STIINTE FUNDAMENTALE
Leonardo da Vinci
Foto: Wikipedia

Science Report: Au fost identificați 14 descendenți în viață ai lui Leonardo da Vinci

de A.Th.C. HotNews.ro HotNews.ro
Ei pot pretinde justificat că sunt urmașii marelui Leonardo, conform unui studiu al arborelui genealogic al geniului Renașterii. Descoperirea, publicată în revista „Human Evolution” și citată de NBC News, le poate permite istoricilor să reconstituie genomul lui da Vinci, ajutându-i să „exploreze științific rădăcinile geniului său”.
Creierul neobosit
Foto: Captura BBC

Science Weekend: 10 tehnologii revoluționare ale anului 2021

de A.Th.C. HotNews.ro
Sunt două decenii de când MIT Technology Review face selecția celor mai importante tehnologii ale anului. Unele, ca vaccinurile mARN, ne schimbă de pe acum viețile, în timp ce altora le vor mai trebui câțiva ani. Explorându-le, puteți arunca o privire în viitorul nostru colectiv.
Colectia de documente si obiecte care i-au apartinut profesorului Stephen Hawking vor fi expuse in Marea Britanie
Foto: Yui Mok / PA Images / Profimedia

Nou obiectiv turistic în Marea Britanie: Lucrările și obiecte personale ale fizicianului Stephen Hawking vor fi expuse pentru public

de S.J. HotNews.ro
Obiecte care i-au aparţinut profesorului Stephen Hawking - de la lucrări de referinţă de fizică teoretică până la scenarii din „The Simpsons” - au fost achiziţionate de două instituţii culturale din Marea Britanie și vor fi expuse pentru publicul larg, relatează BBC și Agerpres.​
Ceasuri
Foto: Flickr/ Stuart Rankin

Cu cât un ceas este mai exact, cu atât creşte nivelul dezordinii în Univers, susţin oamenii de ştiinţă

de V.M. HotNews.ro
Entropia sau dezordinea din Univers este creată chiar şi atunci când ticăie ceasul, iar cu cât un aparat de măsurare a timpului este mai precis, cu atât nivelul de dezordine cu care contribuie la entropia universală este mai mare, conform unui studiu realizat de oameni de ştiinţă de la Universitatea Oxford.
Prof Xiulin Ruan
Foto: youtube.com

VIDEO Vopseaua „cea mai albă” obținută vreodată reflectă 98% din lumina soarelui

Sâmbătă, 17 Apr 2021 Science - Stiinte fundamentale
Oamenii de știință din SUA au dezvoltat o vopsea semnificativ „mai albă decât cea mai albă vopsea disponibilă în prezent”. Testele efectuate de cercetătorii de la Universitatea Purdue pe vopseaua lor „ultra-albă” au arătat că reflectă mai mult de 98% din lumina soarelui, potrivit BBC.
Experimentul LHCb
Foto: CERN

Un experiment CERN pune în discuție modelul standard al fizicii particulelor

de R.M. HotNews.ro
Un experiment efectuat la Centrul European de Cercetare Nucleară (CERN) pune sub semnul întrebării modelul standard al fizicii particulelor, care descrie modul în care funcționează Universul nostru în infinitul mic, a anunțat marți organizația, într-un comunicat citat de AFP.
Bogdan Drugă, cercetator

VIDEO INTERVIU Cum se vor adapta algele marine schimbărilor climatice, dispar sau vor migra? Cercetător: ”Studiem 200 de generații de alge și vom simula condițiile următoarelor decenii”

de Ionut Baias HotNews.ro
Miercuri, 17 Feb 2021 Science - Stiinte fundamentale
Bogdan Drugă este cercetător la Institutul de Cercetări Biologice din Cluj și conduce un proiect major finanțat de guvernul Norvegiei, în special. Proiectul va arăta care ar putea să fie impactul schimbărilor climaticeasupra a două dintre cele mai abundente specii de alge marine. Cercetătorii vor să afle dacă cele două specii de alge studiate se vor putea adapta la condițiile prevăzute pentru următoarele 2-3 decenii și până la finalul secolului 21 și ce se va întâmpla dacă nu se vor adapta, spune Bogdan Drugă.
Betelgeuse
Foto: ALMA

Science Biggest News: Cele mai importante știri ale anului 2020 (I)

de A.Th.C. HotNews.ro
O selecție a celor mai importante noutăți științifice de anul trecut – ea prezintă ce ne-au oferit mai bun cercetătorii, pierderile pe care le-am suferit și avertizările de rigoare pentru cazurile în care știința este trecută cu vederea.
Particule elipsoidale grupate în sticlă lichidă
Foto: Universitatea Konstanz

Science Report. Cercetătorii au descoperit o nouă stare a materiei: „Sticla lichidă”

de A.Th.C. HotNews.ro
Sticla lichidă elucidează o veche problemă științifică a tranziției sticlei. O echipă interdisciplinară de la Universitatea Konstanz a descoperit această nouă stare a materiei, cu elemente structurale necunoscute anterior.
Orologiul astronomic de la Praga
Foto: Wikipedia

Science Dilemma: De ce vor savanții să scurteze minutul la 59 de secunde? Pentru că Pământul se rotește mai repede

de A.Th.C. HotNews.ro
Ne place să spunem că nimic nu este sigur în viață în afară de taxe și moarte, dar adevărul este că până și planeta noastră și universul ne impun constant unele schimbări. Consecința este o nouă propunere a savanților: periodic, ar trebui să scurtăm un minut la 59 de secunde, o „ajustare negativă de o secundă”, ca să ne aliniem mai bine cu rotația reală a Pământului.
Stiinta
Foto: Digi24

