O reptila veche de 200 de milioane de ani rescrie modul in care animalele cu patru picioare au cucerit lumea. Fosile descoperite recent sugereaza ca Drepanosaurus avea gheare uriase, pe care le folosea pentru a sfarteca scoarta copacilor in care se ascundeau insecte. Oamenii de stiinta spun ca aceasta creatura sfideaza conventia referitoare la evolutia reptilelor, informeazaBBC.

DrepanosaurusFoto: Wikipedia Commons/ Ghedoghedo

Cercetarea lor este publicata in revista Current Biology.

Noile fosile, gasite intr-o cariera din New Mexico, sugereaza ca Drepanosaurus avea marimile unei pisici si traia in copaci.

Capul sau era asemanator cu al unei pasari, situat pe un corp cameleonic, dar cea mai neobisnuita caracteristica consta in antebrate, a declarat Dr. Adam Pritchard de la Universitatea Yale, care a condus cercetarea.

"Drepanosaurus are bratele si antebratele extrem de masive- pline de muschi", a spus el.

"Degetul aratator este mult mai mare decat oricare dintre celelalte degete si sustine ghearele gigantice, cele mai masive oase ale intregului brat."

Membrele anterioare sunt cunoscute pentru versatilitatea lor, fiind folosite pentru a merge, a sapa, pentru zbor sau inot.

Cu toate acestea, "planul" de baza al cozii a ramas la fel pe parcursul celor 375 de ani de evolutie.

"Bratul urmeaza, aproape intotdeauna, unele reguli foarte stricte", a declarat Dr. Pritchard.

Echipa din SUA a realizat reconstituiri 3D, bazate pe micro-CT (tomografie computerizata), folosind scanari a zeci de oase.

Alte fosile descoperite au fost partial distruse, ceea ce face interpretarea dificila.

"In antebratul uman, in antebratul unui Tyrannosaurus rex sau al unui elefant, exista doua oase- radius si ulna, care apar alungite, subtiri si paralele", a explicat acesta.

Dar Drepanosaurus nu a avut aceste oase paralele.

"Deci, toate aceste tipare consistente, pe care le vedem intr-o gama variata, indiferent de ecologia sau originea lor, sunt violate de acest animal", a spus Dr. Pritchard.

"Pe de o parte, se extind limitele a ceea ce bratul acestui animal cu patru picioare este capabil sa faca si in ceea ce priveste dezvoltarea si evolutia sa.

Drepanosaurus a disparut la sfarsitul Triassic-ului si nu a imprumutat anatomia sa niciunei creaturi viitoare.