SPATIUL
Dumitru Prunariu - Se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor al unui român în spațiu Vineri se împlinesc 40 de ani de la singurul zbor efectuat de un român în spațiul cosmic. Dumitru Prunariu, născut la Brașov în 1952, este singurul român care a ajuns în spațiul cosmic, petrecând peste șapte zile la bordul stației spațiale Salyut 6. Cosmonautul român a realizat mai multe experimente științifice din domeniul astrofizicii, al studiului radiațiilor cosmice, al medicinei, biologiei și psihologiei, dar și al tehnologiilor spațiale. Prunariu a înconjurat Pământul de 125 de ori și a parcurs peste 5 milioane de km în acel zbor istoric.
Un cercetător de la Cornell afirmă că NASA ar fi putut răspândi deja viață pe Marte Un genetician de la Universitatea Cornell din Statele Unite afirmă că eventuali microbi descoperiți pe Marte de către misiunile NASA ar putea să provină de fapt din laboratoarele agenției aerospațiale americane, relatează The Hill.
Telescopul spațial James Webb a trecut testul final înainte de lansarea sa în octombrie / Oglinzile s-au deschis pentru ultima oară pe Pământ VIDEO Imensul telescop spațial James Webb, care urmează să fie lansat din Guyana în octombrie 2021 pentru a observa cele mai îndepărtate colțuri ale universului, a trecut un ultim test decisiv prin desfășurarea cu succes a oglinzii sale pentru ultima dată pe Pământ, a anunțat marți NASA, relatează AFP.
Sonda Osiris Rex a părăsit asteroidul Bennu și începe lungul drum de 2,3 miliarde km către Terra Sonda Osiris Rex, care în octombrie 2020 a reușit să ia mostre de pe asteroidul Bennu, și-a început lungul drum către Terra unde ar trebui să ajungă pe 24 octombrie 2023. Este una dintre cele mai grele misiuni de acest gen, dat fiind că multe lucruri trebuie să meargă perfect și că vorbim de distanțe uriașe.
Ce au arătat cele cinci zboruri ale elicopterului Ingenuity pe Marte Micul elicopter Ingenuity a reușit cu succes cinci zboruri pe Marte și cei de la NASA l-au ridicat în rang: nu va mai fi un simplu aparat de test, ci va ajuta roverul Perseverance în experimentele sale științifice. Ingenuity este un succes și a dovedit că o mică aeronavă se poate ridica de la sol pe o altă planetă. Micul elicopter este însă important din mai multe motive și poate schimba viitorul explorării altor corpuri cerești.
VIDEO Sunetul zborului elicopterului Ingenuity pe Marte a fost înregistrat pentru prima dată NASA a făcut publică pentru prima dată, vineri, o înregistrare a sunetului elicelor elicopterului Ingenuity, zburând în aerul rarefiat de pe Marte, preluat de roverul Perseverance, relatează AFP.Elicopterul Ingenuity al NASA a supravieţuit pe cont propriu primei nopţi reci pe Marte
Ce spun specialiștii despre căderea rachetei chineze: O traiectorie necontrolată, dar puține temeri / Cum ar fi trebuit să procedeze China? În ultimele zile, lumea este îngrijorată de uriașa bucată provenită din racheta cineză Long March 5B care ar putea să lovească o zonă locuită. Experții intervievați de AFP spun însă că e foarte puțin probabil ca acest lucru să se întâmple. Ce scenarii prevăd specialiștii? Ar fi putut China proceda diferit?
Science News: Un nou telescop limpezește cerurile în căutarea deșeurilor spațiale Cercetătorii de la Australian National University (ANU) au dezvoltat o nouă tehnică pentru vizualizarea obiectelor pe cerul nopții de către telescoape, ușurând depistarea deșeurilor spațiale periculoase și costisitoare, informează SciTechDaily.
Racheta chinezească în coborâre ne-ar putea afecta și pe noi. Alte cazuri de deșeuri spațiale ajunse pe Pământ Uriașa bucată din racheta Long March 5B aflată pe orbită descendentă „ar putea cădea oriunde într-o bandă de latitudini situate de la puțin mai sus de New York, Madrid și Beijing (n.red.: unde se află și România) la puțin mai jos decât sudul Chile-ului și Wellington, Noua Zeelandă”, spun experții citați de ediția britanică a publicației The Conversation.
