A trăit în Patagonia în urmă cu aproape 100 de milioane de ani și mânca 130 de kilograme de vegetație pe zi: un mulaj al unuia dintre cei mai mari dinozauri de pe Pământ este expus începând de vineri la Londra, o premieră în Europa, potrivit AFP.

Titanul din Patagonia-Patagotitan mayorumFoto: Lee Floyd / Avalon / Profimedia

Scheletul animalului de 37,2 metri - un titanosaur numit Patagotitan mayorum, „Titanul din Patagonia” - a intrat în sala de expoziții a Muzeului de Istorie Naturală din Londra. Dacă ar fi avut gâtul ridicat, dinozaurul ar fi fost de mărimea unei clădiri cu cinci etaje, spun cercetătorii.

Replica titanosaurului își stabilește reședința în aceeași sală a muzeului în care a fost expus până în 2017 popularul „Dippy”, un celebru mulaj al unui diplodocus.

Îndepărtarea dinozaurului „Dippy”, care era expus în sala principală a muzeului din 1979, a provocat un val de tristețe în rândul vizitatorilor muzeului, care au lansat o petiție „Salvați-l pe Dippy”. Acesta a fost înlocuit cu scheletul unei balene albastre, numită „Hope”.

Noul schelet expus este o replică a unuia dintre cei șase titanosauri, unul dintre cei mai mari dinozauri care au existat pe Pământ, descoperit după ce un fermier argentinian a observat un os uriaș care ieșea din pământ în 2010. Săpăturile au durat apoi până în 2015.

„Au descoperit un cimitir cu șase animale diferite în pământ”, a declarat pentru AFP Paul Barrett, cercetătorul șef al expoziției.

„Pe parcursul a aproximativ trei ani, au excavat toate aceste oase și au putut dezvălui că au descoperit un nou tip de dinozaur uriaș, unul dintre cele mai mari animale care au pășit vreodată pe pământ”, a spus el.

Moarte misterioasă

Dinozaurii descoperiți au trăit în pădurile din Patagonia de astăzi în urmă cu 95-100 de milioane de ani, în perioada Cretacicului târziu.

Potrivit cercetării, aceste ierbivore gigantice cântăreau aproximativ 57 de tone, aveau un gât uriaș și o coadă lungă. Trebuiau să mănânce 130 de kilograme de vegetație pe zi pentru a se întreține.

Oamenii de știință cred că toate cele șase animale au murit în același timp, dar nu știu de ce.

„Nu știm de ce au murit (...) S-ar putea ca ele să fi fost prinse de o inundație. Sau ar fi putut fi ucise de o altă problemă de mediu, cum ar fi o secetă”, a declarat Barrett, adăugând că cercetările sunt în curs de desfășurare.

După descoperirea din Argentina, experții au făcut scanări 3D ale fiecărui dinozaur pentru a crea replici din rășină de poliester și fibră de sticlă, pe care le-au montat apoi pe un cadru de oțel.

O companie canadiană a avut nevoie de mai mult de șase luni pentru a realiza mulajul uriaș, folosind zeci de oase fosile din sit.

Oasele reale ar fi fost mult prea grele pentru a fi expuse, dar faptul că sunt replici înseamnă că vizitatorii pot atinge mulajul.

Replica a ajuns la Londra în 32 de cutii separate, ceea ce a însemnat că „fiecare piesă a trebuit să fie asamblată ca un puzzle gigantic”, a declarat Sinead Marron de la Muzeul de Istorie Naturală.

Aceasta a declarat că scopul expoziției este de a „spune povestea modului în care un astfel de animal a crescut de la un ou mic, mai mic decât o minge de fotbal, până la acest uimitor gigant de 57 de tone”.