Doi cercetatori români contribuie la descoperirea legăturilor genetice dintre oamenii preistorici din Balcani

de Doru Panaitescu     HotNews.ro
Joi, 8 aprilie 2021, 22:56 Science - Arheologie

Mandibulă Oase (cca 40.500 ani vechime)
Foto: Institutul de Speologie "Emil Racoviță"
O echipă internaţională, incluzând şi doi cercetători români de la Institutul de Speologie "Emil Racoviţă", a secvenţiat genomurile celor mai vechi oameni moderni din Europa, care au trăit cu circa 45.000 de ani în urmă în peştera Bacho Kiro din Bulgaria. Comparând aceste genomuri cu cele ale oamenilor care au trăit ulterior în Europa şi Asia, cercetătorii au demonstrat, întro lucrare publicată în revista Nature, că oamenii din Bacho Kiro şiau transmis genele oamenilor moderni.

Cercetătorii au identificat, de asemenea, secvenţe importante de ADN neandertalian în genomul oamenilor din pestera Bacho Kiro, demonstrând ca aceştia au avut strămoşi neandertalieni cu 5-7 generaţii înainte. Descoperirile sugerează că încrucişarea dintre omul modern şi cel de Neanderthal nu era nicidecum o excepţie pentru primii oameni moderni ajunşi în Europa din Africa. Până în prezent, singurul om modern timpuriu despre care se demonstrase că a avut strămoşi neandertalieni era cel din Peştera cu Oase din România.

Anul trecut, o echipă de cercetători de la Institutul Max Planck pentru Antropologie Evoluţionară din Leipzig, condusă de Svante Pääbo şi Mateja Hajdinjak împreună cu cercetătorii de la Institutul Naţional de Arheologie al Academiei Bulgare de Ştiinţe au făcut publică descoperirea în peştera Bacho Kiro a unor resturi ale omului modern asociate cu unelte de piatră din Paleoliticul superior. Cele mai vechi oase fosile datate prin metoda Carbon14 aveau vârste de 43.000-46.000 ani, devenind astfel cele mai vechi resturi de om modern cunoscute la latitudini medii în Eurasia.

„Omul modern de la Peștera cu Oase din România pierde locul de cel mai vechi Homo sapiens din Europa, dar rămâne reprezentantul cel mai interesant al oamenilor moderni fosili datorită celui mai mare procent de om de Neanderthal din genom (6-9%) și a faptului că este reprezentantul unei populații care a dispărut din Europa, moștenirea lui genetică nefiind regăsită (încă) în populațiile ulterioare din Europa și Asia. Este foarte posibil ca omul de la Pestera cu Oase să reprezinte o ramură dispărută în evoluția omului modern din Europa, dar care să apară și în alți oameni moderni fosili din Eurasia, care sperăm să fie descoperiți și studiați în viitor”, declară Oana Teodora Moldovan, care a fost implicată în identificarea și studierea sitului.

„Aceste rezultate confirmă o dată în plus descoperirile anterioare de la Peştera cu Oase, însă comparaţia dintre aceste resturi umane şi cele de la peștera Bacho Kiro a fost posibilă doar datorită perfecţionării tehnicilor de cercetare genetică şi a celor de datare absolută”, spune Silviu Constantin, care a datat resturile fosile din România, prin metoda uraniu-thoriu, o metodă care poate stabili cu precizie varste mult mai vechi decat cel posibile prin metoda clasică cu Carbon14.

Ștefan Milotă, unul dintre descoperitorii mandibulei umane din Peştera cu Oase (stânga), împreună cu Helene Rougier (Belgia) şi Oana Teodora Moldovan (dreapta) în timpul unei campanii de săpătură.

Ştefan Milotă şi faţa craniului Oase 2 în ziua descoperirii.

Stratul de resturi fosile la începutul săpăturilor.

Silviu Constantin (dreapta) discutând cu João Zilhao (Portugalia) în timpul campaniei de săpături de la Peştera cu Oase.

Articol original apărut în Nature.

Clar? (Joi, 8 aprilie 2021, 23:18)

patrick_higher [utilizator]

E clar acum pentru toată lumea ca dacii au fost pe aceste pamanturi primii? Ca ei au fost cei mai vechi din Europa? Ba mai mult, au fost unici! Textul e limpede: omul modern din Pestera cu Oase e „reprezentantul cel mai interesant al oamenilor moderni fosili datorită celui mai mare procent de om de Neanderthal din genom”. Însă nu e adevărat că a dispărut. Urmașii lui, la fel de moderni, trăiesc și azi, în Caraș, Oltenia, Valahia și până la Marea Neagră, fiindcă s-au răspândit cu pluta pe Dunăre în jos.
    Super (Vineri, 9 aprilie 2021, 0:30)

Urangutanu [utilizator]

Fascinant articol ! La cat mai multe realizari oamenilor de stiinta !
    prostii (Vineri, 9 aprilie 2021, 7:52)

mongolul [utilizator]

pentru tugulani
    O privire științifică în istorie. (Vineri, 9 aprilie 2021, 8:10)

asavreau [utilizator]

Va demola unele mituri și va confirma unele legende. Nu tot ce scrie în Biblie sunt fabulații.
      Ai dreptate (Vineri, 9 aprilie 2021, 13:35)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

Chiar îmi aduc aminte de capitolul ăla din Biblie în care spunea de evoluție și oamenii de Neanderthal care s-au certat cu Moise și nu s-au urcat pe corabie.
        Simpatic răspuns. (Vineri, 9 aprilie 2021, 15:11)

asavreau [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

Acid, dar simpatic. Tu îi spui Moise, adică Biblia și cineva, că nu știu cine îi spune Neanderthal că așa se numea localitatea. Când scapi de un potop spui o poveste frumoasă despre cineva care a avut grijă de tine. Până la urmă știința trebuie să găsească niște dovezi care să confirme, ori infirme. Nu eu am frică de asta. Alții, care se opun cu îndârjire oricărei cercetări.
          Știința nu poate lupta pentru sau împotriva (Vineri, 9 aprilie 2021, 17:13)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

religiei.

Știința nu e despre încredere/credință ci dimmpotrivă este despre neîncredere. Un experiment științific se rezumă la astea sunt ipotezele, astea sunt condițiile în care am făcut experimentul și asta am observat.

Nu poți "confirma" ipotezele ci le poți reproduce și întări teoria în cel mai bun caz. In cazul cel mai rău poți reproduce experimentul și poți infirma rezultatul. Exemplu teoria gravitației a lui Newton, a fost ok timp de secole până am ajuns să observăm cum se comportă materia la viteze apropiate de viteza luminii.

În luptă cu Biblia știința nu poate "câștiga". Poți aduce dovezi că nu a fost niciun potop în straturile geologice, că nu poți avea nori care să producă îndeajuns de multă apă să "inunde" Pământul, atât timp cât ai un "Dumnezeu" care pocnește din degete și toată fizica se schimbă nu poți face nimic.
    daca sunteti asa savanti (Vineri, 9 aprilie 2021, 12:22)

mongolul [utilizator]

si mi dati cu minus, va rog sa-mi explicati pe ce fac analize ADN, daca toata (TOATA) materia organica din oase este deslocuita in 10.000 de ani. Este inlocuita cu saruri minerale. Are loc asa numita fosilizare. Practic, pe fosile, nu ai cum sa faci analize ADN. Toate osemintele mai vechi de 8000 i.e.n. (8000+2000=10.000) sunt fosile.
    Ei? acum sa va vad ...."desteptilor"...
      Deșteptul de Google (Vineri, 9 aprilie 2021, 13:28)

trotuar [utilizator] i-a raspuns lui mongolul

tu esti desteptul de Wikipedia (Sâmbătă, 10 aprilie 2021, 8:31)

mongolul [utilizator] i-a raspuns lui trotuar

daca citeai cu atentie, vedeai ca se vorbeste de tesuturi mumificate sau inghetate in permafrost.. Restul e degradat, cu multe secvente lipsa si trebuie un material imens de oase, pentru o singura proba. Nesigura.
        Sau nu intelegi ce citesti?
        Care sunt conditiile de la noi si bulgari?
        Nu am informatiile de pe Google. Se predau la scoala. Depinde ce scoala faci.. (Ma rog, facultate.)