O planeta recent descoperita intr-un sistem stelar binar aflat la 3.000 de ani lumina distanta de Terra extinde cautarile pentru planete care ar putea sustine viata, redefinind notiunile astronomilor despre zona in care corpurile ceresti asemanatoare cu Pamantul s-ar putea forma, si cum le-am putea descoperi, anunta Universitatea de Stat Ohio.

Redare artistica: O planeta orbitand o stea intr-un sistem stelar dubluFoto: Cheongho Han, Chungbuk National University, Republic of Korea

Cu o masa de 2 ori cat a Terrei, planeta, numita OGLE-2013-BLG-0341LBb, orbiteaza una dintre stelele gemene ale sistemului, aproape la aceeasi distanta la care Terra orbiteaza Soarele. Cu toate acestea, din cauza faptului ca steaua mama este mult mai putin luminoasa decat Soarele, planeta este mult mai rece decat Terra, putin mai rece chiar decat Europa, satelitul inghetat al lui Jupiter.

Patru echipe de cercetare internationale, conduse de profesorul Andrew Gould de la Universitatea de Stat Ohio, cu sediul in Columbus, au publicat in numarul din 4 iulie al revistei de specialitate Science rezultatele studiului. Cercetarea a fost finantata partial de catre NASA.

Studiul ofera primele dovezi ca planetele telurice se pot forma in orbite similare cu cea a Pamantului, chiar si intr-un sistem stelar binar in care stelele nu se afla la o distanta prea mare una de alta. Desi aceasta planeta este prea rece pentru a putea sustine viata, aceeasi planeta orbitand o stea asemanatoare cu Soarele intr-un astfel de sistem binar s-ar incadra in asa-numita "zona locuibila" - zona in care conditiile ar putea fi potrivite pentru a sustine viata.

"Aceste date extind ariile potentiale in care am putea descoperi pe viitor planete care ar putea sustine viata. Jumatate dintre stelele din galaxie se afla in sisteme binare. Nu aveam nici cea mai mica idee daca planete asemanatoare cu Pamantul sau aflate pe orbite ca cea a Pamantului s-ar putea forma in asemenea sisteme", a declarat Scott Gaudi, profesor de astronomie la Ohio State.

Redare artistica: O planeta (colt dreapta) orbitand o stea (dreapta) intr-un sistem stelar dublu / Foto: Cheongho Han, Chungbuk National University, Republic of Korea

NASA a publicat anterior date, obtinute de telescoapele spatiale Kepler si Spitzer, din care reiese ca planetele se pot forma in sisteme stelare binare, insa planetele si structurile de praf din acele studii nu erau asemanatoare cu Terra sau cu structurile privind Terra.

Pentru studiul de fata, astronomii au folosit tehnica microlentilei gravitationale. Prin aceasta metoda, lumina de la o stea indepartata este amplificata de o stea aflata mai aproape care se intampla sa treaca prin fata, iar daca o planeta se afla de asemenea pe langa steaua aflata in prim plan atunci ea va modifica si va denatura si mai mult lumina stelei din fundal.

Cautarea unor planete in sisteme binare este dificila cu majoritatea tehnicilor pentru ca lumina de la a doua stea complica interpretarea datelor. "Insa in cazul microlentilei gravitationale nici nu trebuie sa ne uitam la lumina din sistemul stelar. Observam doar felul in care gravitatia sa afecteaza lumina de la o stea aflat la distanta, fara legaturi. Acest lucru ne da un nou instrument pentru a cauta planete in sisteme stelare", a explicat Gould.

Pentru acest studiu au fost folosite telescoapele de mai multe proiecte, inclusiv OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment), MOA (Microlensing Observations in Astrophysics), MicroFUN (the Microlensing Follow Up Network) si Observatorul Wise.