Un asteroid din sistemul nostru solar a primit numele de "Romania", fiind listat, pe 6 mai, de Uniunea Astronomica Internationala (UAI) la numarul 71497 din Minor Planet Circular, se arata intr-un comunicat de presa al Agentiei Spatiale Romane citat de Mediafax.

Asteroidul RomaniaFoto: Agentia Spatiala Romana

Asteroidul Romania, cu un diametru de aproximativ 2-3 kilometri, se afla intre planetele Marte si Jupiter si se invarte in jurul Soarelui in 1.123 de zile. Cel mai aproape de Pamant ajunge la 0,83 unitati astronomice (o unitate de masura a lungimii, egala cu distanta aproximativa dintre Pamant si Soare, de 150 de milioane de kilometri).

Decizia privind numele acestui asteroid a fost luata ca urmare a propunerii a doi oameni de stiinta - romanul Mirel Birlan, care lucreaza la Observatorul din Paris, si americanul Richard Binzel, de la MIT (Massachusetts Institute of Technology).

"Este un lucru extraordinar ca UAI a acceptat denumirea «Romania» pentru asteroidul cu numarul 7986. Romania a fost unul dintre membrii fondatori ai UAI, iar romanii isi pot intoarce acum ochii spre cer gandindu-se ca o mica Romanie se afla pe bolta cereasca. Sper ca astronomia si studiul spatiului sa capete dimensiuni importante in cercetarea romaneasca", a declarat Mirel Birlan.

Denumit oficial (7986) Romania = 1981 EG15, asteroidul a fost descoperit pe 1 martie 1981, de astronomul S. J. Bus, la Observatorul din Siding Spring, in cadrul unui studiu asupra asteroizilor numit "UK Schmidt-Caltech Asteroid Survey". Obiectul ceresc face parte din centura principala de asteroizi, o regiune din sistemul nostru solar aflata intre planetele Marte si Jupiter si care adaposteste numeroase corpuri ceresti precum asteroizi si planete pitice.

Asteroidul are o orbita eliptica stabila si foarte bine cunoscuta, astfel ca nu prezinta un pericol pentru Terra.

De pe Pamant, asteroidul poate fi observat doar printr-un telescop mare.

Denumirea asteroidului este insotita de urmatoarea descriere a tarii noastre, propusa odata cu numele: "Romania este o tara situata in Europa de sud-est, intersectata de paralela 45. Capitala este la Bucuresti. Suprafata tarii este cat o treime din cea a Frantei, iar geografia ei cuprinde muntii Carpati, fluviul Dunarea si Marea Neagra. Istoria sa culturala se intinde pe doua milenii, iar limba romana este de origine latina".

"Agentia Spatiala Romana (ROSA) saluta decizia UAI de a denumi asteroidul cu numele tarii noastre. In calitate de membru al Agentiei Spatiale Europene (ESA), Romania este interesata de programele viitoare de cercetare a asteroizilor si sustine proiectele de instrumentatie in domeniul astronomiei si spatiului", a declarat Marius Piso, presedintele ROSA.

Acesta nu este singurul corp ceresc care poarta o denumire legata de Romania. Cratere de pe Mercur, Venus si Luna, dar si asteroizi si comete poarta numele unor personalitati romanesti din diferite domenii, precum Mihai Eminescu, George Enescu, Constantin Brancusi, Hariclea Darclee, nume proprii romanesti, sau nume de localitati din Romania, potrivit unei statistici prezentate de Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu".