Sonda britanica Beagle 2, descrisa la un moment dat de catre Astronomul Regal al Marii Britanii drept "un esec eroic", a devenit vineri "un mare succes" dupa ce a fost gasita pe planeta Marte, 11 ani dupa ce a fost pierduta, transmite Reuters.

Sonda Beagle2, pe MarteFoto: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona/University of Leicester

Beagle 2, parte a misiunii Mars Express a Agentiei Spatiale Europene pentru descoperirea vietii extraterestre, ar fi trebuit sa amartizeze in ziua de Craciun 2003, insa a fost data disparuta pe 19 decembrie 2003. Pana acum, nu s-a mai stiut nimic de ea.

Insa vineri, in cadrul unei conferinte de presa organizate la Societatea Regala de Stiinte, astronomii au anuntat ca mica sonda martiana a fost descoperita pe suprafata planetei rosii.

"Beagle 2 nu mai este pierduta", a anuntat David Parker, directorul executiv al Agentiei Spatiale Britanice.

Parker a precizat ca unele imagini recent obtinute de camera HiRISE a Mars Reconnaissance Orbiter sunt "dovezi puternice" ca sonda a amartizat la data la care fusese programata sa faca acest lucru - 23 decembrie 2003 - insa procedura s-a desfasurat doar partial.

"Secventele de intrare, coborare si amartizare pentru Beagle 2 au functionat, iar sonda a ajuns cu succes pe Marte in ziua de Craciun 2003", a informat Agentia Spatiala Britanica intr-o declaratie de presa.

Sonda Beagle2, pe planeta Marte / NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona/University of Leicester

Sonda Beagle 2, cu o lungime de mai putin de 2 metri, a fost numita dupa nava pe care a calatorit Charles Darwin atunci cand a formulat teoria evolutiei. Sonda a fost construita de o echipa de cercetatori britanici condusi de Colin Pillinger. Costurile ei s-au ridicat la 50 de milioane de lire (85 milioane de dolari).

Misiunea prevedea ca sonda sa trimita date de pe suprafata planetei Marte folosind instrumente concepute sa caute semne de viata, insa nu s-a mai auzit nimic de ea.

"Am ramas cu un mister, un mister care a continuat pana in ziua de astazi", a mai declarat Parker.

Mark Sims de la Leicester University, managerul misiunii Beagle 2, a aratat ca, desi sonda nu a putut sa isi duca la bun sfarsit misiunea de a transmite date de pe Marte, a reusit sa ajunga la tinta, amartizand si inspirand oamenii de stiinta: "Per total, as spune ca Beagle 2 a fost un mare succes", a declarat Mark Sims in cadrul conferintei de presa.

Sonda Beagle 2, pe planeta Marte / NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona/University of Leicester

Astronomul Regal al Marii Britanii Martin Rees a laudat anul trecut sonda Bleagle 2 si pe excentricul ei creator Colin Pillinger, care a murit la varsta de 70 de ani, spunand: "A fost un esec, insa un esec eroic".

Mark Sims a aratat ca descoperirea este interesanta, frustranta si "cu o nuanta trista", pentru ca Pillinger nu a trait sa asiste la acest moment.

Intrebat daca are idee ce ar fi putut sa mearga rau, Sims a raspuns: "Cel mai probabil, a fost un scenariu ghinionist - o amartizare dura".