O data cu primul zbor al primei nave comerciale spre Statia Spatiala Internationala (ISS), prevazuta la sfarsitul lunii aprilie, si societatile de turism spatial care ofera servicii tot mai extinse, sectorul privat american pare pregatit pentru a se lansa in cursa de cucerire a spatiului, relateaza AFP.

Compania americana Space Exploration Technologies (SpaceX) se pregateste, cu ajutorul NASA, de lansarea, pe 30 aprilie, a capsulei Dragon, aceasta fiind prima demonstratie efectuata de sectorul privat in ceea ce priveste zborurile in afara orbitei.

Dupa sfarsitul programului care a permis constructia ISS, in iulie 2011, NASA a afirmat ca este timpul ca este timpul ca misiunile de transport a astronautilor spre ISS sa fie efectuate si de sectorul privat.

Aceasta a oferit deja 270 de milioane de dolari pentru companiile considerate ca avand un potential ridicat pentru transportul astronautilor. In afara de SpaceX, printre companii se regasesc Boeing si Sierra Nevada.

Pentru transporturile de logistica, NASA a selectat companiile SpaceX si Orbital Science Corporation, intr-un contract estimat la 3,5 miliarde de dolari.

In proiectul sau de buget pentru anul 2013, prezentat Congresului in februarie, presedintele Barack Obama a cerut 829 de milioane de dolari pentru promovarea zborurilor comerciale de persoane si de logistica in spatiu, pentru a reduce dependenta SUA de statia ruseasca Soyuz.

"Noi suntem foarte constienti de schimbarea istorica ce se produce in programul spatial american. Desi acest lucru reprezinta sfarsitul unei epoci, el reprezinta si debutul unui viitor interesant in spatiu pentru americani", a declarat in aceasta saptamana George Nield, responsabilul privind transportul comercial in cadrul autoritatii de aviatie civile, la o audiere in fata unei comisii a Congresului.

Turismul spatial reprezinta un alt segment important al acestei industrii in dezvoltare si se poate ridica la un miliard de dolari in urmatorii 10 ani, a adaugat Nield.

Mai multe companii, precum Virgin Galactic, fondata Richard Banson, au inceput sa dezvolte vehicule care sa transporte turisti la 100 de kilometri altitudine, la granita cu vidul cosmic, unde acestia vor putea experimenta starea de imponderabilitate.

Virgin Galatic a strans deja 60 de milioane de dolari din vanzarea de bilete, pretul unui asemenea bilet fiind de 200.000 de dolari. Marti, firma a anuntat ca cel de-al 500-lea sau client este actorul american Ashton Kutcher.

Pentru John Spencer, presedintele si fondatorul Societatii de Turism Spatial din Los Angeles, "tehnologia este suficient de matura pentru a permite in urmatorii cinci ani o dezvoltare rapida a acestui nou sector, cu multe zboruri sub-orbitale, un prim hotel spatial si croaziere in jurul Lunii la bordul capsulei rusesti Soyuz."

Acesta a declarat pentru AFP ca aceasta crestere este rezultatul angajamentului unor miliardari precum Richard Branson, Paul Allen, cofondatorul Microsoft, si Elon Musk, creatorul SpaceX. Acestia au permis dezvoltarea tehnologiilor inovatoare si crearea unor modele de afaceri.

Pana in prezent, doar cativa turisti au zburat la bordul navetei Soyuz spre ISS, platindu-se pentru primul zbor, in urma cu 10 ani, 21 de milioane de dolari. Ultimele doua bilete au fost vandute pentru 150 de milioane de dolari, a mentionat John Spencer.