Astronomii au descoperit steaua companion a unui tip rar intalnit de supernova. Descoperirea, facuta cu ajutorul Telescopului Spatial Hubble al NASA, confirma o teorie mai veche ca aceasta supernova, denumita SN 1993J, s-a produs intr-un sistem binar in care doua stele au interactionat producand o explozie cosmica.

Redare artistica: Steaua companion, stralucind in centrul nebuloasei de resturi reprezentand supernova 1993JFoto: NASA, ESA, G. Bacon (STScI)

"Este ca scena unei infractiuni, si in sfarsit am identificat hotul. Steaua companion a furat mai mult hidrogen inainte ca steaua primara sa explodeze", arata Alex Filippenko, profesor de astronomie in cadrul Universitatii din California cu sediul la Berkeley.

SN 1993J este un exemplu al supernovelor de tip IIb, explozii stelare neobisnuite care contin mult mai putin hidrogen decat cel gasit la un tip obisnuit de supernove. Astronomii cred ca steaua companion a luat cea mai mare parte a hidrogenului care inconjura steaua principala, care a explodat, si a continuat sa radieze ca o stea helium foarte fierbinte.

"Intr-un sistem binar este probabil necesar sa se piarda majoritatea invelisului de hidrogen a stelei primare inainte de explozie. Problema este ca, pana in prezent, observatiile directe ale presupusei stele companion au fost greu de obtinut avand in vedere ca este atat de stearsa prin comparatie cu supernova", explica cercetatorul principal Ori Fox de la UC Berkeley.

SN 1993J este pozitionata in galaxia Messier 81, la circa 11 milioane ani lumina distanta, in directia constelatiei Ursa Major. De la descoperirea ei, in urma cu 21 de ani, oamenii de stiinta au cautat steaua companion.

Observatiile facute la Observatorul W.M. Keck, din Mauna Kea, Hawaii, au sugerat ca steaua companion, nedescoperita la acel moment, emite cantitati mari de lumina ultravioleta, insa zona supernovei este atat de aglomerata incat oameniid e stiinta nu pot fi siguri ca masoara steaua corecta.

Echipa a combinat date prin care au masurat lumina optica cu imaginile cu lumina ultravioleta obtinute de Hubble pentru a construi un spectru care s-a potrivit cu stralucirea stelei companion, cunoscuta si ca emisie continua, asa cum fusese teoretizat. Cercetatorii au reusit recent sa detecteze direct aceasta lumina.

"Am reusit sa obtinem spectrul UV cu ajutorul Hubble. Acesta arata clar ca exista un exces de emisie continua in UV, chiar si dupa ce lumina de la cealalta stea a fost scoasa din ecuatie", arata Azalee Bostroem de la Space Telescope Science Institute (STScI) din Baltimore, Maryland.

Astronomii estimeaza ca o supernova se produce in fiecare secunda undeva in univers, insa nu inteleg inca in totalitate cum explodeaza stelele. Cercetari suplimentare ii vor ajuta sa inteleaga mai bine proprietatile acestei stea companion si a diferitelor tipuri de supernove.