Ce se poate vedea pe cerul nopții în luna mai În serile de mai se pot vedea Venus, Mercur și Marte, iar după ora 2 dimineața răsar planetele Saturn și Jupiter. Marte încă se mai află pe cer, dar nu mai este foarte strălucitor. Cerul nopților de mai este dominat de steaua strălucitoare, de culoare gălbuie, Arcturus din constelația Bootes (Bouarul). Magnitudinea ei este 0, acest lucru însemnând că este una din cele mai strălucitoare stele de pe cer. Aproape de miezul nopții răsare Antares, o stea roșie-portocalie din constelația Scorpius, se menționează în calendarul astronomic publicat de Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”.
VIDEO Ploaie de meteori proveniți din coada Cometei Halley. Tot ce trebuie să știi pentru a te bucura de spectacol Meteori proveniţi din coada cometei Halley vor putea fi observaţi în noaptea de joi spre vineri, aceasta fiind a doua noapte în care se atinge maximul curentului de meteori eta-Aquaride. Vor fi 40 de meteori pe oră.
​VIDEO Un prototip al rachetei SpaceX Starship a aterizat cu succes în Texas Un prototip al rachetei Starship a SpaceX a reușit să revină cu succes pe Terra și a aterizat la punctul stabilit, fiind primul test care se încheie perfect, după ce patru teste făcute în ultimele patru luni s-au încheiat cu explozii. Starship este naveta cu care, peste câțiva ani, Elon Musk vrea să exploreze Luna și apoi planeta Marte.
Primul zbor turistic în spațiu al companiei Blue Origin va fi pe 20 iulie Blue Origin, compania aerospațială a miliardarului Jeff Bezos, a declarat miercuri că va trimite pentru prima dată oameni în spațiu pe 20 iulie pentru câteva minute, la bordul navei spațiale New Shepard, un moment de reper într-o competiție de a introduce călătoriile spațiale private, relatează Reuters.
Science Report. Care este cea mai lungă zi din Sistemul Solar? Venus deține răspunsul Datele obţinute cu ajutorul undelor radio reflectate de pe Venus oferă o nouă perspectivă asupra celei mai apropiate vecine a Pământului, inclusiv un calcul precis al duratei unei zile venusiene, informează Reuters și Agerpres.
VIDEO Nava SpaceX cu patru astronauţi la bord a revenit pe Pământ - UPDATE Patru astronauţi, trei americani şi un japonez, au părăsit sâmbătă Staţia Spaţială Internaţională la bordul unei nave a SpaceX, după mai mult de 160 de zile în spaţiu, și a amerizat în largul Floridei, scrie AFP.
Elicopterul Ingenuity s-a confruntat cu o problemă tehnică. Cel de-al patrulea zbor pe Marte a fost amânat Al patrulea zbor al elicopterului Ingenuity pe Marte programat pentru joi nu a avut loc deoarece nava nu a decolat, a spus NASA, care a declarat că analizează datele și planifică o nouă încercare vineri, relatează AFP.
VIDEO La şase luni de la eşec, racheta Vega a plasat pe orbită mai mulţi sateliţi de observare a Terrei Racheta europeană Vega, care a înregistrat un eşec în toamna anului 2020 finalizat cu distrugerea a doi sateliţi, a fost lansată cu succes în noaptea de miercuri spre joi de la Centrul spaţial Kourou din Guyana Franceză şi a reuşit să plaseze pe orbită mai mulţi sateliţi, inclusiv Pleiades Neo 3, un satelit de monitorizare de înaltă rezoluţie, informează AFP, potrivit Agerpres.
VIDEO China a lansat cu succes primul modul al viitoarei sale stații spațiale Timp de peste două decenii Stația Spațială Internațională (ISS) a orbitat deasupra Pământului, peste 200 de astronauți din 19 țări participând la misiuni la bordul acesteia, însă rolul ei ca singura stație cu o prezență umană continuă în spațiu este pe cale să se încheie, relatează CNN.​
China a dezvăluit cum se va numi primul său rover marțian / Numele, inspirat din folclorul chinezesc Primul rover marțian al Chinei va fi denumit „Zhu Rong”, numele unui zeu al focului din mitologia tradițională chineză, relatează Phys.org.
VIDEO Capsula Crew Dragon a SpaceX a evitat la limită o coliziune cu deșeuri spațiale Astronauții misiunii SpaceX Crew-2 Endeavour au avut un scurt moment de suspans după lansarea spectaculoasă de vinerea trecută, o bucată de deșeuri spațiale trecând neașteptat de aproape de capsula Crew Dragon, relatează Live Science.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață