SPATIUL
Sonda Juno a NASA se va apropia în iunie de satelitul Ganymede al lui Jupiter, corp ceresc mai mare decât Mercur Sonda Juno, care a părăsit Pământul în 2011 și a ajuns în 2016 pe orbita lui Jupiter, se va apropia și va cerceta trei dintre sateliții naturali ai acestei planete, sateliți care sunt și printre cele mai interesante corpuri cerești din sistemul nostru solar. Pe 7 iunie sonda Juno se va apropia de Ganymede, corp ceresc aproape la fel de mare ca planeta Marte și singurul satelit natural din sistemul solar ce posedă propriul câmp magnetic.
SpaceX vrea să ducă primii turiști în spațiu spre finalul acestui an SpaceX, compania fondată în 2002 de Elon Musk, își propune ca la finalul acestui an să ducă primii turiști pe orbita pământului, a anunțat compania. Misiunea va fi posibilă cu ajutorul rachetei Falcon 9 care va fi lansată de la centrul spațial Kennedy, din Florida. Primul turist spațial va fi Jared Isaacman, fondator al companiei Shift4 Payments care va plăti pentru alte trei persoane, inclusiv una care va fi trasă la sorți din rândul publicului larg.
SpaceX a lui Musk a încălcat licența de lansare în testul de lansare a prototipului Starship care a explodat - The Verge Primul test de lansare a prototipului Starship SpaceX, care a explodat luna trecută, în timp ce încerca să aterizeze după o lansare de test de altfel reușită, a încălcat termenii licenței sale de testare a Administrației Aviației Federale, a relatat vineri Verge, citând surse, relatează Reuters.
Marte - O istorie a fascinației omului față de Planeta Roșie și de ce ne atrage mult un loc rece, arid și letal Marte a fascinat oamenii de mii de ani, deși este un loc cu temperaturi medii de sub -60 de grade, cu furtuni teribile de praf și cu un mediu ostil. Marte are o frumusețe stranie, are vulcani uriași, canioane de mii de kilometri lungime, calote polare, iar la începuturile sale a avut și râuri. Rover-ele caută de peste 20 de ani urme ale unor presupuse forme incipiente de viață, dar în ultimele trei secole unii astronomi au fost convinși că pe Marte există viață inteligentă. În articol puteți citi cum au aflat oamenii tot mai multe despre Marte, dar și despre diversele teorii legate de trecutul și prezentul Planetei Roșii.
Science Weekend: Trei direcții necesare de acțiune pentru descoperirea vieții pe alte planete Unde și cum trebuie să căutăm pentru a găsi viață inteligentă în afara sistemului nostru solar, întreabă – dar și răspunde – Forbes. Această întrebare supremă a dobândit o nouă dimensiune după descoperirea lui TOI-561b, o exoplanetă veche de 10 miliarde de ani puțin mai mare decât Pământul, care există cam de la începuturile galaxiei noastre, Calea Lactee.
Science Thriller: Roverul marțian și cele ”șapte minute de teroare” Agenția spațială americană NASA a expediat spre Marte roverul Perseverance greu de o tonă, care va căuta în craterul Jezero dovezi că a existat viață. Dar pentru aceasta trebuie să se așeze încet pe sol pe 18 februarie. Secvența manevrelor de amartizare este descrisă drept „cele șapte minute de teroare” - și pe bună dreptate.
Science Celebration: Roverul Curiosity de pe Marte a aniversat 3.000 de zile pe planetă cu o fotografie panoramică impresionantă Agenția spațială americană a sărbătorit un eveniment important: 3.000 de zile petrecute pe Marte de roverul Curiosity. Pentru a marca ocazia, NASA a publicat o nouă și remarcabilă panoramă a planetei roșii, capturată de rover.
Axionul ar putea să existe - Apar noi dovezi despre o particulă misterioasă a cărei poveste a început acum peste 40 de ani Astrofizicienii au, se pare, noi dovezi despre existența unei particule ipotetice despre care au postulat de acum mai bine de 4 decenii. O emisie de raze X venită de la o ”colecție” de stele neutronice numită Magnificent Seven este atât de puternică, încât ar putea veni de la axioni, o particulă subatomică de materie întunecată despre care s-a postulat încă din anii 70. Dacă descoperirile se vor confirma, noi mistere ale universului ar putea fi mai aproape de rezolvare, inclusiv în legătură cu materia întunecată.
Întreaga colecție de documente desecretizate ale CIA privind OZN-urile este acum disponibilă online Documentele „Black Vault” acoperă de toate de la explozii misterioase în Rusia la informări despre OZN-uri primite de înalți oficiali guvernamentali, relatează Space.com.
A fost descoperit cel mai îndepărtat quasar, situat la peste 13 miliarde de ani lumină Astronomii au descoperit cel mai îndepărtat quasar cunoscut, situat la 13,03 miliarde de ani lumină de Terra, iar acest quasar ”găzduiește” o gaură neagră supermasivă cu masa de 1.6 miliarde de ori mai mare decât cea solară, scrie space.com. Un quasar este o sursă puternică de radiații luminoase și electromagnetice, identificată cu ajutorul radiotelescoapelor. Energia emisă de quasari se explică prin existența unei găuri negre supermasive în centrul galaxiei.
