Cu aproximativ 70 de milioane de ani în urmă, un mic dinozaur asemănător unui struț s-a zvârcolit în interiorul oului său, punându-se în cea mai bună poziție pentru a ecloza. Dar acel moment nu a venit niciodată; embrionul, supranumit „Bebeluşul Yingliang”, a murit şi a rămas în oul său timp de zeci de milioane de ani, până când cercetătorii i-au găsit rămăşiţele fosilizate în China, scrie Live Science.

Embrion de dinozaur bine conservatFoto: YouTube

Cercetătorii au descoperit multe ouă și cuiburi antice de dinozaur în ultimul secol, dar Baby Yingliang este unic. „Acest schelet nu este doar complet de la vârful botului până la capătul cozii; este încovoiat într-o anumită ipostază în oul său, ca și cum animalul ar fi murit chiar ieri”, a spus co-cercetătorul studiului, Darla Zelenitsky, profesor asistent de paleontologie la Universitatea din Calgary din Alberta, Canada.

Această ipostază încovoiată este ceea ce îi interesează pe cercetători. Se știe că embrionii de păsări vii se deplasează în cea mai bună poziție, cunoscută sub numele de comportamente de împingere, pentru a-i ajuta să iasă din ouă. Dar aceste comportamente nu fuseseră niciodată documentate la dinozauri, până acum.

„Descoperirea acestui embrion sugerează că unele comportamente dinainte de ecloziune, care anterior erau considerate unice pentru păsări, ar putea fi înrădăcinate mai profund în dinozauri cu multe zeci sau sute de milioane de ani în urmă”, spune cercetătorul Waisum Ma, doctorand în paleobiologie la Universitatea din Birmingham din Regatul Unit.

Oul Baby Yingliang — dezgropat în orașul Ganzhou, în sud-estul Chinei, în 2000 — a fost analizat abia în 2015. Atunci Yingliang Group, o companie chineză de piatră care a achiziționat oul și l-a depozitat, a redescoperit fosila în timpul construcției Muzeului de Istorie Naturală din Piatra Yingliang, un muzeu public din Xiamen, China.

„Pregătirea fosilelor a fost efectuată și a dezvăluit frumosul schelet al embrionului”, a spus Ma. „Este unul dintre cei mai bine conservați embrioni de dinozaur raportați vreodată în știință”.

Embrionul oviraptoridului – un dinozaur biped, fără dinți, asemănător unei păsări, cu pene – măsura aproape 27 de centimetri lungime, dar a fost încovoiat pentru a se potrivi în oul său oval de 17 centimetri. Scheletul era strâns, cu capul întins pe abdomenul dinozaurului și picioarele de fiecare parte a capului. Se pare că este un embrion în stadiu avansat, „care se corelează aproximativ cu un embrion de pui de 17 zile (care eclozează în ziua 21)”, a spus Ma pentru Live Science.