Pământul se schimbă mai repede decât putem noi înțelege. În fiecare zi, păduri ard, ghețari se topesc și din ce în ce mai multe dovezi ale culturilor antice dispar. Schimbările de o anumită natură, sunt, desigur, inevitabile. Însă lucrurile se întâmplă mai repede și într-un mod mai sever din cauza efectelor activității umane. Iar acest lucru îi îngrijorează pe unii cercetători - cu cât Terra se schimbă mai repede, cu atât mai puțin timp avem la dispoziție pentru a învăța despre trecutul său și pentru a-i înțelege misterele, scrie NBC News.

TerraFoto: NASA

Recent, doi cercetători au propus o nouă cale de a conserva o înregistrare a planetei așa cum este ea acum - utilizarea laserelor pentru a crea o hartă 3D a întregii lumi la rezoluție mare.

Aceasta este acum misiunea unui proiect non-profit, numit The Earth Archive, condus de arheologul Chris Fisher și geograful Steve Leisz, amândoi de la Universitatea de Stat din Colorado.

"Criza climatică amenință să ne distrugă patrimoniul cultural și ecologic în câteva decenii", a declarat Fisher anul acesta la o convorbire TEDx. "Cum putem documenta totul până nu e prea târziu?"

Răspunsul, spune Fisher, este detectarea și măsurarea distanței cu ajutorul razelor (LIDAR) - o metodă de scanare de la distanță. Astfel, cercetătorii ar putea construi hărți la rezoluție mare, 3D, a oricărei regiuni, editându-le apoi digital pentru a scoate la suprafață orice caracteristică ascunsă sau greu de reperat, aproape de suprafața planetei.

Tehnica a devenit mai folosită în cercetarea arheologică în ultima decadă, ajutând oamenii de știință să descopere orașe pierdute în regiuni cu vegetație foarte deasă din Africa sau America de Sud, drumuri îngropate, din perioada romană și peisaje urbane din Cambodgia.

În 2007, Fisher a făcut parte dintr-o echipă care a utilizat LIDAR pentru a găsi urmele unei metropole dispărute din pădurea tropicală din Honduras. Conform lui, tehnica le-a permis să vadă mai multe detalii despre oraș în 10 minute, decât ar fi putut descoperi cu colegii săi în 10 ani de săpături.

Experiența din 2007 l-a convins pe Fisher că oamenii de știință trebuie să scaneze pentru a captura cele mai vulnerabile zone ale planetei înainte de dispariția lor. Proiectul ar începe cu zonele din pădurea amazoniană și cu regiunile de coastă aflate în pericol din cauza creșterii nivelului mării. Proiectul ar dura câteva decade, dar, spune Fisher, rezultatul ar fi "cel mai mare cadou pentru viitoarele generații".

"Proiectul ar costa în jur de 10 milioane de dolari, doar în următorii trei ani", a declarat Fisher pentru The Guardian. Pentru a afla mai multe despre proiect: The Earth Archive.