Sauropodele au fost cele mai mari animale care au umblat vreodată pe Pământ. Acești dinozauri cu gât lung puteau crește enorm. Cu toate acestea, această familie de dinozauri nu a fost atât gigantică tot timpul, scrie CNN.

Schelet de ApatosaurusFoto: Carnegie Institution

În primii 50 de milioane de ani ai istoriei lor evolutive, sauropodele au fost mult mai diverse. În timp ce unele erau destul de mari, cu o lungime de aproximativ 10 metri, familia includea și exemplare mai mici, care nu erau mai mari decât o capră. Mai mult, unele sauropode au mers pe două picioare, în timp ce alte specii au folosit patru.

Deci, cum au devenit atât de mari acești dinozauri cu gâtul lung?

Descoperirile de fosile din Patagonia din America de Sud aruncă o nouă lumină asupra acestui mister. O echipă de paleontologi a descoperit unul dintre cele mai vechi exemplare de sauropode, iar plantele fosile din straturile de rocă din jurul fosilei de dinozaur oferă dovezi ale climei și ecosistemului în care au trăit speciile nou identificate de dinozaur.

Oamenii de știință l-au numit ”Bagualia alba” după Canionul Bagual, unde a fost găsită fosila de dinozaur, și alba, care înseamnă „zori” în spaniolă, pentru vârsta sa timpurie.

Dimensiunea uriașă a sauropodului a fost probabil un răspuns la o schimbare a climei în urmă cu 180 de milioane de ani în timpul perioadei Jurasice timpurii, a sugerat noua cercetare.

Această transformare evolutivă a fost declanșată de erupții vulcanice masive din emisfera sudică, care au dus la o schimbare a florei care a format dieta sauropodului care mănâncă plante.

„Au existat fluxuri de lavă extinse cu mult peste orice am cunoscut noi ca umanitate. Cantități mari de CO2 și metan au fost eliberate în atmosferă și există o încălzire a climei bine studiată la la scară globală", a declarat pentru CNN Diego Pol, cercetător principal la Muzeul de Paleontologie Egidio Feruglio din Argentina.

„Dar noi nu știam ce a însemnat efectul acestei crize globale în ecosistemele terestre. Lipsa noastră de cunoștințe a fost pentru că sedimente cu dinozauri și plante din acea anumită vârstă sunt foarte puțin frecvente.“, spune Diego Pol

Schimbarea dietei a însemnat că multe grupuri de sauropode au dispărut și a supraviețuit doar o linie - marile sauropode cunoscute sub numele de eusauropode. Bagualia alba ar fi avut probabil 10 tone - în jurul mărimii a doi elefanți africani -, dar mai târziu sauropodele aveau o lungime de până la 40 de metri și cântăreau 70 de tone.

Schimbarea vegetației și a digestie

În special, schimbarea vegetației într-un climat mai dur a condus la dispariția majorității sauropodelor.

Coniferele înalte au ajuns să domine mediul mai cald și mai arid. Acești copaci au înlocuit vegetația luxuriantă a mediului umed care a precedat evenimentul vulcanic. Fosilele din acest mediu prezintă ferigi cu frunze mai mari de 6 picioare, a spus Pol.

„Singurii care au supraviețuit acestei crize au fost eusauropodele. Au fost considerate ierbivore cu dinți și maxilare care au putut tăia și înghiți tot felul de plante, inclusiv conifere. Mai mult decât atât, am constatat că smalțul dinților din Bagualia era de aproximativ 7 ori mai gros decât al celorlalți ierbivori dispăruți. Acest lucru le-a permis să se hrănească cu frunzele dure ale coniferelor", a spus Pol, referindu-se la noile specii de dinozaur.

De fapt, camerele digestive mari necesare pentru a face față acestui tip de vegetație au fost probabil unul dintre motivele pentru care aceste animale au atins aceste dimensiuni uriașe.

Și gâturile lungi?

Le-ar fi permis să ajungă la coniferele înalte și le-ar fi permis accesul la diferite plante fără a-și muta corpurile uriașe, a spus Pol.

„Corpurile lor mari le cereau să mănânce o cantitate mare de alimente pentru a-și satisface cerințele energetice. Dar dacă ești mare și greu și trebuie să te miști mult pentru a dobândi mâncarea de care ai nevoie, s-ar putea să consumi destulă energie care necesită și mai multă mâncare", a spus el.

Animalele uriașe produc, de asemenea, multă căldură corporală, iar alte studii au sugerat că gâtul lor lung ar putea disipa căldura corpului - similar urechilor mari ale elefanților moderni, a explicat Pol. (CNN, Cercetarea a fost publicată marți în revista Proceedings of the Royal Society B.)

Sauropoda sau sauropodele (sauro- + -pod, "picior de șopârlă"), este un infraordin al saurischienilor. Ei au avut gâtul foarte lung, cozi lungi, capete mici (în raport cu restul corpului), si picioare foarte groase. Sauropodele sunt remarcabile pentru dimensiunile enorme ale unor specii, grupul incluzând cele mai mari animale care au trăit pe Pământ. Cele mai cunoscute sauropode sunt Brachiosaurus, Diplodocus, și Apatosaurus (care, în conformitate cu clasificarea actuală, este un sinonim pentru Brontosaurus).