SPATIUL
Science Report: Prima dovadă a sistemului acvatic subteran de pe Marte Marte arată în zilele noastre ca o planetă aridă și prăfuită. Dar modelările științifice indică faptul că odinioară a găzduit volume uriașe de apă, atât la suprafață, cât și sub ea, iar acum cercetătorii au primele dovezi. „Într-un trecut foarte îndepărtat, Marte a fost o planetă a apelor, dar pe măsură ce s-a schimbat clima ele s-au retras sub suprafață pentru a forma rezervoare și sisteme freatice”, spune într-un comunicat de presă Francesco Salese, cercetător la Agenția Spațială Europeană (ASE). „Am fost pe urmele apei în acest studiu, iar volumul și rolul ei sunt încă în dezbatere”.
NASA: Radarele urmăresc un asteroid care se va apropia amenințător de Pământ în decembrie 2019 și în alte 30 de date până în anul 2101 NASA a indicat 31 de date potențiale între anii 2019 și 2101 în care asteroidul va amenința să lovească Pământul. Cea mai apropiată dată a impactului, care se întâmplă a fi și cea mai probabilă, este 28 decembrie 2019. Următoarea ar fi 21 decembrie 2093. Dar asteroidul poreclit Asteroid 2010 GD37 se va mai apropia amenințător și în lunile decembrie din 2022, 2024 și 2027.
​​Science Report din spațiul cosmic: A fost găsită veriga lipsă din lanțul evoluției (a planetelor, nu a oamenilor); Sonda japoneză Hayabusa 2 colectează prima mostră de pe asteroidul Ryugu; Israelul trimite prima sa navă spațială spre Lună Cu imaginație, răbdare și minuțiozitate, japonezii fac o mare descoperire cu o echipă mică / Tot ei, cei lipsiți de resurse minerale, încep studiul geologic al asteroizilor / Prima sondă privată care se va așeza pe Lună beneficiază de sprijinul filantropic al unui miliardar
NASA permite zborul de testare către stația spațială al SpaceX NASA a dat vineri ultimele aprobări companiei SpaceX, a antreprenorului miliardar Elon Musk, pentru a efectua primul său zbor de testare a unei nou proiectate capsule fără pilot, către Stația Spațială Internațională, pe 2 martie, conform Reuters.
Sonda spațială japoneză Hayabusa2 a aterizat cu succes pe asteroidul Ryugu O sondă spațială japoneză a aterizat cu succes pe un asteroid aflat la 340 de milioane de kilometri de Pământ. Hayabusa2 va colecta probe care ar putea răspunde unor întrebări despre originea vieții, transmite DW.
300.000 de noi galaxii descoperite Un studiu a folosit radioastronomia pentru a privi un segment de cer și a găsit 300.000 de surse de lumină nevăzute anterior considerate a fi galaxii îndepărtate, scrie Euronews. Echipa internațională din spatele observației spațiale a declarat că descoperirea lor reprezintă literalmente o nouă perspectivă asupra unora dintre cele mai profunde secrete ale universului.
NASA își ia rămas bun de la Opportunity, robotul care a mers 15 ani pe Marte, deși a fost proiectat pentru o misiune de doar 90 de zile Opportunity, robotul NASA care explora suprafața planetei Marte din 2004, a încetat să funcționeze, după o misiune de 15 ani, deși fusese inițial proiectat pentru o misiune de doar 90 de zile, scrie Reuters.
Rusia amână iar, pentru 2026, trimiterea unei sonde către Soare Cercetătorii ruși au amânat iar, din cauza unor probleme tehnice, data de lansare către Soare a unei sonde de cercetare, au anunțat oficialii institutului de profil, potrivit Moscow Times.
NASA a publicat noi poze cu Ultima Thule, corpul ceresc aflat la 6 miliarde km de pământ. Concluzia este că nu mai seamănă cu un om de zăpadă, ci cu o clătită NASA a publicat noi fotografii cu cel mai îndepărtat corp ceresc explorat vreodată, concluzia fiind că nu seamănă cu un om de zăpadă, ci cu o clătită, fiind foarte plat. Ultima Thule a fost întâlnit pe 1 ianuarie de sonda spațială New Horizons, evenimentul fiind unul care va rămâne în istoria explorărilor spațiale prin dificultatea sa.
