Cele mai vechi dovezi despre un pat confortabil din iarbă datează de acum 200.000 de ani

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 17 august 2020, 11:21 Science - Arheologie

Border Cave
Foto: Wikimedia Commons
​Arheologii din Africa de Sud au analizat resturile dintr-o peșteră numită Border Cave și au ajuns la concluzia că oamenii de acum 200.000 de ani s-au străduit să-și confecționeze un fel de ”așternuturi” din ierburi cât mai confortabile posibil, punând și straturi de cenușă, dar arzând și frunze care puteau alunga insectele. Exagerând puțin, putem vorbi despre niște ”saltele” vegetale foarte complexe pentru acele timpuri. Cele mai vechi paturi din ierburi găsite până acum aveau 77 de milenii vechime.

Sit-ul Border Cave din provincia sud-africană KwaZulu-Natal este o ”mină de aur” pentru arheologi, fiindcă au fost descoperite multe lucruri despre oamenii care au trăit acolo în Epoca de Piatră. Cel mai recent, analizele microscopice și spectroscopice au scos la iveală resturile unor așternuturi făcute din ierburi uscate, acum 200.000 de ani.

Oamenii au pus cel puțin două tipuri de ierburi, au adăugat și straturi de cenușă, iar straturile au încorporat și resturi pietroase, resturi de os și granule de ocru (argila folosită la fabricarea unor vopsele).

Cenușa ar putea să fi fost pusă contra insectelor târâtoare (care nu se pot mișca ușor prin acele particule fine), iar în lemnul ars pentru realizarea acestor așternuturi au fost arse și frunze de camfor, a căror menire s-ar putea să fi fost tot de a alunga insectele.

Au fost descoperite și fragmente mici și ascuțite de unelte de piatră, semn că oamenii stăteau pe aceste ”așternuturi” și când lucrau.

Studiul a fost publicat în revista Science

Surse: Le Monde, Science News

200 000 de ani? (Luni, 17 august 2020, 12:54)

exis [utilizator]

sunt curios cum au ajuns la cifra asta, in conditiile in care datarea cu carbon 14 are o marja de eroare destul de mare.
      Wikipedia zice ca... (Luni, 17 august 2020, 17:45)

igorashu [utilizator] i-a raspuns lui exis

Border Cave has a remarkably continuous stratigraphic record of occupation spanning about 200 ka. Anatomically modern Homo sapiens skeletons together with stone tools and chipping debris were recovered. Dating by carbon-14, amino acid racemisation and electron spin resonance (ESR) places the oldest sedimentary ash at some 200 kiloannum.
    bunicii si strabunicii nostri (Luni, 17 august 2020, 17:13)

nash pandelica [utilizator]

dormeau pe saltele de paie, dupa o zi de sapa. si nu era asa rau,ca faceu multi copii. opt, zece. pasamite, saltlele...
    Si totusi FOSILIZAREA ce este ?! (Marţi, 25 august 2020, 23:44)

DEMA GOGU' [utilizator]

Nimeni nu explica faptul ca fosilizarea are la origine un cataclism. Sunt situatii cand fenomenul a fost deosebit de rapid, de ex. copaci fosilizati cu frunze , urme in nisip fosilizat ,etc.