Primii oameni ar fi supraviețuit iernilor grele hibernând - cercetători

de N.O.     HotNews.ro
Duminică, 20 decembrie 2020, 18:41 Science - Arheologie

Craniu de Neanderthal
Foto: Wikimedia Commons
Daunele sezoniere la oasele fosilizate din Spania sugerează că omul de Neanderthal și predecesorii săi au folosit aceeași strategie ca urșii de cavernă, relatează The Guardian.Urșii o fac, liliecii o fac, chiar și aricii comuni o fac. Iar acum se pare că și primii oameni ar fi putut să o facă. Hibernau, potrivit experților în fosile.

Dovezile provenite din oasele găsite pe unul dintre siturile cele mai importante din lume sugerează că predecesorii noștri hominizi ar fi putut să treacă peste frigul extrem de acum sute de mii de ani dormind toată iarna.

Cercetătorii spun că leziunile și alte semne de răni la oasele fosilizate ale primilor oameni sunt aceleași ca la fosilele altor animale care hibernează. Acestea sugerează că predecesorii noștri au făcut față iernilor crâncene la vremea respectivă incetinindu-și metabolismul și dormind timp luni de zile.

Concluziile se bazează pe excavări într-o peșteră din Sima de los Huesos - groapa oaselor - din munții Atapuerca, din apropierea orașului Burgos din nordul Spaniei.

În ultimii 30 de ani, rămășițele fosilizate a zeci de oameni au fost curățate de sedimentele din aceast groapă. Peștera este propriu-zis o groapă comună, spun cercetătorii care au găsit mii de dinți și bucăți de os care par să fi fost în mod deliberat aruncate acolo.

Aceste fosile datează de acum peste 400.000 de ani și erau probabil de la omul de Neanderthal sau de la predecesorii lui.

Într-o lucrare publicată în jurnalul L'Anthropologie, Juan-Luis Arsuaga - care a condus echipa care a făcut primele excavări acolo - și Antonis Bartsiokas, de la Universitatea Democrit din Tracia, susțin că fosilele găsite acolo arată variații sezoniere care sugerează că creșterea osului a fost întrerupt pentru luni de zile în fiecare an.
Ei sugerează că acești oameni se aflau în ”stări metabolice care i-au ajutat să supraviețuiască pentru lungi perioade de timp în condiții reci cu provizii limitate de hrană și depozite suficiente de grăsime corporală”.
Hibernau și asta s-a înregistrat ca o întrerupere în dezvoltarea osului.

Cercetătorii admit că ideea „poate suna ca de science fiction”, dar subliniază că multe mamifere, inclusiv primate, cum ar fi bebelușii de tufiș (Galagidae) și lemurii, fac acest lucru. „Acest lucru sugerează că baza genetică și fiziologia pentru un astfel de hipometabolism ar putea fi păstrate la multe specii de mamifere, inclusiv la oameni”, afirmă Arsuaga și Bartsiokas.

Modelul leziunilor găsite în oasele umane din peștera Sima sunt în concordanță cu leziunile găsite în oasele mamiferelor hibernante, inclusiv urșii de cavernă. „O strategie de hibernare ar fi fost singura soluție pentru a supraviețui, trebuind să petreacă luni într-o peșteră din cauza condițiilor înghețate”, afirmă autorii.

Ei subliniază, de asemenea, faptul că rămășițele unui Ursus deningeri au fost de asemenea găsite în groapa Sima, făcând cu atât mai credibilă sugestia că oamenii făceau același lucru „pentru a supraviețui condițiilor glaciale și a deficitului de hrană, așa cum a făcut-o urșii peșterii”.

Autorii examinează mai multe contraargumente. Modernii inuiți și sami - deși trăiesc în condiții la fel de dure și reci - nu hibernează. Deci, de ce au făcut asta oamenii din peștera Sima?

Răspunsul, spun Arsuaga și Bartsiokas, este că peștii grași și grăsimea de ren asigură inuiților și samilor hrană în timpul iernii și astfel împiedică necesitatea hibernării acestora. În contrast, zona din jurul sitului Sima în urmă cu jumătate de milion de ani nu ar fi furnizat suficientă hrană. După cum afirmă: „Aridificarea Iberiei atunci nu ar fi putut oferi suficientă hrană bogată în grăsimi pentru locuitorii din Sima în timpul iernii aspre - făcându-i să recurgă la hibernarea în peșteri”.

Chris Stringer de la Muzeul de Istorie Naturală din Londra a subliniat că mamiferele mari, cum ar fi urșii, nu hibernează de fapt, deoarece corpurile lor mari nu își pot reduce suficient temperatura de bază. În schimb, intră într-un somn mai puțin profund cunoscut sub numele de toropeală. Într-o astfel de condiție, cerințele energetice ale creierelor de dimensiune umană a oamenilor din Sima ar fi rămas foarte mari, creându-le o problemă suplimentară de supraviețuire în timpul toropelii.

Sa incerce si bucurestenii (Duminică, 20 decembrie 2020, 18:45)

emil bobu [utilizator]

Poate merge, cine stie.
      :))))))))))) (Duminică, 20 decembrie 2020, 18:58)

gigifisiune [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

:)))))))))))
      Intre timp d-a dat caldura in calorifere (Duminică, 20 decembrie 2020, 18:58)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

Acum este acceptabil.
      Trebuia sa ii inveti inainte (Luni, 21 decembrie 2020, 0:14)

TheFreeOne [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

Sa dea banii pe prostii din alea (aeroterme).
    nu nu.. (Duminică, 20 decembrie 2020, 18:49)

Mistrelutz [utilizator]

de fapt se loveau cu batele in cap si intrau in coma cate 4-5 luni.
    Totusi, (Duminică, 20 decembrie 2020, 19:00)

bancher [utilizator]

omul modern nu se trage din Neanderthal. Noi ne tragem din omul de Cromagnon, care la randul lui a trait in aceiasi perioada cu neanderthalienii, fara a se trage din el.
    bulversare (Duminică, 20 decembrie 2020, 20:49)

BlueX [utilizator]

nu inteleg nimic .. deci .. zic ei ca au gasit multe schelete intr-o pestrera... sa fie sacrificiu ? sa fie hiberneala ??? sa ne dam cu parerea .. daca e sa ma rezum la ceea ce scrie in articol... si la ce se citeaza din ce spun cercetatorii... se refera doar la grana.. deci astia de acum au peste si untura slana.. (palinca au ? ) .. aia dew atunci nu aveau... OK.. deci totul se rezuma la mancare ? dar inima.. creierul uman ? la anumite temperaturi si alimentare cu oxigen si proteine rezisat .?? care ar trebuie sa fie modificaruile fiziologice ???... slab articol
    Pe naiba (Duminică, 20 decembrie 2020, 23:43)

Sade [utilizator]

De unde naiba mai scot astia atate tampenii, cand nu exista nici o dovada cat de amarata care sa ateste asa ceva. Acolo este foarte clar un exemplu de antropofagie. Fiziologia umana nu are nimic in comun cu hibernarea, nefiind prezenta la nicio primata. In schimb antropofagia si nu canibalismul, a fost o practica frecventa in Preistorie. Nu as fi surprins sa sa fie vorba de indivizi tineri, chiar si femei. Idolii feminini cu atribute exagerate gasiti si pe teritoriul Romaniei,nu sunt asa cum se crede simboluri ale Mamei Pamant ci ale NASCATOAREI, femeia ce supravietuia si perpetua specia .Membrii in plus ai comunitatii erau consumati, inclusiv femeile.La fel practicile homosexuale au aparut tot atunci,instinctul de reproducere fiind inevitabil chiar si in lipsa femeilor. Daca mai adaugam si mutatia genetica ce are loc in decurs de generatii pe durata glaciatiunii nu e greu sa intelegi de ce exista azi LGBT.
      da, articolul este imprecis, asta am zis si eu (Luni, 21 decembrie 2020, 10:28)

bancher [utilizator] i-a raspuns lui Sade

dar am o observatie la ce ai spus tu; LGBT nu se trage din omul de Neandterthal ptr ca omul nu se trage din omul de Neanderthal. Acesta a fost doar o specia care a trait in Europa, si a fost decimata de omul de Cromagnon la venirea acestuia din Africa (Cromganon este stramosul omului modern, si nu Neanderthalienii).
      Ca unii dintre noi aduc mai mult a om de Neanderthal decat a Cromanon, este alta discutie.
        tot eu, domnule bancher (Luni, 21 decembrie 2020, 14:44)

Sade [utilizator] i-a raspuns lui bancher

Povestea cu LGBT e o gluma,dealtfel nu ma intereseaza deloc.Oamenii contemporani nu sunt pure blood, ci provin din mixturi, evident in anumite proportii.Atunci mobilitatea era mult mai mare, fara constrangeri institutionale sau legale, dealtfel exista studii de paleogenetica in acest sens,cu care sunt familiar cred eu.Relatiile homosexuale au in primul rand o explicatie la fel ca si orice lucru, tin de moda, defect genetic,sau alte explicatii ,nu sunt fan LGBT si nu ma doare capul de ei.Depinde de noi daca acceptam sau nu, daca stim sau nu sa raspundem la intrebare, fie Neanderthal sau Cromagnon, untermensch sau herrenvolk.
        Te-ai uitat în oglindă când te-ai luat de (Luni, 21 decembrie 2020, 19:11)

Tayen [utilizator] i-a raspuns lui bancher

neanderthalieni? Dacă tot ai deschis discuția....
    Respect si stima (Luni, 21 decembrie 2020, 9:54)

Sade [utilizator]

Apropos, multumesc din suflet Hatterilor, la voi logica si bunul simt v-au fost daruite de extraterestrii.
      O placere (Luni, 21 decembrie 2020, 11:10)

Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui Sade

sa citesti comentariile specialistilor la fiecare articol despre orice. Cine ar fi crezut ca HN are atati specialisti intre cititori.
      Bine ca nu se abtin in a ne impartasi si noua macar parte din proeminentele lor idei.
      Orice " tampenie" de articol ar trebui supusa analizei peer review cu voi si dupa acea publicat.
        Te simti Hattere (Luni, 21 decembrie 2020, 14:48)

Sade [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

Revin la problema,..dar te stii tu...Cred ca fiecare are dreptul la opinie fara atacuri la persoana. Si apropo ,unii posibil sa fie specialisti.Este clar un lucru NU ESTI TU HATTERE.