O explozie solara foarte puternica, care ar fi putut sa deterioreze grav retelele electrice si satelitii din spatiu, a ratat, la mica distanta, Pamantul in 2012, au anuntat miercuri cercetatorii americani, citati de Reuters.

23 iulie 2012: O ejectie coronala de masa, cu o viteza de circa 2.900 km/sFoto: NASA/STEREO

Explozia solara ar fi putut sa provoace haos in campul magnetic al Pamantului, la un nivel asemanator cu Evenimentul Carrington din 1859, cea mai puternica furtuna solara magnetica raportata vreodata pe planeta noastra. Explozia a scos din functiune sistemul de telegraf de pe toata intinderea Statelor Unite, potrivit fizicianului Janet Luhmann, de la University of California din Berkeley.

"Daca ar fi nimerit Pamantul, ar fi fost probabil ca in cazul (furtunii solare - n.red.) celei mari din 1859, insa efectul resimtit astazi, cand avem tehnologie moderna, ar fi fost imens", a declarat Luhmann.

Un studiu din 2013 estima ca o furtuna solara precum Evenimentul Carrington ar putea provoca pierderi economice globale de 2,6 trilioane de dolari.

Exploziile masive de vanturi solare si campuri magnetice, emise in spatiu pe 23 iulie 2012, ar fi putut fi directionate direct catre Pamant daca evenimentul s-ar fi produs cu 9 zile mai devreme, sustine Luhmann.

Exploziile solare, numite ejectii coronale de masa (coronal mass ejection - CME), au dus catre sud campuri magnetice care s-ar fi ciocnit cu campul nordic al Pamantului, provocand o schimbare in curentul electric care ar fi putut face ca transformatoarele electrice sa izbucneasca in flacari, explica Luhmann. Campurile magnetice ar fi interferat, de asemenea, cu satelitii de pozitionare globala.

Evenimentul, detectat de naveta spatiala STEREO a NASA, face subiectul unei lucrari publicate recent in revista de specialitate Nature Communications si semnate de Janet Luhmann si Ying Liu, de la State Key Laboratory of Space Weather al Academiei Chineze de Stiinte - autorii principali ai studiului - si colegii lor.

Desi ejectiile coronale de masa se pot produce de mai multe ori pe zi in timpul ciclului solar cel mai activ - de 11 ani -, exploziile sunt, in general, mici sau slabe prin comparatie cu evenimentele din 2012 si 1859, a mai aratat Luhmann.

Fizicianul a precizat ca, prin studierea imaginilor obtinute de instrumentele navetei STEREO, oamenii de stiinta pot intelege mai bine ejectiile coronale de masa si pot ajunge, pe viitor, sa anticipe furtuni solare magnetice.

"Avem posibilitatea sa ne uitam, intr-adevar, de foarte aproape la unul dintre aceste evenimente in gloria si sa vedem de ce, in acest caz, a fost atat de puternic", a spus Luhmann.