Maimuțe, girafe, rinoceri, struți și tigri cu dinți-sabie - Fosilele descoperite într-un sit din Vâlcea arată ce faună diversă exista în urmă cu două milioane de ani

Marţi, 25 august 2020, 22:52 Science - Arheologie

Echipa de arheologi la lucru
Foto: University of Arkansas
​Maimuțe mari, girafe cu gât scurt, tigri cu dinți-sabie, rinoceri sau pangolini. Pare o enumerare dintr-un film de animație, însă este vorba de fosile descoperite într-un sit paleontologic din Vâlcea, numit Grăunceanu și re-analizate în SUA. O echipă de la University of Arkansas studiază de 8 ani sit-ul și spune că este unul dintre cele mai valoroase din Europa, dând o colecție uimitoare de fosile din pleistocen. Grăunceanu este cel mai mare sit fosilifer din Europa de Est.

O analiză a fosilelor descoperite în anii 60 la sit-ul Grăunceanu de pe valea râului Olteț, în Vâlcea, arată o diversitate uimitoare a faunei. În afara de animalele exotice enumerate mai sus, au fost descoperite și fosile de struți, elani, bizoni și cerbi sau specii înrudite cu acestea.

Toate aceste animale au trăit acum două milioane de ani, la începutul perioadei denumită pleistocen de către geologi. Fosilele au fost descoperite în anii 60 în urma unor alunecări de teren cauzate de tăierea pădurilor dintr-o zonă în care s-au intensificat atunci activitățile agricole.

Arheologi și paleontologi de la Institutul de Speologie Emil Racoviță din București au făcut cercetări, au prelevat fosilele și o serie de lucrări au fost scrise în anii 70 și 80. Apoi, explică cei de la University of Arkansas, s-a pierdut interesul timp de 20-30 de ani pentru aceste sit-uri și fiindcă o parte din fosile nu au mai putut fi găsite. La fel, s-au rătăcit și o parte dintre documentele întocmite de cercetătorii români acum peste 50 de ani.

Din 2012 însă o echipă internațională din SUA, România, Suedia și Franța a re-analizat și re-catalogat fosilele stocate la București, s-au făcut noi identificări și au urmat și runde noi în teren. Au fost identificate și fosile de pangolin, un animal care în prezent este pe cale de dispariție, fiind vânat fără milă pentru solzii folosiți în medicina tradițională asiatică

”Era o comunitate faunistică extrem de diversă. Am descoperit mai multe animale a căror prezență nu fusese până acum asociată cu această zonă și multe dintre ele nu se mai găsesc în prezent în Europa. Evident că sunt importante chiar și numai aceste descoperiri, însă au implicații și asupra oamenilor timpurii care migrau spre continent în acele vremuri”, spune Claire Terhune, profesor de antropologie la University of Arkansas.

Sit-ul arheologic a fost descoperit în anii 60 de o echipă condusă de arheologul Constantin S. Nicolaescu - Plopşor și se găsea pe Valea Oltețului, în comuna Tetoiu, sat Bugiulești.

Lucrarea a fost publicată în revista Quaternary International sub titlul ”Early Pleistocene fauna of the Olteţ River Valley of Romania: Biochronological and biogeographic implications”.

Iar peste inca 2 milioane de ani (Marţi, 25 august 2020, 23:18)

gigiduru_ [utilizator]

or sa descopere oalele de lut de la Horezu si or sa se intrebe ce sunt alea
      ...într-un viitor... (Miercuri, 26 august 2020, 9:37)

baligosul [utilizator] i-a raspuns lui gigiduru_

Peste cîteva milioane de ani la săpături se vor descoperi politicieni, vor fi recunoscuți după gurile larg deschise, moartea i-ar fi găsit într-o campanie electorală, cînd promiteau fel de fel, iar certitudinea că sînt politicieni va fi confirmată de numărul mare de ,,arginți" găsiți prin buzunarele veșmintelor...
    Cum sa nu ?! Avem si acum ... (Marţi, 25 august 2020, 23:37)

DEMA GOGU' [utilizator]

Struti ,rinoceri ,papagali fara pene , maimute sau maimutoi ,girafe cu picioare lungi si mintea scurta ...
    E plina lumea politica din Romania.
    . (Marţi, 25 august 2020, 23:41)

radukku [utilizator]

Poate fi inca o dovada ca incalzirea globala e foarte posibil sa fie un fenomen pur natural, insemnand si ca Pamantul inca este intr-o faza finala mai domoale a glaciatiunii, o incalzire treptata. Planeta noastra a avut gheata la poli doar foarte scurte perioade de timp, iar ce experimentam acum e o exceptie rarisima, nu o regula. E o teorie veche, dar a fost acceptata inclusiv de oameni de stiinta cunoscuti, printre care si Carl Sagan. Totusi, nu putem exclude si aportul omenirii la grabirea acestui proces natural, fapt ce scurteaza semnificativ perioadele de timp in care speciile se pot adapta noilor conditii. Insa tind sa cred ca uneori este exagerat rolul nostru, iar acest proces ciclic nu va putea fi oprit niciodata prin puterile noastre.
      Noi oamenii suntem problema (Miercuri, 26 august 2020, 1:51)

Savitar [utilizator] i-a raspuns lui radukku

Distrugem si dupa aia ne cainam ca ne-am impuscat singuri in picior. Incalzirea e benefica Vietii, Pamantul va fi OK dupa ce o sa disparem.
      vai de pielea ta (Miercuri, 26 august 2020, 6:46)

hdd [utilizator] i-a raspuns lui radukku

poate te-aude Greta...

nu mai contează că ai sau nu dreptate, ai fluierat în biserica verzilor :))
      intrebare (Miercuri, 26 august 2020, 7:32)

Ipse1954 [utilizator] i-a raspuns lui radukku

How dare?
    da, (Miercuri, 26 august 2020, 5:29)

miculescu-rucar [utilizator]

am fost acolo!
    locul se mai numeste si "Fântana lui Draghici".
    Care a fost evoluţia? (Miercuri, 26 august 2020, 8:47)

asavreau [utilizator]

Actualii din zonă sunt urmaşii fosilelor descoperite?
      doar (Miercuri, 26 august 2020, 10:52)

miculescu-rucar [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

atat poti?
        Vorbeam de animale. (Miercuri, 26 august 2020, 16:14)

asavreau [utilizator] i-a raspuns lui miculescu-rucar

Dar dacă crezi că numai oamenii au evoluat,nu cred-că ai dreptate.Chiar şi la oameni ,evoluţia nu-i la fel.
      Da, actualii din zona sunt urmasii (Miercuri, 26 august 2020, 20:50)

kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

Dacilor care au macelarit acele fapturi ! :)
    da (Miercuri, 26 august 2020, 9:16)

gelu antigelu [utilizator]

Aia incalzire globala cu struti si girafe in Valcea!
      fata de acum 30 -40 de ani este incalzire (Miercuri, 26 august 2020, 9:40)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui gelu antigelu

globala. Din Valcea sunt bunicii mei, imi petreceam toate vacantele scolare in zona (zona deluroasa, superb) si pot sa afirm ca in prezent acolo este mai cald decat atunci cand eram eu copil si mergeam la bunici. In prezent ma mai duc pe la casa lor, vreau sa o intretin, si cand eram eu mic nu aveam caldurile de acum in Valcea. Anul acesta am fost chiar pe 23 august si erau 36 grade, calduri care inainte nu erau in aceasta perioada.
    PANGOLINI??! (Miercuri, 26 august 2020, 23:32)