Grupuri de proteine ​​toxice, despre care se crede că sunt responsabile pentru declinul cognitiv asociat cu boala Alzheimer, ajung în diferite zone ale creierului și se acumulează acolo de-a lungul deceniilor, potrivit unui nou studiu publicat vineri, relatează AFP.

Articolul, publicat în „Science Advances”, este primul care utilizează date umane pentru a cuantifica viteza proceselor moleculare care duc la această boală neurodegenerativă și ar putea influența modul în care sunt concepute tratamentele.

Articolul bulversează de asemenea teoria conform căreia grupurile de proteine toxice se formează într-un singur loc și declanșează o reacție în lanț în alte zone, o schemă observată la șoareci.

O astfel de răspândire se poate produce, dar nu este motorul principal, potrivit cercetătorilor.

„Două lucruri au făcut posibilă această lucrare”, a declarat pentru AFP Georg Meisl, chimist la Universitatea Cambridge și unul dintre principalii autori ai articolului.

„În primul rând, studiul datelor foarte detaliate din scanări PET (tomografii cu emisie de pozitroni, n.r.) și diferite seturi de date puse laolaltă, precum și modelele matematice care au fost dezvoltate în ultimii zece ani.”

Cercetătorii au folosit 400 de mostre de creier prelevate după moartea persoanelor cu Alzheimer și 100 de scanări PET de la persoane care trăiesc cu boala pentru a urmări acumularea proteinei tau.

Aceasta și o altă proteină numită beta-amiloid se acumulează, provocând moartea celulelor creierului și contracția creierului.

Acest lucru cauzează în special pierderea memoriei și incapacitatea de a îndeplini sarcinile zilnice. Această boală este una dintre principalele probleme de sănătate publică și afectează peste 40 de milioane de oameni din întreaga lume.

Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că a fost nevoie de cinci ani pentru ca numărul agregatelor să se dubleze. Aceasta este o cifră „încurajatoare”, potrivit lui Georg Meisl, deoarece arată că neuronii sunt deja capabili să lupte cu aceste acumulări.

„Poate (...) putem întârzia semnificativ apariția bolii grave”.

Boala Alzheimer este clasificată în funcție de „stadiile lui Braak”, iar oamenii de știință au descoperit că este nevoie de aproximativ 35 de ani pentru a trece de la stadiul 3, unde apar simptome ușoare, până la stadiul 6, cel mai avansat.

Acumulările cresc exponențial, ceea ce explică „de ce boala durează atât de mult să se dezvolte și de ce starea oamenilor tinde să se agraveze rapid”, potrivit lui Georg Meisl.

Echipa vrea să aplice aceleași metode pentru a studia leziunile cerebrale traumatice și demența frontotemporală, în care proteina tau joacă, de asemenea, un rol.

„Sperăm că acest studiu și altele vor ajuta la ghidarea dezvoltării viitoarelor tratamente care vizează proteina tau, astfel încât acestea să aibă șanse mai mari de a încetini boala și de a ajuta persoanele cu demență”, a spus într-un comunicat de presă Sara Imarisio, de la Alzheimer's Research UK.