NASA va testa motoarele celei mai puternice rachete construite vreodată VIDEO NASA va testa pe 17 ianuarie motoarele auxiliare ale celei mai puternice rachete construite vreodată, conform unui comunicat al agenţiei spaţiale americane, transmite luni Space.com.
Popular Science: Un ghid al secretelor fantomatice din Sistemul Solar care îi tulbură pe astronomi Astronomii au petrecut secole desenând schițe ale vecinătății noastre din Calea Lactee. Dar desenele lor, ca toate hărțile, sunt doar aproximări ale realității.
Sonda chineză Tianwen-1 va ajunge în 10 februarie pe orbita lui Marte ​Sonda chineză Tianwen-1, lansată în iulie 2020, va ajunge pe 10 februarie pe orbita planetei Marte și se găsește în prezent la peste 130 de milioane de km de Terra, anunță Agenția Națională Spațială din China. Sonda de cinci tone greutate va face fotografii detaliate pentru a pregăti lansarea în luna mai a unui rover pe suprafața marțiană, primul de acest tip lansat de China. Tot în februarie vor ajunge pe orbita planetei și misiunile trimise de SUA și de Emiratele Arabe.
Science Report: Un reputat profesor de la Harvard susține că primul obiect interstelar descoperit a fost produs de o inteligență extraterestră În noua sa carte „Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth”, Avi Loeb, șeful catedrei de astronomie de la Harvard, afirmă din nou că Oumuamua „a fost produsul unei tehnologii avansate, creat de o inteligență extraterestră”, în ciuda scepticismului comunității științifice.
Astronomii s-au pus de acord asupra vârstei Universului: Modelul standard rămâne în picioare Astronomii și-au îndreptat din nou privirea spre cea mai veche lumină din Univers de la înălțimea unui observator aflat în Deșertul Atacama din Chile, relatează Phys.org.
Sateliți din...lemn? Cercetătorii japonezi au anunțat un proiect cu potențial revoluționar Compania japoneză Sumitomo Forestry a anunțat un proiect comun desfășurat alături de Universitatea din Kyoto pentru a testa ideea utilizării lemnului drept componentă în construcția de sateliți, relatează Phys.org.
Ce se poate vedea cu ochiul liber pe cerul nopții în ianuarie - Mercur va putea fi văzută seara în preajma lui Jupiter și Saturn În ianuarie, pe cerul nopții, la puțin timp după apusul Soarelui va putea fi văzută și planeta Mercur, care timp de câteva zile se va afla și în preajma lui Jupiter și Saturn. Marte se vede bine pe cerul de seară chiar dacă nu mai este la fel de strălucitoare ca în toamna lui 2020. Dimineața încă se mai vede planeta Venus, însă nu pentru foarte mult timp, fiindcă se apropie aparent de Soare și devine din ce în ce mai greu de observat, arată calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic din București.
Planeta Neptun și uriașele ei furtuni ”plimbărețe”. Ce se întâmplă pe cea mai vântoasă planetă din Sistemul Solar Neptun, cea mai vântoasă planetă din sistemul solar și singura ce nu este vizibilă cu ochiul liber, găzduiește furtuni uriașe ce pot fi de dimensiunea Terrei, iar în norii din cristale de metan înghețat, temperaturile scad la sub -200 de grade Celsius. Astronomii urmăresc fascinați aceste uragane - mamut ce se desfășoară la peste 4 miliarde km de Terra și se întreabă de ce se mișcă atât de repede și dispar aproape fără explicație.
Science Report: În Calea Lactee sunt probabil o mulțime de civilizații dispărute Cele mai multe dintre civilizațiile extraterestre care au fost găzduite vreodată de galaxia noastră deja s-ar fi împins probabil singure spre dispariție. Este concluzia unui nou studiu, publicat pe 14 decembrie în baza de date arXiv și citat de Live Science. Autorii au utilizat astronomia modernă și modelarea statistică pentru a cartografia apariția și moartea vieții inteligente în timp și în spațiul Căii Lactee.
Astronomii cred că au descoperit cea mai îndepărtată galaxie din Univers Astronomii au detectat ceea ce aceștia cred că este cea mai îndepărtată (și veche) galaxie observată vreodată, scrie Space.com.

Bancul zilei: Gusturile muzicale nu se discută
Profesoru-i întreabă pe elevi dacă sunt fani manele. Toți ridică mâna, cu excepția unuia.Profesorul: - De ce nu ești fan manele? Elevul explică: - Îmi place jazz-ul. Fiindcă mama e fan jazz, tata e fan jazz...
Bancul zilei: Stările unui bărbat cam trecut ce merge la amantă
Un bărbat de vârsta a doua a mers la amanta sa. În scara, unde locuia respectiva vede următorul anunt: Liftul nu functionează”.Amanta locuia la etajul 15, dar omul dornic de a trăi clipe frumoase si-a zis:Mare lucru, pe aripile dragostei ajung și pe lună"!
Bancul zilei: Prânzul în Maramureș