​Unul dintre cele mai interesante mistere legate de păsări este cum de reușesc să se orienteze în călătoriile lor ce depășesc în multe cazuri mii de kilometri, iar cele mai noi studii arată că aceste păsări pot ”vedea” câmpul magnetic terestru. La fel cum un om ar scoate o busolă pentru a vedea încotro este nordul sau sudul, păsările ar putea avea o ”busolă vie” integrată pe care o folosesc pentru a se orienta, scrie BBC.

MacaleandruFoto: Cristian64, Dreamstime.com

Sunt decenii de când cercetătorii caută o explicație despre cum animale precum păsările, țestoasele de mare, peștii sau insectele reușesc să migreze mii de kilometri, simțind într-un fel câmpul magnetic al Terrei și folosindu-se de el pentru a se orienta .

Cercetările s-au făcut pe o mică pasăre insectivoră care trăiește și în România, măcăleandrul (zis și gușă roșie), cu denumirea științifică Erithacus rubecula. Adesea, populațiile nordice coboară spre sud în țări ca România, dar aceste mici păsări trăiesc și în Regatul Unit, unde au fost făcute cercetările, de către o echipă de la Universitatea Oxford.

Studiul de acum vine cu o ipoteză: o substanță chimică din ochiul măcăleandrului este sensibilă la magnetism și cu ajutorul ei păsările pot vedea câmpul magnetism, însă este doar o ipoteză, nicicum o certitudine.

”Credem că am identificat molecula care le-ar permite micilor păsări călătoare cântătoare să detecteze direcția câmpului magnetic terestru, ceea ce fără îndoială pot face, și să folosească aceste informații în migrațiile lor de mii de km”, spune Peter Hore, profesor de chimie la University of Oxford.

Un candidat serios este o moleculă ce se găsește pe retina păsărilor, o moleculă numită ”cryptochrome”.

Echipa de la Oxford a studiat în laborator o formă purificată a acestei molecule pentru a vedea dacă poate fi folosită pe post de ”senzor magnetic”. Profesorul Hore spune că mecanismul pe care îl studiază implică reacții chimice sensibile la magnetism care sunt inițiate de lumina ce pătrunde în ochii păsărilor, mai exact pe retină.

”Pare posibil, și nu aș spune pe un ton mai apăsat în prezent - ca aceste reacții chimice extrem de specializate să dea păsărilor informații privind direcția câmpului magnetic și, în acest fel, să aibă un fel de busolă magnetică”, spune Hore.