Motivul dispariției omului Neanderthal ar putea fi un simplu ghinion (Studiu)

de A.Z.     HotNews.ro
Joi, 28 noiembrie 2019, 8:39 Science - Arheologie

Craniu de Neanderthal
Foto: Wikimedia Commons
Cercetări recente legate de extincția oamenilor de Neanderthal au dezvăluit că este mai probabil ca aceasta să fi fost provocată de o serie de ghinioane, decât de superioritatea indivizilor Homo sapiens, scrie The Guardian.

Populația indivizilor de Neanderthal era atât de mică în momentul în care oamenii moderni au ajuns în Europa, încât cosangvinizarea, fluctuațiile naturale a ratei natalității, mortalității și raportul sexelor ar fi putut să o ruineze, potrivit oamenilor de știință.

Rezultatele sugerează că primii oameni moderni care au ajuns în Europa nu erau superiori celor Neanderthal, așa cum susțin unele viziuni.

"Povestea standard este că Homo sapiens a invadat Europa și Orientul Apropiat, unde indivizii Neanderthal trăiau, decimându-i", a declarat Krist Vaesen, de la Universitatea de Tehnologie Eindhoven.

"Concluzia principală a studiului nostru este că oamenii nu erau necesari pentru extincția Neanderthalilor. Este foarte posibil să fi fost doar vorba de ghinion."

Oamenii de știință sunt de acord, în mare, că indivizii Neanderthal au dispărut acum aproximativ 40.000 de ani în urmă, după un val de migrație a oamenilor moderni, din Africa, cu 20.000 de ani înainte. Ceea ce rămâne neclar este de ce oamenii Neanderthal au murit și ce rol (dacă au avut unul) au avut strămoșii noștrii în acest proces.

Pentru a investiga motivele dispariției acestora, cercetătorii au creat modele pentru a urmări dinamica populației pe parcursul a 10.000 de ani, luând trei factori în considerare - cosangvinizarea; efectul Allee, care se referă la faptul că populații mici nu reușesc să crească în densitate din cauza unor opțiuni limitate de parteneri, nu au destui vânători pentru asigurarea hranei, protecția grupului și creșterea copiilor; fluctuațiile naturale ale ratelor natalității, decesului și a raportului dintre sexe.

Modele au arătat că șansele ca oamenii Neanderthal să fi dispărut numai din cauza cosangvinizării sunt mici. Însă aceasta, combinată cu efectul Allee și alte transformări naturale în populație, ar fi putut contribui.

Ghinion .. (Joi, 28 noiembrie 2019, 9:15)

bubalacap [utilizator]

... daca ar fi avut 6 grote, ar fi scapat!
    Europa este plina (Joi, 28 noiembrie 2019, 10:02)

bancher [utilizator]

de gropi de oameni de Neanderthal cu capul sfaramat de pietrele aruncate de omul Cro - Magnon. Au trait impreuna 10 000 ani, pana cand omul de Cro-Magnon a ajuns si la ultimele refugii ale acestora si i-a starpit.
    Teorica ca au murit pe cale naturala este comica.
    Poate Homo Sapiens a adus o boala noua... (Joi, 12 decembrie 2019, 11:55)

YorkshireTerrier [utilizator]

... pentru care neanderthalienii nu aveau anticorpi.

De fapt ei nu au disparut in totalitate, fapt confirmat de ADN-ul nostru, care este in proportie de 1-2% neanderthalian. Probabil cauza disparitiei sunt multiple: exterminare, asimilare, boala etc