Oamenii de știință ruși au autopsiat carcasa unei femele de urs brun care a rămas aproape perfect conservată în sălbăticia înghețată din estul Siberiei timp de 3.500 de ani, după ce a fost descoperită de păstorii de reni pe o insulă din Arctica, potrivit 20 Minutos, citat de Rador.

Fosile de urs de 3500 de aniFoto: Captura video - Reuters

După cum a raportat Reuters, Maxim Șeprasov, șeful Laboratorului Muzeului Mamutului Lazarev de la Universitatea Federală de Nord-Est din Iakuţk, în estul Siberiei, a declarat: „Această descoperire este absolut unică: carcasa completă a unui urs brun antic”.

Ursul a fost găsit de păstorii de reni în 2020, ieșind din permafrost pe insula Bolșoi Liahovski, parte a arhipelagului Nou Siberian, la aproximativ 4.600 km est de Moscova. Deoarece a fost găsit chiar la est de râul Bolşoi Etherican, a fost numit ursul brun Etherican.

Temperaturile extreme au ajutat la păstrarea țesutului moale al ursului timp de 3.460 de ani, precum și a rămășițelor ultimelor sale mese: pene de păsări și plante. Ursul avea 1,55 metri înălțime și cântărea aproape 78 kg.

„Pentru prima dată, o carcasă cu țesuturi moi a căzut în mâinile oamenilor de știință, dându-ne posibilitatea de a studia organele interne și de a examina creierul”, a spus Șeprasov.

Echipa științifică din Siberia a tăiat pielea ursului, permițând oamenilor de știință să-i examineze creierul, organele interne și să efectueze o serie de studii celulare, microbiologice, virusologice și genetice.

Țesutul roz al animalului și grăsimea galbenă au fost clar vizibile atunci când echipa a disecat animalul. De asemenea, i-au tăiat craniul, folosind un vid pentru a aspira praful din osul craniului, înainte de a-i extrage creierul.

„Analiza genetică a arătat că femela de urs nu diferă ca ADN mitocondrial de ursul modern din nord-estul Rusiei: Iakutia și Șukotka”, a precizat Șeprasov. Omul de știință a spus că ursul avea probabil între 2 și 3 ani și a murit din cauza unei leziuni la coloana vertebrală.

Totuşi, nu este clar cum a ajuns ursul pe insulă, care acum este separată de continent printr-o strâmtoare de 50 km. Este posibil să fi trecut peste gheață, să fi înotat sau ca insula să fi fost încă parte din continent.

Insulele Liahovski conțin unele dintre cele mai bogate comori paleontologice din lume și atrag atât oamenii de știință, cât și comercianții de fildeș care caută mamuți lânoși.