Miscare fizica imbunatateste concentrarea, memoria si flexibilitatea cognitiva. O serie de studii efectuate in ultimii ani si publicate jurnalele de specialitate "Pediatrics", "Springer" si "Journal of Attention Disorders" arata cat de importanta este miscarea pentru performanta academica, scrie theatlantic.com.

Cat de importanta este micarea fizica pentru performanta intelectualaFoto: captura ecran

Copiii care au participat la un program regulat de activitate fizica au aratat imbunatatiri ale functiilor cognitive si o crestere in randul performantelor scolare. Aceste constatari "arata ca exista o legatura de tip cauzal intre activitatea fizica facuta cu regularitate si imbunatatirea sanatatii mintale la copii," conform autorului unuia dintre studii, Charles Hillman, profesor la Universitatea din Illinois, Statele Unite ale Americii.

"Activitatea fizica este in mod clar benefica pentru intregul organism, insa este mai cu seama o buna strategie pentru imbunatatirea performantelor cognitive in special in randul copiilor hiperactivi sau cu deficiente de atentie," adauga autorul.

Imbunatatirile constau in cresterea rezistentei la intamplarile si evenimentele care le distrag atentia, cresterea capacitatii memoriei de lucru si a flexibilitatii cognitive atunci cand este vorba de executarea in paralel a mai multor sarcini.

Imaginile de mai jos arata care este diferenta intre un creier activ si unul pasiv si sunt reprezentative pentru studiul de fata in cadrul caruia au fost comparate timp de 9 luni rezultele testelor cognitive din randul copiilor care respectau cu regularitate programul de activitate fizica din programa scoalara, cu rezultatele celor care erau mai putin activi.

Un alt studiu efectuat in anul 2014 arata ca in cadrul unui program de activitate fizica pe o perioada de 12 saptamani, participantii au avut inregistrat rezultate mai bune atat la disciplinele reale, cat si la cele umane, imbunatatirile fiind cu mult mai evidente in cazul copiilor care sufereau de ADHD.

De asemenea, alte studii similare au aratat ca numai 26 de minute de activitate fizica efectuata zilnic pe o perioada de 8 saptamani a inlaturat simptomele asociate acestei afectiuni la copiii din clasele primare.

Concluzia generala este ca activitatea fizica ar putea fi suficienta pentru tratarea acestei boli, in conditiile in care in ultimii ani s-au inmultit cazurile in care le sunt prescrise copiilor cu ADHD tratamente medicamentoase pe baza de amfetamina.

Sedentarismul este o amenintare grava la adresa sanatatii la nivel mondial si este cauza a 10% din decesele premature, insa efectele negative au de multe ori o evolutie lenta si incep, in primul rand, prin scaderea performantelor cognitive, despre care luam la cunostinta din ce in ce mai des in urma studiilor efectuate pe acest subiect, declara cercetatorul Charles Hillman.

Recomandari de lectura: