Anuntul senzational din martie facut de fizicieni americani privind detectarea undelor gravitationale produse de nasterea Universului, descrisa drept un avans major in fizica, deoarece ar confirma teoria Big Bang, este serios pus la indoiala de mai multi oameni de stiinta, scrie AFP.

Universul vazut de Telescopul Planck: Harta radiatiei cosmice de fundalFoto: ESA si Planck Collaboration

Daca se confirma, aceasta prima detectare a undelor primordiale, prevazute in teoria relativitatii a lui Albert Einstein, ar sta marturie pentru expansiunea extrem de rapida si violenta a cosmosului in prima fractiune de secunda a existentei sale, in urma cu 13,8 miliarde de ani, o faza denumita "inflatia cosmica".

Detectarea ar fi fost facuta cu ajutorul unui telescop numit BICEP2, instalat la Polul Sud, care masoara cea mai veche lumina din univers.

Detectarea acestui semnal este "unul dintre cele mai importante obiective in cosmologie si este rezultatul unei imense munci efectuate de un mare numar de cercetatori", sublinia atunci John Kovac, profesor de astronomie si fizica la Universitatea Harvard, care conduce echipa de cercetare BICEP2 (Background Imaging of Cosmic Extragalactic Polarization), care a revendicat descoperirea.

Mai multe echipe de astrofizicieni sunt in competitie in acest proiect.

Deplasandu-se, undele gravitationale comprima spatiul si au o "semnatura" foarte distincta. Ca si undele luminoase, ele sunt polarizate, o proprietate care descrie orientarea unica a oscilatiilor lor.

In ultima vreme, scepticismul legat de rezultatul acestei descoperiri a inceput insa sa circule pe mai multe bloguri de fizica si reviste stiintifice americane precum Science sau New Scientist.

Un articol in acest sens a fost publicat in 4 iunie de Paul Steinhardt, directorul centrului de fizica teoretica al Universitatii Princeton, in prestigioasa revista stiintifica britanica Nature.

Acest om de stiinta afirma ca echipa Universitatii a facut o greseala nefericita in calculele sale.

"Serioase erori in analiza (datelor) au fost aduse la lumina si duc la o absenta a detectarii" undelor gravitationale, potrivit astrofizicianului, care citeaza o analiza independenta a rezultatelor echipei BICEP2.

"Ar fi trebuit sa fie mai prudenti"

Aceasta analiza a fost efectuata in principal de David Spergel, fizician la Princeton.

Potrivit acestuia, nu se poate sti daca razele radiatiile luminoase detectate de telescopul BICEP2 provin intr-adevar de la primele momente ale Universului.

"Cred ca nu putem sti cu certitudine daca aceste emisii luminoase polarizate care au fost detectate au ca sursa praful cosmic al Caii Lactee sau intr-adevar lumina din zorii Universului", a declarat acesta.

"Stim ca praful cosmic emite radiatii luminoase polarizate observabile aproape peste tot pe cer si (...) caracteristica emisiilor care au fost vazute se regaseste in radiatiile prafului cosmic ca si in undele gravitationale primordiale", potrivit teoriei, in acest ultim caz, deoarece acestea nu au fost detectate anterior.

Astrofizicianul afirma ca este imposibil pentru cercetatori sa faca diferenta avand in vedere ca masuratorile au fost efectuate intr-o singura frecventa de radiatie luminoasa.

El afirma ca aceasta chestiune va fi "probabil" transata in toamna cand echipa concurenta care lucreaza cu telescopul spatial Planck al Agentiei Spatiale Europene (ESA) isi va publica rezultatele.

Acest telescop observa o mare parte a cerului fata de doar 2% in cazul BICEP2 si efectueaza observatii in sase frecvente, ceea ce permite determinarea sursei emisiilor luminoase polarizate, precizeaza David Spergel.

Pentru moment, echipa BICEP2 "ar trebui sa-si revizuiasca" declaratiile initiale, apreciaza fizicianul.

"Avand in vedere importanta rezultatului, cred ca ar fi trebuit sa fie mai prudenti cand au facut anuntul spectaculos", considera acesta.

John Kovac nu a raspuns la solicitarile AFP de a comenta aceste afirmatii. Un alt membru cheie al acestei echipe, Jamie Bock, astrofizician la California Institute of Technology, a refuzat, prin intermediul unui purtator de cuvant al Universitatii, sa fie intervievat "la acest stadiu de catre mass media".