SPATIUL
Science Weekend: Cine ar fura un telescop spațial? „Sperăm că pirații n-o vor face”, spune un astrofizician Noul telescop spațial al NASA a avut un drum greu. Menit să fie cel mai puternic de felul său, un demn succesor al lui Hubble, a avut toate problemele posibile: management defectuos, erori tehnice, depășiri de buget, reprogramări de termene și o pandemie. Așa că responsabilii cu securitatea telescopului se gândesc acum și la pirați, scrie Marina Koren în The Atlantic.
VIDEO Un flux de raze-X emis de o gaură neagră supermasivă este mai lung decât diametrul Căii Lactee Astronomii care folosesc telescopul spaţial Chandra cu raze-X, aparţinând NASA, au depistat un fascicul de radiaţii X ce provine de la un obiect cosmic aflat la aproximativ 12,7 miliarde de ani-lumină de Soare şi care are o lungime mai mare decât diametrul de 100.000 de ani-lumină al Căii Lactee, transmite Space.com.
Mini - elicopterul Ingenuity de pe Marte ar putea să zboare prima oară la început de aprilie Echipa de la NASA a ales locul unde mini-elicopterul Ingenuity va încerca pentru prima oară să zboare - și astfel să facă istorie - pe Planeta Roșie. A fost ales locul, iar data primului zbor ar putea fi anunțată pe 23 martie și este foarte probabil că Ingenuity va ieși din ”burta” roverului la început de aprilie. Dacă elicopterul care cântărește 1,8 kg va reuși să zboare singur va fi o premieră: un aparat de zbor de acest tip reușește să se ridice de pe suprafața unei alte planete.
​VIDEO Opt minute de foc - NASA a efectuat cu succes testul static cu motoarele rachetei gigantice SLS NASA a efectuat cu succes joi teste statice cu cele patru motoare ale rachetei SLS care peste câțiva ani ar trebui să ducă astronauți pe Lună. Testele din ianuarie au fost marcate de probleme, dar NASA poate ”răsufla” ușurată și va putea trece la etapa următoare de testare care va consta într-o lansare adevărată și cu capsula Orion.
Bacterii necunoscute științei descoperite pe Stația Spațială Internațională / Cum au ajuns acolo și care este importanța acestei descoperiri Lumea speciilor bacteriene și fungice care trăiesc printre noi este în continuă creștere - și aceasta nu este o excepție în mediile cu gravitație redusă, cum ar fi Stația Spațială Internațională (ISS). Cercetătorii din Statele Unite și India care lucrează cu NASA au descoperit acum patru tulpini de bacterii care trăiesc în diferite locuri din ISS, potrivit Science Alert.
Science Report Astronomii afirmă că au elucidat definitiv misterul originii Oumuamua Originea și natura „Oumuamua”, obiectul spațial care a traversat sistemul nostru solar în 2017, i-a lăsat perplecși pe oamenii de știință, însă o echipă de cercetători afirmă că a elucidat definitiv misterul, relatează Insider.
Sub crusta lui Marte este prinsă o cantitate uriașă de apă, arată un studiu NASA Se crede că Marte avea acum peste 3 miliarde de ani atât de multă apă, încât ar fi putut fi acoperit cu un ocean cu adâncimi între 100 și 1.500 de metri, dar apa s-a risipit apoi în spațiu din cauza gravitației scăzute a Planetei Roșii. Ei bine, un nou studiu arată că nu toată apa s-a risipit în spațiu, ci undeva între 30% și 99% ar fi încă prinsă în mineralele ce formează crusta planetei.
Science Ideas: Ar fi fost de acord Carl Sagan cu ideea lui Elon Musk de colonizare a planetei Marte? Starship SN10, a treia variantă a rachetei lui SpaceX, a efectuat o lansare perfectă, urmată de o manevră reușită, dar triumful a fost de scurtă durată: a explodat la câteva minute după ce revenise la sol. Totuși, Musk și inginerii săi harnici de la SpaceX au mai făcut un mic pas către visul unei rachete interplanetare care, cândva, să ducă primii coloniști pe planeta Marte, scrie Mark Whittington în ”The Hill”.
China doreşte ca astronauţii săi să rămână pe Lună pentru perioade lungi de timp După ce China va înfiinţa o staţie de cercetare lunară, astronauţii săi vor rămâne pe Lună perioade lungi de timp pentru a efectua cercetări ştiinţifice, a informat duminică presa de stat, citându-l pe autorul programului lunar al Chinei, relatează Reuters, potrivit Agerpres.
Cât de fierbinte e de fapt Soarele? Soarele este o minge de plasmă atât de mare, încât propria greutate o împiedică să explodeze. El are o structură interioară complicată și variații surprinzător de mari de temperatură atât la suprafață, cât și în interior, scrie ZME Science. Multe dintre lucrurile care se petrec pe Pământ sunt, în cele din urmă, alimentate de energia Soarelui, pe care o putem simți pe propria piele în zilele senine. Multe din formele de viața de pe Pământ se hrănesc cu plante care captează lumina soarelui.