Digi 24: Realizare majoră pentru știință: prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Ce va însemna internetul cuantic pentru omenire

de Digi24 Digi24
Duminică, 3 Ian 2021 Science - Stiinte fundamentale
Cercetătorii au reușit să facă prima teleportare cuantică pe distanță lungă. Este o premieră în știință și o realizare majoră pentru domeniul IT.
Pe Marte

Spațiu: Experții testează în Cipru echipamente pentru studiul rocilor de pe Marte

de I.B. HotNews.ro
Experții internaționali în geologie testează echipamente în Cipru pentru datarea rocilor de pe planeta Marte, care are o geologie similară cu cea a insulei mediteraneene, au declarat vineri oficialii științifici, citați de AFP.
Pollypill
Foto: Harvard

Science Report: Pollypill, o pilulă „inovatoare” și ieftină ar putea reduce atacurile cardiace și cerebrale cu 40%, arată un nou studiu

de A.Th.C. HotNews.ro
În ceea ce unii cercetători numesc „o abordare inovatoare a prevenției bolilor de inimă”, o pilulă (polypill) ieftină, împreună cu o aspirină, reduce accidentele cardiace și atacurile cerebrale cu 40%, conform unui articol publicat în New England Journal of Medicine. Cercetarea a fost prezentată și în sesiunile de vineri ale American Heart Association, informează CNN.
Barca microscopica
Foto: Universitatea Leiden

„Dragă, am micșorat copiii”?: Cercetătorii olandezi au creat cea mai mică barcă din lume

de S.J. HotNews.ro
Oamenii de știință au creat cea mai mică barcă din lume cu o dimensiune de doar 30 de micrometri lungime, atât de mică încât ar putea naviga pe un fir de păr uman, relatează CNN.
DESY, accelerator de particule Hamburg
Foto: www.desy.de

Oamenii de știință au măsurat cel mai rapid interval de timp în ”zeptosecunde”

de I.B. HotNews.ro
Oamenii de știință au măsurat cel mai scurt interval de timp înregistrat vreodată, urmărind cât durează ca lumină să străbată o moleculă de hidrogen, potrivit NBC News. Călătoria ultra-rapidă a durat 247 de zeptosecunde, potrivit unei echipe de cercetători germani, cu o zeptosecundă reprezentând o trilionime de miliardime de secundă.
Propagarea undelor
Foto: Queen Mary University

​Science News: Oamenii de știință au aflat viteza maximă a sunetului; nu s-au dus pe Jupiter, l-au simulat aici

de A.Th.C. HotNews.ro
O colaborare între universitatea Queen Mary din Londra, universitatea Cambridge și Institutul pentru Fizica Presiunilor Înalte din Troițk, Moscova, a descoperit cea mai mare viteză posibilă a sunetului. Rezultatul – aproape 36 km/secundă – este de două ori mai mare decât viteza sunetului în diamant, cel mai dur material din lume.
Roger Penrose (premiul Nobel) si Catalina Curceanu
Foto: Arhiva personala

INTERVIU Fizicianul român care a lucrat cu câștigătorul premiului Nobel. Cătălina Curceanu: „Roger Penrose are o teorie că Universul s-ar naște și ar muri continuu” / Ce spune despre Laserul de la Măgurele

de Ionuț Baiaș HotNews.ro
Cătălina Curceanu este prim cercetător în domeniul fizicii particulelor elementare şi al fizicii nucleare (Laboratori Nazionali di Frascati, Institul Național de Fizică nucleară Italia), a colaborat cu Roger Penrose, câștigătorul premiul Nobel pentru Fizica alături de Reinhard Genzel și Andrea Ghez. Cătălina Curceanu ne vorbește despre prietenia cu omul Penrose, despre studiul găurilor negre, cum este văzută cercetarea românească din Occident și despre ELI-NP. Fiind o pasionată de SF, literatură și filme, i-am lansat o provocare și am discutat despre temele mari din cele mai celebre producții SF.
Premiul Nobel pentru chimie 2020
Foto: NobelPrize.org

Premiul Nobel pentru Chimie 2020: Emmanuelle Charpentier și Jennifer Doudna, pentru lucrările din domeniul geneticii

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru chimie a fost acordat miercuri lui Emmanuelle Charpentier (Franța) și Jennifer Doudna (SUA), două geneticiene care au creat "foarfecele molecular" capabil să modifice genele umane, un avans considerat revoluționar, scrie AFP.
Premiul Nobel pentru fizica 2020
Foto: Nobel Foundation

Premiul Nobel pentru fizică 2020: Roger Penrose (UK), Reinhard Genzel (Germania) și Andrea Ghez (SUA), pentru studiile privind găurile negre

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru fizică 2020 a fost atribuit britanicului Roger Penrose, germanului Reinhard Genzel și americancei Andrea Ghez, trei pionieri în studiile privind găurile negre, anunță AFP.
Premiul Nobel pentru medicina 2020
Foto: nobelprize.org

UPDATE Premiul Nobel pentru medicina 2020 - britanicul Michael Houghton și americanii Harvey Alter și Charles Rice, pentru descoperirea virusului hepatitei C

de R.M. HotNews.ro
Premiul Nobel pentru medicină a fost acordat luni britanicului Michael Houghton și americanilor Harvey Alter și Charles Rice, pentru „descoperirea virusului hepatitei C”, anunță AFP.

Bancul zilei: Neînțelegeri de dimineață