​Science Report – Special Oumuamua: De ce ar emite idei trăznite un astronom de la Harvard; Un alt astronom reputat vine cu o teorie cu totul nouă privind natura „obiectului extraterestru” Dacă Loeb are dreptate, va intra în istorie alături de Newton și Einstein / Dar Oumuamua ar putea fi un corp „pufos”, nu unul solid și ar putea face praf celelalte ipoteze. Un alt astronom reputat vine cu o teorie cu totul nouă privind natura „obiectului extraterestru”. Dacă există un subiect care i-a făcut pe astronomi să se scarpine în creștet tot anul 2018, trebuie că a fost misteriosul vizitator interstelar denumit Oumuamua.
Science Report: Cel mai renumit astronom de la Harvard spune că o navă stelară extratrestră s-ar afla în apropiere (și nu-i pasă ce spun colegii) Pe biroul lui Avi Loeb, președintele Departamentului de Astronomie de la Universitatea Harvard, o pagină plină cu ecuații stă la marginea dinspre scaunele vizitatorilor. „Asta am făcut noaptea trecută”, spune Loeb. „Sunt calcule care vin în sprijinul teoriei că o navă cosmică extraterestră, sau o parte din ea, s-ar putea afla acum în zbor pe lângă orbita lui Jupiter”.
Capsula Starliner, concepută de Boeing, va fi gata pentru primul zbor de încercare în martie Compania Boeing va lansa luna viitoare noul său vehicul destinat transportării astronauţilor spre şi dinspre Staţia Spaţială Internaţională (ISS), Starliner, într-un prim zbor orbital de încercare.
Nopțile lunare sunt mai reci decât se credea Sonda Chang'e-4, care a aselenizat în 3 ianuarie, se confruntă cu temperaturi nocturne mai scăzute decât se credea pe fața ascunsă a lunii, a anunțat joi Agenția spațială chineză (CNSA), potrivit AFP.
India trimite cel mai ușor satelit pe orbită/ Kalamsat V2 a fost făcut de studenți India a lansat cel mai ușor satelit trimis vreodată pe orbită. Cântărind doar 1.26 kg, Kalamsat- V2 a fost făcut de studenții care lucrează la o firmă pentru educație spațială, relatează BBC .
Video Un telescop surprinde momentul în care o bucată de cometă s-a izbit de Lună în timpul eclipsei totale Astronomii au reușit să surprindă momentul unui impact în timpul eclipsei totale de lună care a avut loc la începutul săptămânii, relatează Associated Press .
Video Cea mai lungă eclipsă totală a deceniului a putut fi observată și din România/ Următoarea va avea loc în 2021 Între 20 și 21 ianuarie vom putea vedea prima lună plină din 2019 și prima eclipsă lunară din acest an. 2019 se anunță un an al eclipselor- trei eclipse solare și două lunare). Eclipsa totală de lună poate fi observată din America de Nord și de Sud, Groenlanda, Islanda, Europa, Africa de Nord și de Vest, plus regiunea arctică a globului, informează Earth Sky . Eclipsa este vizibilă și în România, începând cu ora 7:12 dimineața.
Eclipsă totală de Lună în această noapte. Toate fazele vor fi vizibile în România O eclipsă totală de Lună va avea loc în această noapte, maximul producându-se luni la ora 7.12 dimineața, când satelitul natural al Pământului va fi foarte aproape de orizontul de nord-vest, cu aproape o ora înainte să răsară Soarele.
NASA: Durata unei zile pe Saturn depăşeşte cu puţin 10 ore şi 30 de minute Cercetătorii de la NASA au folosit datele transmise recent de sonda spaţială Cassini pentru a calcula lungimea unei zile pe planeta Saturn şi au ajuns la concluzia că aceasta are o durată de 10 ore, 33 de minute şi 38 de secunde, relatează Agerpres.
Inelele planetei Saturn s-au format în perioada în care pe Pământ trăiau dinozauri Inelele planetei Saturn au apărut foarte recent, în urmă cu 10 până la 100 de milioane de ani, o perioadă care corespunde epocii în care pe Pământ trăiau dinozauri, potrivit unui studiu apărut în revista Science, transmite Mediafax.
O eclipsă totală de Lună va avea loc în noaptea de 20 spre 21 ianuarie / De ce fenomenul se mai numește și ”Lună sângerie” O eclipsă totală de Lună va avea loc în noaptea de 20 spre 21 ianuarie, maximul producându-se la ora 7.12 dimineața, când Luna se află foarte aproape de orizontul de nord-vest, cu aproape o ora înainte să răsară Soarele, anunță Observatorul Astronomic Amiral ”Vasile Urseanu”.

​Bancul zilei: Vecinii și ajutatul aproapelui