Cei patru giganti gazosi din sistemul nostru solar - Jupiter, Saturn, Uranus si Neptun - ar fi avut o ruda indepatata. Potrivit unui studiu recent, Sistemul Solar a fost candva casa unui al cincilea gigant gazos, care a disparut subit in urma cu circa 4 miliarde de ani, dupa o coliziune cu Neptun, scrie Huffington Post.

Centura KuiperFoto: discovery.nasa.gov

Dovezi indirecte ale acestei lumi pierdute sunt vazute intr-un roi ciudat de obiecte inghetate - numit "nucleu" - din Centura Kuiper, regiunea vasta de ramasite primordiale care inconjoara Soarele dincolo de orbita lui Neptun.

"Centura Kuiper este un indiciu perfect pentru a intelege modul in care Sistemul Solar a evoluat de la formarea sa", arata autorul studiului, Dr. David Nesvorny, astronom la Institutul de Cercetare Southwest din Boulder, Colorado, intr-o declaratie pentru New Scientist.

Pentru acest studiu, Nesvorny creat simulari computerizate ale planetei Neptun si ale roiului, asa acum erau cu 4 miliarde ani in urma, in Sistemul Solar timpuriu. Se crede ca la acea vreme, roiul ar fi fost in zona de atractie gravitationala a lui Neptun. Dar apoi, potrivit simularilor, s-a intamplat ceva care a impins roiul, permitandu-i sa scape de atractia gravitationala a lui Neptun - plasand atat roiul cat si planeta Neptun in locurile in care se afla acum.

Aici intervine planeta pierduta: simularile sugereaza ca trebuie sa fi existat un alt gigant gazos care ar fi lovit Neptun si ar fi provocat atat deplasarea planetei cat si cea a roiului, in directii distincte.

"Localizarea si amploarea sariturii planetei Neptun obtinuta prin acest model se potriveste destul de bine cu modelul necesar pentru formarea acestui roi 'nucleu'" a declarat Nesvorny pentru Huffington Post.

Potrivit simularilor, aceasta planeta nu poate sa fi fost una dintre lumile aflate in prezent in sistemul Solar. Este posibil ca misterioasa planeta sa fi fost impinsa in afara Sistemului Solar dupa confruntarea cu Neptun.

In 2011, Nesvorny a realizat un studiu care a implicat mii de simulari computerizate si care a sugerat ca cea mai buna modalitate de a explica orbitele actuale ale celor patru giganti gazosi din Sistemul Solar este includerea unei a cincea planeta lipsa.

"Eu tind sa cred ca ar putea fi foarte dificil sa gasim dovezi pentru o a cincea planeta", a declarat Nesvorny. "Am inceput sa ma uit la formarea Centurii Kuiper, pentru ca am fost ingrijorat de faptul ca structurile orbitale vazute acolo sunt incompatibile cu modelul meu. Acum mi-am dat seama ca opusul poate fi adevarat. A fost, cu siguranta, o surpriza."

Noul studiu a fost publicat in Jurnalul Astronomic in data de 10 august 2015.