe Marte? De ce testele pe care NASA le va face pot scrie un nou capitol în istoria zborului Roverul Perseverance care ar trebui să aterizeze în această seară pe solul marțian poartă în ”burta” sa, pe lângă instrumentele științifice, un elicopter numit Ingenuity care ar putea face istorie dacă va reuși să se ridice de la sol. Nu va fi ușor, atmosfera marțiană rarefiată va fi un obstacol, la fel și frigul extrem. Dacă elicopterul care cântărește 1,8 kg va reuși să zboare singur va fi o premieră: un aparat de zbor de acest tip reușește să se ridice de pe suprafața unei alte planete.
După o problemă tehnică, un vehicul rusesc de tip cargo s-a conectat la Staţia Spaţială Internaţională Un vehicul rusesc de tip cargo din gama Progress, care transportă rezerve de oxigen, materiale şi provizii, s-a conectat la Staţia Spaţială Internaţională (ISS) miercuri, după o călătorie pe orbită de două zile şi o mică problemă tehnică apărută în timpul procedurii de andocare automatizată, informează DPA.
O companie din Ungaria a dezvoltat un rover foarte mic care să caute apă pe Lună. Vehiculul se numește Puli, după o celebră rasă de câini Compania ungară Puli Space Technologies a dezvoltat un rover care cântărește 400 de grame, poate urca pante abrupte și este gândit să exploreze suprafața lunară. Compania, care a primit fonduri și de la NASA, spune că roverul va fi în 2022 gata să se alăture unei misiuni către Lună. Rămâne de văzut dacă NASA va alege să utilizeze acest mic vehicul în viitoarele misiuni.
Science News: Trei noi lumi fierbinți au fost descoperite de NASA într-un șir de stele tinere Observațiile provenite de la TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) al NASA au permis unui grup internațional de astronomi să descopere un trio de lumi fierbinți mai mari decât Pământul și aflate pe orbita unei stele mult mai tinere decât Soarele, numită TOI 451. Sistemul este plasat în curentul stelar Pisces-Eridanus, un ansamblu de stele cu 3% din vârsta sistemului nostru solar, care se întinde pe o treime din cer.
VIDEO Explozie de lumină deasupra orașului Melbourne după dezintegrarea spectaculoasă a unui meteorit Rezidenții orașului australian Melbourne au putut asista noaptea trecută la dezintegrarea spectaculoasă a unui meteorit deasupra orașului, relatează 9News.
VIDEO NASA va pune joi seara roverul Perseverance pe solul marțian. De ce misiunea este cea mai complicată, dar și cea mai sofisticată de până acum Joi seara, dacă totul merge bine, roverul Perseverance al NASA va ajunge pe suprafața lui Marte și va începe cercetările. Misiunea a costat peste 2,5 miliarde de dolari și este cea mai complexă de până acum. Roverul de o tonă ar trebui să parcurgă zeci de km în următorii ani și să îndeplinească și prima parte a unei misiuni care-și propune să aducă, după 2030, mostre de rocă și sol marțian pe Terra. Va fi testat și un elicopter numit Ingenuity, dar și un instrument care va încerca să producă oxigen, extrăgând cu o pompă dioxid de carbon.
Misiunea ”Hope” a trimis prima imagine cu Marte Sonda Hope, prima misiune a Emiratelor Unite Arabe pe Marte, a trimis prima imagine a Planetei Roșii. Sonda a intrat pe orbita planetei Marte marțea trecută, Emiratele Unite devenind astfel prima națiune arabă din istorie care își înregistrează prezența pe cel mai apropiat ”vecin” al Terrei.
Cât ar costa să ajungem pe Marte, cum am putea schimba Planeta Roșie și de ce NU am ajuns încă acolo Marte a fost mereu la 15-20 de ani distanță când a fost vorba de momentul în care un om va ajunge acolo: în 1969 se credea că putem reuși în anii '80, iar acum mulți spun că ar fi fezabil anul 2033. O misiune marțiană se pregătește cu mulți ani înainte, iar costurile pot fi de ordinul sutelor de miliarde de dolari. Mulți spun că în acest secol vom întemeia și o ”colonie” pe Marte și că am putea începe să încălzim la scară industrială Planeta Roșie pentru a o face locuibilă. În articol puteți citi despre toate acestea, despre planul îndrăzneț al lui Elon Musk, dar și despre pericolele de pe Marte și despre frumusețile geologice de acolo.
Marte: Sonda chinezească "Tianwen-1" a transmis o înregistrare video cu Planeta Roșie Agenția spațială chineză a difuzat vineri imagini video provenite de la sonda sa "Tianwen-1" survolând Marte, la două zile după ce s-a amplasat pe orbita planetei roșii, potrivit AFP.
Planeta pitică Farfarout este cel mai îndepărtat obiect observat în sistemul solar - Distanța medie față de Soare este 20 miliarde kilometri Astronomii au confirmat că un obiect ceresc descoperit în 2018 este cel mai îndepărtat observat în sistemul solar. A fost denumit Farfarout și se găsește, în medie, la 132 de unități astronomice (UA) de Soare, o unitate fiind echivalentul a 150 milioane km (distanța Terra - Soare). Farfarout este o planetă pitică ce are un diametru de 400 km și durează 1.000 de ani să facă o orbită completă în jurul Soarelui.
SpaceX a fost desemnată de NASA pentru a transporta primele două elemente din stația spațială Gateway care va orbita în jurul Lunii NASA i-a acordat companiei SpaceX a lui Elon Musk un contract de 332 milioane dolari pentru a transporta în spațiu cu uriașa rachetă Falcon Heavy primele două elemente ale bazei lunare Gateway care va fi esențială pentru ca oamenii să ajungă pe Marte în 2033, conform calendarului programului spațial Artemis. Stația spațială va orbita în jurul Lunii, va costa câteva miliarde de dolari și astronuații vor putea locui câteva luni pe ea.
VIDEO Sonda chineză Tianwen-1 a intrat cu succes pe orbita planetei Marte. În luna mai se va încerca plasarea unui rover pe suprafața marțiană Sonda chineză Tianwen-1 s-a plasat cu succes pe oribita marțiană, fiind o realizare în premieră pentru China pe Planeta Roșie. Sonda a fost lansată în iulie 2020 din insula tropicală Hainan și a parcurs 450 de milioane de km. În mai se va încerca plasarea unui rover pe suprafața marțiană, în zona Utopia Planitia, iar sonda poartă cu ea și un modul de aterizare.
Erdogan a anunțat programul spațial al Turciei - Prima țintă importantă este Luna, în 2023 ​Președintele turc Recep Tayyip Erdogan a anunțat pașii prin care Turcia își propune să devină o putere în explorarea spațiului, iar primul mare obiectiv este trimiterea unei rachete pe Lună în 2023. În viitor, Turcia vrea să trimită și astronauți în misiuni internaționale. Țara a deschis în 2018 agenția sa spațială, proiectul fiind criticat din cauza cheltuielilor mari făcute de o țară ce se afla în criză economică.
Emiratele Arabe au plasat cu succes sonda Al Amal pe orbita planetei Marte Emiratele Arabe Unite (EAU) trăiesc un moment istoric fiindcă sonda Al Amal, trimisă acum nouă luni spre Marte, a reușit cu succes să intre pe orbita Planetei Roșii și în următorii doi ani va culege date despre atmosferă și despre vremea de pe Marte. Emiratele își construiesc un program spațial consistent, au trimis și un om în spațiu, vor să trimită un rover către Marte în 2024 și ar vrea să construiască o colonie pe ”Planeta Roșie” până în 2117. Sonda poartă numele Al Amal care înseamnă Speranța. (Hope, în engleză).
Cele trei sonde care au părăsit Terra vara trecută se apropie de Marte. Prima va sosi cea din Emiratele Arabe Trei misiuni marțiene vor începe în curând cercetarea pe Planeta Roșie și în jurul ei. Prima va ajunge misiunea Hope a Emiratelor Arabe care este și cea mai simplă și nu implică și aterizarea pe suprafața planetei. Pe 10 februarie va ajunge misiunea chineză, iar pe 18 februarie sosește misiunea NASA cu roverul Perseverance. Cele trei sonde au parcurs peste 400 milioane km din iulie 2020.
Sonda spațială chineză Tianwen-1 a transmis prima sa fotografie a planetei Marte Sonda spațială chineză Tianwen-1, care se îndreaptă spre Marte, a trimis vineri prima sa fotografie cu planeta roșie, a anunțat agenția spațială a Chinei (CNSA), citată de AFP.
Science Report: Fazele Lunii chiar ne pot influența somnul, spune un studiu recent Luna dictează când cresc și când se retrag mareele, dar ne poate afecta și somnul. Pe măsură ce se apropie o Lună plină (următoarea - pe 27 februarie), vom observa că oamenii se duc la culcare mai târziu și dorm mai puțin, conform unui studiu publicat săptămâna trecută în revista „Science Advances” și comentat de CNN.
Jeff Bezos va avea mai mult timp pentru una dintre pasiunile sale: spațiul. Care sunt planurile prin care compania Blue Origin vrea să iasă din umbra SpaceX Jeff Bezos s-a retras de la șefia Amazon și va avea mai mult timp să se ocupe de dezvoltarea și pe mai departe a companiei Blue Origin care a reușit mai puține decât SpaceX a lui Elon Musk datorită unei strategii mai prudente, în pași mici, gândită de Bezos. Blue Origin va pune însă ”piciorul pe accelerație”, după ce în 2020 a obținut noi contracte de la NASA. Compania va lansa noi rachete, va dezvolta motoare mai puternice și are planuri mari și pentru revenirea oamenilor pe Lună.
Ce putem vedea pe cerul nopții în februarie, de la Lună până la steaua Sirius În februarie Marte poate fi văzut pe cerul de seară, dar nu este la fel de strălucitoare precum toamna trecută, iar Mercur este pe cerul de dimineață, răsărind împreună cu Saturn. După data de 20 februarie, tot la ora 7 dimineața se poate vedea și Jupiter, care este mult mai strălucitor decât Saturn sau Mercur, se arată în calendarul publicat de observatorul astronomic ”Amiral Vasile Urseanu”. Cea mai strălucitoare stea care poate fi văzută este Sirius care emite de 23 de ori mai multă lumină decât Soarele și este foarte apropiată de noi, la numai 8,6 ani lumină, distanță mică față de alte stele de pe cer.

Bancul zilei: Gusturile muzicale nu se discută
Profesoru-i întreabă pe elevi dacă sunt fani manele. Toți ridică mâna, cu excepția unuia.Profesorul: - De ce nu ești fan manele? Elevul explică: - Îmi place jazz-ul. Fiindcă mama e fan jazz, tata e fan jazz...
Bancul zilei: Stările unui bărbat cam trecut ce merge la amantă
Un bărbat de vârsta a doua a mers la amanta sa. În scara, unde locuia respectiva vede următorul anunt: Liftul nu functionează”.Amanta locuia la etajul 15, dar omul dornic de a trăi clipe frumoase si-a zis:Mare lucru, pe aripile dragostei ajung și pe lună"!
Bancul zilei: Prânzul în Maramureș