Robotul american Curiosity a detectat pe Marte emisii regulate de metan, au anuntat marti responsabilii misiunii, fara a se putea stabili deocamdata care este originea acestui gaz care pe Pamant provine in special de la organisme vii, scrie AFP.

Posibile surse ale metanului pe MarteFoto: NASA

Rezultatele acestor observatii, publicate in revista Science care va aparea joi, au facut obiectul conferintei anuale a American Geophysical Union reunita la San Francisco in aceasta saptamana.

Plecand de la informatii colectate timp de 20 de luni de robot in craterul Gale, unde se afla din august 2012, cercetatorii au descoperit emanatii de metan provenit. Sursa acestora ar putea fi, pe de o parte, descompunerea solului sub efectul luminii soarelui sau materiale organice transportate de meteoriti.

Ss-a descoperit de asemenea ce nivelurile de metan in crater in apropiere de locul unde se afla Curiosity "cunosc varfuri de zece ori mai ridicate cateodata in spatiul a doar 60 de zile martiene, ceea ce este surprinzator avand in vadere ca acest gaz are o durata de viata de circa 300 de ani", explica autorii acestui studiu, printre care se afla si Christ Webster, de la Jet Propulsion Laboratory al Nasa.

"Aceste rezultate sugereaza ca metanul este produs ocazional sau scapa din sol in apropiere de de craterul Gale si ca se disperseaza rapid odata ce aceste surse se reduc", continua cercetatorii.

Robotul Curiosity nu dispune de instrumente care sa permita stabilirea existentei vietii pe Planeta Rosie. Obiectivul acestei emisiuni este sa se stabileasca daca Marte a reunit intr-un trecut indepartat conditiile necesare existentei vietii, la un moment dat, ceea ce robotul a si reusit.

Curiosity a demonstrat astfel ca apa curgea la o anumita epoca pe solul planetei si ca alte elemente cheie pentru existenta vietii erau prezente.