Propulsia primului etaj al rachetei Antares, care a explodat marti seara la scurt timp dupa lansare, era asigurata de motoare derivate dintr-o tehonologie sovietica datand din anii '60, precizeaza constructorul american Aerojet Rocketdyne, potrivit AFP.

Explozia rachetei AntaresFoto: NASA/Joel Kowsky

"Acest motor, numit AJ-26, initial cunoscut ca fiind NK-33, a fost concepu pentru lansarea rachetei rusesti N1 pentru misiuni cu echipaj uman pe Luna", a anuntat compania cu sediul a Sacramento (California, vest) pe site-ul sau.

Sistemul cu doua motoare AJ-26 ofera lansatorului Antares "performante imbunatatite la costuri mai mici in comparatie cu alte motoare de racheta de aceeasi capacitate", a explicat firma care in anii '90 a cumparat licenta de fabricatie a acestor motoare in Statele Unite.

Motorul a fost, la origine, construit de compania rusa JSC Kuznetov, in apropiere de Moscova, firma cunoscuta pentru turbinele cu gaz.

Aerojet Rocketdyne a mai explicat ca incepand din 1993 a modernizat complet motorul si instrumentele sale.

Potrivit Orbital Sciences, societatea contractata de NASA care trebuia sa lanseze cu racheta sa o capsula pentru alimentarea Statiei Spatiale Internationale (SSI), fosta Uniune Sovietica a cheltuit la acea vreme echivalentul a 1,3 miliarde de dolari, intr-o perioada de zece ani, pentru a dezvolta acest motor. Au fost construite, in total, peste 200 de motoare, insa acestea nu au fost folosite niciodata.

"Sovieticii aveau o problema cu acest motor in anii '60 si au oprit in cele din urma fabricarea", a explicat pentru AFP Marco Caceres, un expert in sectorul spatialdin cadrul cabinetului de studiu Teal Group.

NASA a testat AJ-26, care arde kerosen si oxigen, la centrul sau de la Stennis, in Mississippi (sud), unde, in luna mai, unul dintre aceste motoare a explodat in cursul unui test static la sol.

Agentia spatiala a refuzat, in acest stadiu, sa stabileasca o legatura intre accidentul din mai si explozia rachetei Antares marti seara, la cateva secunde dupa lansarea de la baza spatiala Wallops din Virginia (est).

Rampa de lansare de la baza spatiala Wallops, dupa explozia rachetei Antares / Foto: NASA/Terry Zaperach

Cele patru zboruri precendente ale Antares s-au desfasurat fara probleme.

Orbital Sciences si NASA au inceput sa ancheteze cauzele producerii acestei erori de functionare, fara a face deocamdata public informatii.

Inginerii Orbital au spus ca nu au observat niciun semn al existentei vreunei probleme in timpul numaratorii inverse. Orbital a mai precizat ca este vorba de prima lansare a Antares 130, o versiune mai puternica a lansatorului decat modelele 110 si 120 utilizate pana acum.

Pe langa motoarele de provenienta ruseasca, Orbital Sciences a solicitat societatii ucrainene Yuszhnoe sa fabrice rezervoarele si structura primului etaj al rachetei Antares.

Accidentul de marti seara va determina NASA sa examineze in detaliu lansatorul Antares si, in special, utilizarea motorului de provenienta ruseasca, crede John Logsdon, fostul director al "Space Policy Institute" de la Washington.

Orbital anuntase deja ca vrea sa inlocuiasca acest motor, iar "acest esec va accelera, foarte probabil, acest proces", mai arata expertul.