Betelgeuse - Misterul unei stele gigantice care se apropie de stârșitul vieții Betelgeuse este una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cer, însă de la final de 2019 magnitudinea aparentă a stelei s-a estompat puternic timp de câteva luni. Steaua din constelația Orion devine mai puțin strălucitoare în unele perioade, dar niciodată scăderea nu a fost așa de amplă. Nu au lipsit articolele senzaționaliste și toată lumea era cu ochii pe steaua care se găsește la 640 de ani lumină. Va exploda, nu va exploda? Steaua Betelgeuse a revenit la strălucirea ei obișnuită, iar în articol puteți citi despre istoria ei, despre misterul pierderii în strălucire și despre viitorul în care această stea gigantică va deveni o gaură neagră.
Science Ideas: Marte este o scenă din iad. Colonizarea ei ar fi un mod ridicol de a ajuta omenirea Nicăieri nu-i ca acasă – dacă nu ești Elon Musk. Un prototip al navei Starship a lui SpaceX, care într-o zi va duce oameni pe Marte, va fi lansat în curând (n.red.: între timp, a și explodat după revenirea la sol). Ce-l motivează pe Musk? De ce Marte? Un clip video din 2019 prezintă viziunea lui Musk - și tot ce-i greșit în ea, scria The Atlantic.
Un asteroid uriaș va trece pe lângă Pământ săptămâna viitoare Cel mai mare asteroid care va trece pe lângă Pământ în 2021 va avea o traiectorie la vreo două milioane de kilometri distanță de noi duminică, 21 martie - fără risc de coliziune, dar permițând astronomilor să studieze mai îndeaproape acest obiect ceresc, potrivit AFP.
Noi sunete de pe Marte - Cum se aude laserul cu care Perseverance analizează rocile de pe Planeta Roșie Perseverance a trimis noi sunete de pe Marte, de data aceasta fiind vorba de sunetul sacadat al laserului care funcționează bine și începe să analizeze rocile de pe planeta care se află acum la peste 230 milioane km. Laserul super high-tech va pulveriza părți din roci marțiene pentru a studia compoziția din vaporii ce rezultă după operațiune.
VIDEO Marte pe Pământ: Un lac din Turcia ar putea deține indicii cheie despre viața de pe planeta roșie În timp ce roverul Perseverance al NASA explorează suprafața marțiană, oamenii de știință care caută semne de viață antică pe planeta roșie folosesc datele strânse de o misiune mult mai aproape de casă la un loc din sud-vestul Turciei, relatează Reuters.​
VIDEO ”Un vis devenit realitate” Povestea unui meteorit care a căzut lângă o casă din Marea Britanie și de ce oamenii de știință sunt încântați În seara zilei de 28 februarie s-a putut vedea o minge de foc pe cerul Marii Britanii și fragmentele unui meteorit foarte rar s-au împrăștiat. S-au păstrat și fragmente mai mari, iar cercetătorii sunt încântați fiindcă au venit ”mură-n gură” pe Terra fragmente asemănătoare cu cele pe care sonde super high-tech le prelevează de pe asteroizi aflați la sute de milioane de km și apoi le aduc pe Terra.
Science News: S-au descoperit apă și materie organică pe un asteroid Pe o mostră colectată de pe suprafața unui asteroid din sistemul nostru solar, oamenii de știință au descoperit în premieră apă și materie organică. Mostra – un singur grăunte – provine de pe asteroidul Itokawa și a fost adusă de prima misiune Hayabusa din 2010 a Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), scrie The Independent.
VIDEO Roverul Perseverance a parcurs primii metri pe Marte Roverul Perseverance al NASA s-a mișcat cu succes pe Marte pentru prima dată de la asolizarea din urmă cu două săptămâni, mișcându-se câțiva metri, a declarat vineri agenția spațială americană, potrivit AFP.
A fost descoperită una dintre cele mai promițătoare exoplanete. Ne-ar putea ajuta să aflăm despre viața din alte lumi, chiar dacă la suprafața ei temperaturile trec de 400 de grade Astronomii au identificat o exoplanetă ce orbitează în jurul unei stele ce se găsește la ”doar” 26 de ani lumină de Terra. Când două dintre cele mai sofisticate telescoape din istorie vor fi gata, ele vor putea investiga atmosfera acestei planete și informațiile vor putea fi folosite pentru a vedea pe ce planete din afara sistemului solar s-ar putea găsi viață. Au fost detectate 4.300 de planete în afara sistemului solar, însă dată fiind depărtarea lor putem afla prea puține despre atmosfera acestor lumi.
VIDEO Un prototip al rachetei SpaceX Starship a explodat la câteva minute după ce a aterizat cu succes Un prototip al rachetei Starship a SpaceX a reușit să revină cu succes pe Terra și a aterizat la punctul stabilit, însă a explodat câteva minute mai târziu. Este al treilea test Starship care se încheie cu o explozie, dar se poate spune că a fost și cel mai reușit, datorită aterizării. Starship este naveta cu care, peste câțiva ani, Elon Musk vrea să exploreze Luna și apoi planeta Marte.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață