Cu aproximativ 3.600 de ani în urmă, masivul vulcan Thera din Marea Egeea erupt cu putere, declanșând tsunami-uri uriașe. Acum, arheologii din vestul Turciei au dezgropat oasele unui tânăr și ale unui câine uciși de unul dintre acele tsunami-uri, scrie LiveScience.

Scheletul unui barbat si al unui caine -CesmeFoto: Vasif Şahoğlu

Este pentru prima dată când au fost găsite victime ale erupției antice în contextul lor arheologic și este cea mai nordică dovadă găsită despre tsunami-urile care au urmat-o.

Săpăturile arheologice de pe situl din orașul Çeşme, la aproximativ 70 de kilometri vest de orașul Izmir, au început cu mai bine de 10 ani în urmă, când muncitorii din construcții care construiau un complex de apartamente acolo au găsit ruine din epoca bronzului.

Dar doar recent cercetătorii și-au dat seama că distrugerea pe care au văzut-o a fost cauzată de tsunami-urile de la erupția Thera, a declarat Vasıf Şahoğlu, arheolog la Universitatea din Ankara, care a condus săpăturile din 2009 până în 2019 și este autorul principal al unui nou studiu privind descoperirile.

Vulcanul Thera, care se afla atunci în centrul arhipelagului rezultat al insulelor din Marea Egee cunoscut acum sub numele de Santorini, a erupt în aproximativ 1600 î.Hr.

A fost una dintre cele mai grave dezastre naturale din istoria omenirii; Oamenii de știință estimează că vulcanul a erupt cu o putere de 2 milioane de ori mai mare decât bomba atomică de la Hiroshima, a raportat NASA.

Erupție antică colosală, schelete umane puține

În ciuda devastării pe scară largă și a zecilor de mii de oameni care trebuie să fi murit, nu au fost găsite vreodată rămășițe atribuite erupției, cu excepția cele ale unui bărbat îngropat de dărâmături pe Santorini, care au fost descoperite în secolul al XIX-lea, a spus Şahoğlu.

Multe din victimele tsunami-urilor-probabil peste 4- care s-au răspândit în Marea Mediterană după erupția Thera au fost probabil duse în larg. Arheologii ar putea să fi găsit și alte rămășițe de schelet din cataclism, dar ar fi putut presupune că acești oameni au fost uciși din alte cauze, cum ar fi cutremurele, a adăugat el.

Poate fi dificil să vezi semnele de distrugere cauzate de un tsunami antic și, adesea, aceste semne pot fi confirmate doar de prezența fosilelor microscopice de animale marine, a spus Beverly Goodman-Tchernov, arheolog la Universitatea din Haifa și co-autor principal al studiului. (Integral pe LiveScience)